Högställda Russllar
Är en lycklig ägare till världen underbaraste russllar (men så sägar alla ägare om sina russllar) Det finns ju två sorters russlar, dom lågställda och dom högställda. Dom högställda kan vara både under och över 12,5tum. Det är dom högställda som används mest till jakt på räv och grävling. Men i Jämtland har man även provat att använda dom i björnjakt pga sitt självförtroende och oräddhet. En frisk och normal Jack Russell tror dom väger 100kg och är en meter höga. Min egen hane väger 9kg och är 35cm hög, men det spelar ingen roll hur stor och stöddig hunden är som han möter om den andra hunden visar aggrevisitet. Likaså lilltiken jag har, så är det samma sak. En Jack Russell är svår att trötta ut fysiskt utan behöver mycket mental motion.
Så har man tid och tålamod så är en Jack Russell en underbar livskamrat.
Så sant, så sant! =) Ser aldrig Teddy som en "liten" hund, han är i månt och mycket större än Zac.
Häftigt med björnjakt, tror dock inte att jag skulle skicka Teddy på en björn…
Vildsvinsjakt har ja hört att de används allt mer till också.
#2 åh fy! Dom som är så jädra stora och vildsinta. Kommer nog börja se Teddy på ett annat sätt nu. =)
Jag håller helt med dig !
Tessie tror nog att hon är en stor grand danois när hon möter andra hundar ^^
Skulle vara jätte intressant att veta hur ni motionerar era russllar.
vi brunkar gå ut som vanligt kanske en halv timma varge gång ( mer eller mindre) kanske 5-6 gånger varje dag, ibland cycklar vi med henne, det tycker hon är jätte kul och hon får mycket motion. och då förstås 1 eller 2 gånger varje vecka brukar vi åka ut till någon mysig skog där vi släpper henne så hon får gå fritt , då är hon som lyckligast och vill aldrig gå därifrån. Då springer hon som en galning och lever livet ;)
så hur motionerar ni era hundar ?:)
Beror på hur jag jobbar och går i skolan. Ska jag iväg vid 8 på morgonen blir det bara en halvtimme, släpper de i skogen så de får sprina oxå. Sen kanske en timme när jag kommer hem beroende på hur sent jag kommer.
Blir lite småpromenader under dagen, min mamma har de då.
På helgerna brukar jag försöka gå iaf en två timmars promenad. Det bara älskar de.
Cyklar med Teddy med, två tre ggr i veckan. =)
Promenerar, tränar agility, cyklar, följer med på körturer med hästarna och grytträning nån gång om år.