Behöver foderhjälp
OBS! Har väldigt många frågor!
Min Jack russell är väldigt liten i maten, kan bero på för lite aktivering. Men jag har gjort helt fel med maten i början redan som valp, lät den stå framme jättelänge, upp till 1 tim. Men nu har jag kikat runt och fått lite svar om att man ska ha framme det till hunden går därifrån och sen räkna till 20 långsamt och sen ta bort maten.
Hur gör ni mer era hundar? När får dom mat?
Jag skulle behöva hjälp med ett bra schema eller liknande.
Det är inte fel på maten, för hon äter och gillar det skarpt. Hon äter Royal Canin Mini Adult.
Jag ger 2 dl/dag, 1 dl på morgonen/förmiddagen och 1 dl på kvällen.
Hur mycket ger ni per dag?
När man ska träna med godis, ska man dra av lite från dags ransonen då?
Försöker även förbättra hennes tänder, jag använde Pedigree Denta Stix, som ska ges dagligen.
Ska man dra av yttligare från dags ransonen då?
Kanske ska nämna att hon väger 6 kg.
Tacksam för alla svar och alla hjälp jag kan få! :)
Mvh Hannasjessie. :)
Ja det där med mat är klurigt. Jag följer det som står, alltså 2 dl om dagen. Ger precis som du morgon och eftermiddag så det låter ju bra =) Sen brukar jag skämma bort de en hel del faktiskt med hemmagjord sås över maten på helgen och lite matrester ibland. Man kan ha delade meningar över detta men så gör jag.
Drar inte själv av ngt ifrån maten om jag ger godis eller dylikt. Men jag brukar inte ge ngn stor mängd av godis utan mest när jag tränar, alltså varje jädrans dag. Teddy är lite skällig emot andra så jag ger han en massa godis för att hålla tyst. =)
Mina hundar har alltid tillgång till tuggben. Pressad hud.
(är det bara jag eller verkar inte jrt ha dåliga tänder överlag?)
Jag ställer undan maten om de inte äter upp, mest för att jag rastar de efteråt och inte gillar när de springer och små äter. Men vet flera som låter maten stå framme hela dagen…
Verkar hon inte må dåligt så tycker jag att du ska slappna av, hon har ju normal vikt. Molle som vi hade åt ngr kulor mat om dan. Ibland åt han allt och ibland inte. Oftast inte, men han var fullt frisk.
Sen tror jag att man ska rasta/låta de springa innan man ger de mat på morgonen så att de tömmer sin mage redigt och får röra sig. Vet ju själv hur svårt det är att äta på morgonen.
Nu har jag babblat lite mkt kanske =)

jag har ochså reagerat dels på deras dåliga tänder jag menar nu redan ska vi till vet för skrapa tandsten då jag inte kan själv! för det sitter som berg!
Sedan maten… han äter inte riktigtbra men är ju vid god hull så jag tar de som de är.
Ställer frammaten på mogronen tar undan efter ca 10.15min sedan får de på kvällen. han äter mer på kvällen så de är ju bra. Tror de äter så de klarar sig.
Ben har de alltid,har man en hund osm är över viktig så kanman ge kycklingben :D
Hugo får mat 2ggr om dagen, 2dl på morgonen och 2dl på kvällen.
Just nu äter han Doggy extra (tror jag den heter) men så fort den är slut ska jag byta till ett bättre foder, Advanced.
Han har blivit väldigt kräsen med maten, jag vet att han älskar advanced (köpte en provpåse förut) därför ska jag byta till det, han mådde bra av det också :)
Jag drar inte av från maten när jag tränat med godis, då Hugo verkar så still på sin nuvarande vikt (9kg) och det tycker jag är alldeles lagom.
Jag vet att många Jrt har problem med sina tänder, ush, vet en dansk/svensk gårdshund vars tänder bokstavligt talat var helt gula, med massor av svart på…. Förstår inte varför ägaren gör något åt det..
Hugos tänder är väldigt fina, jag borstar när jag känner att det behövs och skrapar tandsten på samma gång, har en tandstensskrapa, köpt på djuraffären. Man kan även ta en tesked och skrapa om man inte har en riktig skrapa :)
Jessie äter faktiskt riktigt bra nu! Hon äter upp allt! :)
En tandstensskrapa ska jag köpa :)
Mvh Hannasjessie. :)