Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: allmänt
Läst 3705 ggr
LinaK
0

Vaktig på gården?

Blir snart tokig på min "buffiga" russell Tungan ute

Såfort vi är utanför hemmet, alltså på gården så ska han buffa (alltså inget skall utan mer "buff, buff, buff" och skälla på människor och hundar. Annars om man är långt ifrån hemmet är det inga problem. Just när vi är i närheten av hemmet håller han på. Jag har försökt avleda honom, försökt att ignorera honom när han "buffar", godis har jag försökt och det går bra en liten stund, men så fort han fått godiset när han varit tyst och duktig så börjar han igen.

Någon som har några idéer om hur man kan träna honom?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Emma-Rhino]
0

typiskt jrt beteende. Läste en gång att om en jr blir uttråkad så vaktar den allt…

Bra träning för de är det vanliga. Agillity, spår osv.

Cyklar med Teddy rätt ofta…

Hannasjessie
0

Jag har också märkt det, om vi släpper ut Jessie i trädgården på kvällen så fort hon hör något så börjar hon skälla, man blir ju så irriterad för att hon akn ju störa alla dessa grannar vi har…

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

skjootan
0

jag upplever Tim mörkrädd faktiskt för på dagen går de jätte bra men när de börjar skymma el är mörkt så buffar han och reser ragg ibalnd :D

Hannasjessie
0

Ja, precis som jag tror med. Jag tror Jessie är lite mörkrädd

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Xondah
0

Att de reser ragg då de är mörkt kan ofta bero på rovdjur som börjat röra på sig.

LinaK; Efterrssom din kille ännu bara är en liten valp har han väl lite spökåldersperioder för sig antar jag. Jag personligen upplever att godis funkar för sekunden på en jrt, dem är smarta och glömmer absolut inte bort vad de skällde åt..haha. Och lär sig på sekunden att uttnyttja detta med godis..skälla=godis. Lek tycker jag funkar bättre. Kampleksaker brukar funka bra som avledande manöver tycker jag(om man har en hund som gillar de då).

Tycker absolut de är bra att du redan nu tänkt på just de här, för vaktande är ju nått de gärna gör. När han är vuxen sedan så kommer hans aktivering vara ganska avgörande i hur mkt han vaktar, för en understimulerad jackis hittar på egna jobb..ofta vakt. :)

skjootan
0

då kan jag tycka att man absolut INTE ska kampa med en Jrt då man väcker en björn som sover…

Ragg reser han ä ven dagtid så hanär en fegis ;D

Xondah
0

#6 Kamplekar är ett utmärkt belönings sätt för hundar som uppskattar de. Att de skulle väcka björnen som sover är faktiskt rent bs.

Kontrollerad kamplek, alltså hunden släpper när du vill och blir inte allför stressad.

Jag kampar ofta med mina hundar varav en är en jack russel och dom blir nöjda och de höjjer motivationen under träning.

Tycker du att man inte heller ska gå blodspår med en jack russel för att de höjjer jaktlusten? För jag kan säga att de gör de absolut inte, de mättar dens jaktbehov en hel del.

Man måste tillgodose vad hunden behöver…tar du ifrån den de blir ju behovet ännu starkare.

[Emma-Rhino]
0

Jag måste hålla med Xondah. Kamplekar, under kontrollerad form, är ett bra sätt att leka med sin hund. Tror vi pratar om dragkamp, mest?

Teddy slutar Alltid när jag ber honom om det. Det har varit en självklarhet för mig.

Jag var i början precis som du skjootan skeptisk till kamplekar, har läst en del om att det inte ska vara bra utan triggar hunden. Vilket det säkerligen gör om man inte har en hund som respekterar det man vill.

Alltså, kamplekar går alldeles utmärkt. Blir det däremot en maktkamp över det hela där hunden vägrar låta dig få leksaken, då har man problem.

skjootan
0

absolut under kontollerad form MEN de är sällan just de sker.

Många här är unga och att "kampa" med sin hund under kontrollerade former kräver just träning att hunden vet vad som gäller.

Xondah
0

#9 Fast i ditt förra inlägg skrev du att du tycker att man absolut inte ska kampa med en jack russel.

Varför skulle de vara sällan de sker under kontrollerad form? Vad grundar du de på? :S

skjootan
0

nej jag tycker inte de om man inte vet vad man gör,vilket de flesta inte vet.

En undran varför är du så strids lysten?

Vad jag grundar de på är alla JRT man möter i verkligheten som folk har problem med.

LinaK
0

Tack för alla tips och råd. Jag tycker att det går bättre… ibland Tungan ute Nej men oftast uppför han sig, men det är vissa människor som han buffar på. Sen när det är mörkt ute så har jag märkt att det är mer. Men jag tänker inte lägga någon jätte stor energi på detta eftersom jag tror han är lite i spökåldern. För det är mycket som är läskigt och underligt just nu enligt Sigge Flört

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

skjootan
0

*fnissa* mmmm den åldern är ju underbar :)

Xondah
0

#11 Varför tror du att jag är stridslysten för att jag undrar vad du grundar dina enligt mig felaktiga uttalanden på?

För att en del människor inte lär in på rätt sätt ska man väl inte ta för givet att alla gör de? Speciellt då de är ett jättebra belönningsätt för hunden om man lär de rätt. :)

Jrt är inte mindre lämpliga att kampa med än någon annan hundras. Som på alla hundar så lär man vad som gäller.

Till skillnad från dig så har jag mött mkt jrt som kan kampa utan några som helst problem med att lossa och inte stressa upp sig. :)

skjootan
0

de är ju kanon! fler sådana! :)