Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: aktivering
Läst 2702 ggr
[Empisen]
0

Några tips på kontaktövningar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte skriva några kontaktövningar du kan utföra tillsammans med din hund.
Först kanske ni vill veta varför man ska använda sig av kontaktövningar, ja, svaret finns i ordet, det är helt enkelt så att du får bättre kontakt med din hund.
Jag nämner bara 3 av övningarna nedan, finns betydligt fler :)

Denna kontaktövning kan du börja med om ni inte gjort detta förut: Visa hunden en godis, lägg sedan godisen i handen och stäng igen så du ser till att hunden inte får tag i den. Du kan börja med att hålla din knytna hand med godisen bredvid ögonen, så fort du får minsta ögonkontakt med hunden så "braa" och ge godisen.
Gör denna övning ett antal ggr tills hunden fattat galoppen, öka sedan successivt avståndet mellan hand och ögon.

När hunden förstått den kontaktövningen kan du börja använda båda händerna: Sträck ut armarna rakt ut åt sidorna, jag brukar köra så att Hugo ska kolla på ena handen, ta ögonkontakt, titta på andra handen och ta ögonkontakt, jag säger "braa" och han får godisarna. Hunden behöver inte ta ögonkontakt mellan titten på den första handen från att gå över till den andra handen. Det är bara så jag brukar göra för att få det lite svårare :)

Sedan kan du lära in hunden "varsågod" men att h*n ska ha ögonkontakt innan du säger kommandot, här kommer ett exempel: Säg sitt till hunden, lägg godisen framför, om inte din hund kan stanna kvar så kan du ha ett koppel på i början, vänta sedan på att hunden ska ta ögonkontakt, om du övat på det jag skrivit innan kommer hunden så småningom ta kontakt med dig, så fort du får ögonkontakt med hunden så säger du varsågod och släpper självklart på kopplet (om det nu behövdes) Tänk på att om du vill vara envisare en hunden, du säger sitt och h*n ställer sig ändå upp, så sätt honom/henne ner igen utan att säga något, var envisare än hunden. Tro mig, jag VET att det är en utmaning för oss med terrier ;)

VIKTIGT att tänka på är att inte försöka locka hunden till ögonkontakt med visslingar, smackanden, inte ljud överhuvudtaget, inte heller försöka få kontakt genom att luta dig närmare hunden, utan vänta bara ut honom/henne.

Säg till om ni har några funderingar! Något av det jag skrivit kanske ni inte riktigt förstår, då får jag förklara lite bättre :)

Tack för mig!

[Emma-Rhino]
0

Det låter väldigt enkelt och bra. Man tror ju oftast att det ska vara så märkvärdigt att "träna" med sin hund. Ska testa den första så fort jag hinner.

[Emma-Rhino]
0

Okej. Teddy fattade galoppen fort. Han viftade mkt på öronen medan han funderade. Tittade på handen, viftade mkt på öronen, sen ögonkontakt.

[Empisen]
0

#2 Vad kul att han förstod det så fort! JRT är ju otroligt snabbtänkta när dom väl vill Skrattande

[Emma-Rhino]
0

ja verkligen! Gjorde en grej till som han var duktig på. Visa mig vilken hand godisen låg gömd i. Han t.o.m satte sin tass på den hand som det låg i.

(Försökte med att gömma godis i uppåner vända koppar men det fattade han inte Glad)

[Empisen]
0

#4 Det har jag prövat med Hugo också, förvånansvärt så förstod han inte alls vilken hand godisen låg i…. Han bara nosade på båda två, gissade liksom sig fram. Men ska fortsätta öva på det, gäller ju att inte lukta godis från handen det inte finns något godis i… Tungan ute

[Emma-Rhino]
0

#5 det var just det jag gjorde, luktade godis, så jag blev paff att han hade rätt varje gång!

Testade nu ikväll men då verkade han gissa på måfå… hm.

[Empisen]
0

#6 Haha, skumma terriers!

ShitGoose
0

Bra skrivet! Skrattande

Ska nog ta och köra lite kontaktövningar idag..
Tänkte testa det där du skrev i mitten, att man sträcker ut armarna
och så ^^

Medarbetare på Sphynx iFokus

[Empisen]
0

#8 Tack! Låter bra det! Skrattande