Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 7856 ggr
LinaK
2010-08-18 18:28
0

Höjdgräns

Var går gränsen mellan en lågställd och högställd jack russell? Alltså hur hög "måste" en russell vara för att klassas som högställd?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Emma-Rhino]
2010-08-18 19:58
0

För Jack Russel Terrier, alltså lågställd är ideal mankhöjden enl rasstandard 25-30 cm. Här

För Parson Russel, alltså högställd är idealmankhöjden för Hane 36 cm och för Tik 33 cm. Avvikelse på 2 cm är godkänt på både hane och tik. här

LinaK
2010-08-18 20:53
0

Men vadå, om en russell är högre än 30 cm så kallas det parson? Hänger inte riktigt med här ;-)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hannasjessie
2010-08-18 22:48
0

#2 Nja, men den ska vara inom ideal mankhöjden. Vissa domare kan tro att man anmält i fel ras på utställning.

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

[Empisen]
2010-08-19 01:17
0

#2 Det beror lite på, om man reggat sin jrt i skk så får man nog inte nå vidare bra omdömen på utställningarna, eftersom den inte följer rasstandarden, då kanske dom tror det är en parson.
Även fast den "riktiga" jack russelln är dom med högre ben. Den ursprungliga.

Hannasjessie
2010-08-19 10:08
0

Ja, jag tycker JRT bara får kortare och kortare ben…

| - Russellbus.se

[Emma-Rhino]
2010-08-19 12:03
0

skriver här med. Trots att ni troligtvis redan läst det =)

Teddy är inte ens reggad så jag bryr mig inte om sånt här egentligen men tycker alla rasstandarder är intressanta då inte särskilt många kan leva upp till de verkar det som.

Teddys föräldrar är rena jrt. Mamman låg och pappan hög. Pappan har ej stamtavla dock…

men men. Mamman är tydligen för svart för en jrt, de ska tydligen ha mer vitt än svart eller nåt. Sen har hon en tand för lite.

Teddy vet jag inte ens om han är hög eller lågställd. Hans kropp i stort tyder på lågställd. En väldigt bastant en. Men sen har han lite längre ben eftersom han är bägge….

9 kg och 33cm.

Hannasjessie
2010-08-19 12:21
0

En jack russell ska ha mer vitt än någon annan färg. Jessies mamma är övertecknad av brunt.

Men inge JRTs är perfekta, dom är ju älskade just för deras personliget! <3

| - Russellbus.se

[Emma-Rhino]
2010-08-19 12:30
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ja, när min bror hämtade Teddys mamma som valp så såg alla så olika ut att någon som inte viste bättre kunde tro att det var olika raser. Mamman är helt svart över rygg. se dålig bild… ps: är lilla teddy som syns =)

Xondah
2010-08-19 20:59
0

Alltså, SKK Jack Russel terrier är Alltid lågställd. En Parson är alltid högställd. Det har att göra med kroppens byggnad.

SKK Parson och JRTC jack russel härstammar från England medans SKK jack russeln har sin härstammning i Australien..de är inte ens samma hund..den kan Aldrig bli en SKK Parson.

JRTC Jack Russel Terrier är högställd oavsett om den är 30 cm är 37. Så enkelt är de. :) I JRTC rasstandard står de "Mankhöjden varierar mellan 10" och 15" (25-38cm). Kroppens längd skall vara i proportion till höjden. Den lilla JRTC jack russeln har samma kroppsbyggnad som den större.