Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 744 ggr
[Hilo]
0

Jack Russel Gone Wild..

Svärmor, och ibland jag är dagmatte åt en ung JRT.
Igår attackerade han sin första hund (tror inte det blir den sista), och han rider även konstant på svärmors hund.

Ägarna tjatar om utställning, men har ännu inte vart på någon.
Är kastrering ens att tänka på med en sådan hund.
Det borde ju kunna ta bort ridandet, och vi vet också att det vi gör med honom för att få honom bättre inte kommer hjälpa sålänge ägarna inte inser att det är en terrier de har och inte en hamster!!

Jag behöver lite vägledningar, tips om hur man når fram till ägarna på bästa sätt. Att de måste förstå att om de inte är villiga att sköta honom som sig bör, är det dags att se över sitt hundköp och kanske omplacera honom.

Blir så ARG på folk som tar hem hundar de inte klarar av!

Jag älskar den hunden, jag och ägarna är nog de enda.
Vill verkligen inte att han ska bli ännu mer intersiv, och t.o.m. farlig för sin omgivning..

[Emma-Rhino]
0

Du verkar inse att det är en jrt och hur en sådan ska vara, vilket är bra. Nu måste du bara få ägaren att inse det.

Ridningen behöver inte vara sexuellt laddad utan kan vara ett sätt att dominera. Att visa vem som bestämmer helt enkelt.

Låter som en energisk kille som inte vet vad han ska göra med tillvaron. Mer motion och jobb!

Om jag var du skulle jag sätta mig ner och få dom att inse att dom nått en punkt då det måste bli ändring. (Utställning är inget å tänka på med en aggressiv hund) Få dom att förstå att en jrt som inte får jobba med kroppen och sinnet blir hemsk att ha med. (vet av egen erfarenhet)

Teddy, min jrt, var nära att bli avlivad pga hans aggression mot andra, särskilt hundar. Min mamma hade inte det som krävdes. Men jag tog mig an honom. Och det är som du säger, familjen älskar honom men inte så många andra. Iaf, jag kastrerade honom och sen började vi cykla. Han älskar att springa bredvid cykeln. Sen mkt mkt träning! Ha honom kopplad om ni inte litar på honom. Jag skulle aldrig drömma om att ha teddy lös bland andra hundar utanför familjens hundar.

Få ägaren att inse att det måste bli ändring, han kommer bara bli värre. Kastrering, tror inte jag skadar utan testa det.

Lycka till!

[Hilo]
0

Tack! Ja, han har åldern inne. Vi dagmattar cyklar med honom.
Idag tog jag själv en liten tur, då jag hade honom själv.
Det var mysigt, men man märker.. Vilken otränad hund!

Han är inget av det en JRT ska vara tycker jag.
Han är osäker, rädd, och då menar jag livrädd för katter..
Han är slö, men rastlös.. Låter det som en JRT för dig..?

Tackar för tipsen. Vi ska sätta oss ner att prata med med.. Speciellt om attackerna (det vart fler igår)..

[Emma-Rhino]
0

hm, inte dirket, men han kan ha utvecklats till det just för att han inte fått den stimulans han behöver i tidig ålder. =/

[Hilo]
0

#3 Ja, det är ju så det är.. tyvärr

Ladymon
0

Dom borde söka proffensionell hjäp !

[Hilo]
0

De har fattat och hunden är mycket bättre.