Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettaktivering
Läst 2058 ggr
[Empisen]
0

Ordet "nej"

Jag vet att många lär in detta kommando fel, och använder det fel, jag har själv gjort det och gör det fortfarande ibland. Fundera på hur många gånger du säger nej till din hund per dag egentligen.. Har du kanske märkt att hunden börjar strunta i kommandot "nej", då är det för att du lärt in det fel. Det bästa sättet att lära in "nej" på är såhär:

Börja med att ha hunden i koppel, släng iväg en godis en bit framför så att hunden ser den, det är viktigt att hunden absolut inte får tillfälle att ta godisen!! Direkt när du slängt iväg den och godisen landat på marken säger du "nej", hunden kanske stannar, vickar örat åt ditt håll, vrider huvudet en aning, minsta tecken på att h*n reagerade på kommandot så säger du snabbt "braa" och ger en annan godis som du har på dig, gå sedan och hämta godisen du slängde och kom ihåg att hunden absolut INTE får ta den godisen! För att lära in "nej" måste hunden kunna kommandot "braa" eller vilket ord ni nu använder för att berömma.

Träna på det här, och det är viktigt att ni alltid ger hunden något i utbyte när ni använder kommandot "nej" för när ni lärt in det kommer hunden automatiskt vända sig till dig när du sagt nej, och vänta på belöningen för att h*n inte rörde det h*n inte fick.
Om ni råkar vara godislösa en gång så säg inte kommandot "nej" risken är att du kommer få lära om allt eftersom hunden förstår att h*n inte längre får något i utbyte. Använd då, i denna godislösa situation, hellre hundens namn.

Om ni har några som helst funderingar så fråga på!

Allt detta har jag lärt mig personligen av min kära faster som är hundpsykolog. Saker jag tycker är väldigt viktiga, som har fastnat i min hjärna, och det är jag väldigt glad över att det gjorde! För det fungerar!

Tack för mig!

[Emma-Rhino]
0

bra tips!

Jo, ordet "nej" används nog rätt mkt Skäms hm, inte undra på om hundarna slutar att bry sig…

Ska testa detta så fort det slutar regna!

[Empisen]
0

#1 Gör så! Man kan även träna detta inne, fungerar lika bra det!