Russell + Cykel = Sant?
Jag har funderat på att börja cykla med min russell. Men hon är rädd för cykeln och tvär stannar när man kommer i närheten av den. Någon som vet hur jag kan träna bort det?
Är det någon som cyklar med sin russell och tycker det fungerar bra? :)
Kanske man ska skaffa en sele, så hunden inte anstränger halsen/nacken.
Hur har ni löst det, har ni springer, bara koppel eller på annat vis? :)
Mvh Hannasjessie. :)
Jag har ingen JRT, men däremot Sheltie. Första gången jag cycklade med honom så fick han vara lös. Jag cycklade alltså inte allt vad jag hadde utan lite lagom takt så jag skulle hinna bromsa. Han gick på kommandon.
Fram = Spring före cyckeln
Gå här = Springa bredvid cyckeln (några meter ifrån)
Vänta = Att han stannar och väntar på mig
Och favoriten "hopp och lek" då fick han springa hur han ville. Tipset är att du har någon som promenerar med dig. Så kan h*n hålla i din hund medans ni tar er till en bra plats att träna på.
Cyklar med Teddy, som jag skrev i ditt andra inlägg och det funkar jättebra! Han älskar det och det gör att han lättare blir trött. Promenader enbart brukar inte göra susen om man inte går en mil eller nått. =)

Jag cyklar oxå mycket med min Russel Hemi. Han älskar det! =)
Har tyvärr inget tips på hur man kan göra om dom är lite skeptiska mot cykeln, då Hemi aldrig var det…
Men jag har en sån där metallgrej som sitter fast på cyckeln med en fjäder så att det inte blir stumt för varken han eller mig om han skulle dra lite eller så. Det fanns en liten repstump som man skulle ha mellan metall grejen och hunden, men jag tyckte den verkade lite för klen. Så jag har ett transportgrimskaft (till häst) där istället som är inställt på lagom längd för Hemi.
Och så har Hemi en Y-sele på sig, så att det ska vara så bekvämt som möjligt och för att det inte känns som den går lika lätt att kränga av som en vanlig bröstsele, om det skulle hända nåt extremt.
Lycka till!