Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 10420 ggr
LinaK
0

Lite frågor om Jack russell

Det är så att vi har kollat på en jack rusell valp som är 14 veckor gammal. Kan man redan i denna ålder ana hur den blir som vuxen?

De två andra valparna som var kvar var mer livliga och lite skälliga och kaxiga. Medans "vår" valp var mer stillsam och lugn, inte alls skällig. Men såklart busig som en valp ska vara Flört

**Anser ni att rasen går bra ihop med katter?

Är era russllar skälliga?**

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Emma-Rhino]
1

Vi har haft Teddy sen födseln och han började skälla på andra redan vid de första promenaderna. Så det är inte försent att ana hur en hund kommer att bli. Sen blir den ju såklart vad man gör den till.

Teddy skällde på allt innan, nu har han lugnat sig med hjälp av träning. Jrt som ras är ju väldigt vaktiga.

Vi har katt och Teddy tycker om honom utan att  vara jobbig. Så om de växer upp med katter så är det inte ngr problem. Teddy är t.o.m snäll mot min hamster. =)

Om du skaffar en jrt kommer du inte pngra dig! Läs artikeln "livet med en jrt" så får du lite tips. En rätt uppfostrad jrt kommer bli din bästa vän. Det gäller bara att veta vad man skaffar. =)

Ankan2001
1

Abo älskar katter. Men tyvärr är han skällig, jag tog honom som omplacering vid 4 års ålder.

LinaK
0

Tack för era svar. Vi kommer förmodligen tacka ja till lillkillen. Han är oemotståndlig Glad Ska ge uppfödaren besked imorgon

Vi kommer aktivera honom genom, springturer (husse tränar), cykelturer, agility kanske, spår eller sök och lite allmänlydnad. Är det bra aktiviteter för en russell?

Sen är det väl så att valpar ofta tar efter från äldre hundar i hemmet, så vi kan hoppas att vår nuvarande hane föregår med gott exempel. Han skäller nästan aldrig och är lugn och fin inomhus. Så vi får hoppas den lille tar efter.

Tänkte lite om det är någon som har erfarenhet av två okastrerade hanar som bor under samma tak?

[Emma-Rhino]
0

Cykla gör jag med Teddy så det rekomenderar jag starkt. Likaså agillity. Försök att mijlöträna honom så mkt som möjligt nu i början så skäller han nog inte så mkt.

Jag har erfarenhet av två okastrerade hanhundar. Teddy och vår förra hund Molle. Molle kom till oss först. Sen Zac. Allt funkade jättebra men jag kastrerade Zac då min bror har tik.

Sen behöll vi Teddy ifrån min brors tiks första kull. När han blev könsmogen så började han och Molle utmana varandra. Det började smått men slutade i slagsmål på liv och död nästan varje dag. Molle fick b.la sin öronspets avbiten och ett hål i nacken. Vi kastrerade både Teddy och Molle. Han mådde dock så dåligt av Teddy så han fick flytta till en kompis i Växjö där han trivs jättebra!

Nu är allt frid och fröjd mellan hundarna här hemma. Men både Zac och Teddy är kastrerade. Jag tycker själv att man ska kastrera sin hanhund om man inte ska avla på honom. Men kom ihåg att det är olika ifrån hund till hund och jag kan bara tala ifrån egna erfarenheter. =)

Xondah
0

Jag tror defnetivit man ser på dem en del när de är små hur de blir när de blir stora, fast mkt hänger ju på uppfostran. Med en jack russel måste man vara konsekvent alltid.

Min jack russel går bra med modiga katter, katter som blir livrädda och springer väcker jakt instinkt. Jag hade en katt när jag skaffade min jrt, den katten var orädd och mkt snäll samtidigt. Finns katten redan i hemmet när valpen kommer så brukar de underlätta. Efterssom ni redan har en hund så är väl eran katt hundvan också..ett plus. :)

Min jack russel blir extremt skällig om han är understimulerad. Han förvandlas som dag och natt. Spår, sök och jakt är de som behåller hans lugn och man märker att han är rätt stimulerad. Jag försökte sattsa mer på agility förut och hans beteende förändras drastiskt till en jobbig skällig och helt omöjlig hund att sammarbeta med.

Min kille är en JRTC jack russel och deras jaktbehov har jag märkt är mkt större än hos SKKs jack russel, vilket egentligen inte är så konstigt efterssom jrtc jack russel avlas i större utsräckning som grythund.

Fast helt klart finns de skk reggade som behöver stimulans för sin jakt instinkt också, men chansen är nog större att man får de lite lättare med en skk reggad. Jag upplever jrtc jack russels som mkt skarpare.

Är de en jrtc regged eller skk reggad?

Jag tycker aktiviterna du nämner är bra, du verkar ha bra koll på vad de är för sorts hund du skaffar. :)

LinaK
0

#5 Bra svar! Tack! Skrattande
Ja våra katter är rätt tålmodiga, den ena katten och vår nuvarande hund leker. Dom gillar varandra väldigt mycket. Så det bör inte bli några problem.
Den är skk reggad, en väldigt lugn och fin valp. Lekte jätte fint med våran hund. Och våran hund tydde sig mest till den valpen, dom andra valparna var SÅ jobbiga tyckte han Flört

Hannasjessie
0

Min jack russell är också som du beskriver din valp, lugn. Hon har ovanligt lugna och snälla föräldrar. Hon har börjat skälla den senaste tiden, men det gör alla terrier, dom är lite ettriga av sig Flört

Min hund älskar katter och vill busa och nosa på dom, hon blir jätteglad om hon ser en katt, hehe! Glad

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_