hunden hugger
Har postat detta på forum för hund, men eftersom det är en jack russell det handlar om så postar jag det här också.
Har en tik på 1 år och hennes bästa kompis har alltid varit en lite äldre labrador och de har funkat skit bra ihop. Vi skulle vara hundvakt till denna labrador över en helg och trodde att det skulle gå finemang. De lekte ett tag sedan började våran hund att hugga efter labradoren. När labradoren skulle gå förbi eller hälsa på oss högg hon. Är hon bara överbeskyddande och isåfall hur gör man för att hejda detta beteende. Kan väl säga att labradoren är väldigt mycket på henne och vill leka hela tiden och fattar verkligen inte signalerna av vad våran hund huggande betyder utan fortsätter bara att vilja leka. Vilket resulterade i att labradoren fick ligga vid ytterdörren och skämmas och våran hund stoppade henne när hon skulle gå förbi. Allt detta huggande började efter labradoren spydde på golvet.
Igår var vi och hälsade på labradoren och de lekt en bra stund och allt var frid och fröjd. Sen började våran hund med samma beteende igen. Ville hon inte leka mer eller kom hon bara på att hon skulle vakta oss helt plötsligt?
Kan väl också tillägga att det är en jack russell tik vi har.
Om det nu är vakt instinkter som kommer till liv hur ska vi göra för att ta ner detta beteende på en normal nivå.
Kan väl också tillägga ännu en gång att denna hund går skit bra ihop med mina föräldrars dvärg spets, och älskar dock att reta upp honom tills han hugger och skäller efter henne. Kan det smitta av sig och kan göra att våran hund tror att man leker på detta sätt.
Hjälp oss!!!
jag skulle markera och visa att det inte är ok beteende, säg nej eller gå och peta till och ta bort hunden och be den lägga sig och varva ner, andra hundar måste ha rätt att hälsa på er/röra sig fritt utan att hon ska lägga sig i, det är ni som bestämmer
#1 instämmer med dig.
Sen kan det vara så som du säger att hon helt enkelt vill sätta labben på plats. Men det är ert jobb, så kanske att själva säga till när labben leker för mkt och ni ser att er tik börjar bli irriterad. Får säga till Teddy ibland när deras lek börjar eskalera…
Det är väl bara det att hund ägaren till denna labbe inte bryr sig nämnvärt om att tillrättavisa deras hund. Då innebär det för mig att försöka gå i mellan och tillrättavisa min hund samtidigt som jag försöker putta undan en stor labbe som är större än normalt och som kommer flygande i en rasande fart och viftar på svansen och vill leka hela tiden. Vilket gör att det inte blir någon bra kombination. Samtidigt som man försöker säga nej till denna envisa krabat att det inte är ok att hugga och morra till den andra hunden och att jag försöker visa att jag kan ta hand om mig själv. När vi skulle sitta hundvakt vilket var i våran hunds hem och på hennes revir kan man ju faktiskt förstå att hon blir irriterad. Det är ju ändå hennes hem, men att efter 3 timmar och det ser likadant ut blir man rätt matt. Vi försökte låta dem vara ett tag för att våran hund skulle kunna visa vem det var som bestämde vart. Men denna labbe verkar vara totalt iq befriad och som inte fattar ett jota när våran hund säger ifrån och faktiskt inte vill leka. Sen skulle vi ju också fika och vi stängde ut labben i hallen och släppte in våran i köket där det var fika dags. Men detta gillades inte alls av ägaren att deras hund skulle förpassas till hallen, så grinden åkte bort och det blev ett jävla liv vilket inte gav någon fika ro alls. Deras lilla labbe älskling kan inte förpassas till hallen då blir hon ledsen och våran hund gillar inte alls att inte få vara med. Deras hund är iallafall tyst och gnäller inte som våran skulle ha gjort så det hade inte blivit något fika alls. Känns nästan som om man inte alls vill åka dit nästa gång om det ska vara så här. Eller så får våran hund sitta i atlas buren vi har till bilen när det blir för jobbigt. Jag förstår liksom ingenting och varför skaffar man hund när man bara tycker synd om den? Kan säga att vi försökte verkligen med allt både jag och min sambo. Försökte få våran hund att varva ner men hur lätt är det med en labbe som hela tiden ska dit och leka och vi försökte också säga ner och att peta till våran hund och verkligen markera att det inte är ok. Men hur funkar det tror ni när denna labbe hela tiden skall dit och leka. Blir galen på den där jäkla hunden och den labben får mig att inse att en labbe kommer aldrig innanför våra dörrar någonsin. Kommer aldrig skaffe en iq befriad labbe i hela mitt liv.
Men dvärgspetsen kan jag sitta i soffan med honom i knät och klappa och mysa och våran hund kommer och lägger sig bredvid. Hon är inte alls intresserad av att hugga eller morra åt honom. Hon tycker bara om att reta upp honom i försök att få honom att leka men han vill inte :P Han vill helst bara sova och mysa en massa. De funkar skit bra ihop och han är iallafall kapabel att fatta när hon säger nej till honom om det nu skulle hända.
Tror att den här labben har brist på lydnad och att hundägarna till den inte bryr sig nämnvärt om vad hon gör. Det säger liksom aldrig nej till labben för då blir hon ledsen.
och då är din tik lite av en ordningsvakt. Om ingen människa träder in och gör detta så är det självklart att din tar saken i egna händer. Tyvärr skyller många på den hunden som tillrättavisar…
ni får helt enkelt vara konsekvent med labben också, den kanske är van att få härja runt hemma? Eller så får dom acc att ni delar av en stund, det gör jag när folk kmr hit med hundar, min ast är omplacering och jag släpper inte ihop honom med hanhundar hursomhelst, bara hans riktiga vänner, mina får finna sig i det, brukar ge dom ett varsitt ben så dom har att göra under tiden, det är mer synd om en hund som får härja/stressa runt utan regler tycker jag, en hund ska kunna platsas på kommando och slappna av och finna sig i det
jag hade nog inte varit hundvakt mer om inte jag har rätt till en lugn stund i hemmet, hundarna mår inte bra av att härja non stop heller och aldrig få slappna av, om ni ska passa hunden så måste ni ha rätt att visa hunden hur den ska bete sig, utan att vara elak, tycker ni ska prata med ägarna till labben
Tycker allmänt synd om denna labbe, som alla vet är labbar ganska matglada. Denna labrador är hur tjock som helst vilket gör att det är svårt att putta undan henne. Ägarna har sättit henne på dietfoder, vilket inte hjälper direkt. Denna hund får också "nu ska vi gå ut godis" "kom in godis" och då menar jag inte en godis bit utan en näve godis. Godis= frolic. Plus att ägaren ibland försöker få henne att sitta ner på rumpan.
Denna hund blir bara större och större och magen mänger nästan i backen. Sen har man en glad och sprallig jack russell som är full med energi när de väl leker och denna labbe orkar knappt leka men skall göra det ändå. Var rädd att labben skulle få hjärtsnörp första gången de lekte. Labben har inte regler eller några gränser förutom att hon inte får ligga i soffan. Då vi skulle vara hundvakt till denna hund skulle hon sova i sängen (detta får hon göra hemma i en enkel säng på 90) vilket är ett stort no no för min del. Kul att ligga två vuxna personer i en 160 säng med en stor fet labbe i mitten. Inte ens våran hund får ligga i sängen, hon har sin egen.
Denna labbe är som en familje medlem, som ett barn som inte har några gränser. Ägarna till denna hund börjar jag bli ofantligt trött på, de mjäkar så med hunden att man blir förbannad. Visst hon är gullig, men så gullig är hon inte att hon får göra som hon vill. Tror att nästa gång vi ska hälsa på så får min sambo åka ensam för jag orkar inte försöka putta bort två hundar och försöka göra så att det blir lugn och att båda hundarna får lite ro och vila. Det gillas ju inte av ägaren att man stänger ute en hund. Så då kan vi lika gärna stanna hemma. Kan också tilllägga att dessa ägare är mina svärföräldrar. Och man kanske inte säger vad som helst till sina svärföräldrar.