Pinkar inne
Hejsan
Precis som det fram kommer av rubriken kissar våran jack russell tik inne. Hon är 1 år och borde helt enkelt vara rumsren. Hon kom till oss när hon var 11 mån och då pinkade hon precis som uppfödare sade att tik hundar gör när de kommer till ett nytt ställe. Hon gav sig ett tag med pinkandet och det blev lugnt. Nu när det varit lite kallt så har hon börjat pinka inne och då framför allt på morgonen innan man ens har hunnit klä på sig, och hon sätter sig ofta mitt framför ögonen på en och pinkar. Får då också en liten utskällning. Men jag undrar varför gör hon så här? Vi har en tid tagit bort vatten skålen på kvällen då hon dricker mycket vatten. Börjar allvarligt fundera på om det är något fel på henne. Typ som diabetes eller urinvägsinfektion eller nått.
Vad tror ni?
är det löp på G? många tikar kan få för sig att kissa då, jag skulle ta henne till vet för att utesluta urinvägsinfektion, OM det skulle vara det så behöver hon medicin nu så det inte går och blir värre
Mini kissar inne vissa mornar, och även Teddy har svårt att hålla sig ibland. MEN jag har insett vad det gäller iaf här borta hos mig.
De ÄTER SNÖ! Fatta vad ledsen jag var innan jag insåg detta. Men de äter en massa snö ute, sen kan de inte hålla sig helt enkelt.
Kan det vara så hos er?
Annars kan den ni köpt av helt enkelt lurat er. De kan ha varit lata i sin träning och hon är helt enkelt inte rumsren…
Äter snö gör hon inte för hon avskyr att ens sätta er tassarna i det. Hon vill helt enkelt inte ens gå ut. Men hon gör ändå det hon ska. Men det är bara på morgonen hon pinkar inne efter natten så hon kanske helt enkelt inte kan hålla sig, annars är hon duktig och säger till när hon vill ut under dagarna.
nemen lille vännen då =) Vissa har jättesvårt att hålla sig på morgonen. Brukar bära ut Mini direkt när vi vaknar för hon e likadan.
Det är nog det som är problemet. Hon får helt enkelt bli utburen först utav alla. Man ser ju iallafall att hon skäms av att pinka inne, att hon vet att hon gör fel. Funderar också på att lyfta bort vatten skålen efter klockan 20:00 eller är jag djurplågare då?
hm, har hört folk som gör så verkar vara en bra ide. Det är nog inte plågeri =) De är min åsikt.
Jag tycker inte att man ska plocka bort vattenskålen. En hund ska alltid ha tillgång till färskt vatten (med vissa undantag)
Jag tycker att du borde ta henne till veterinären, dricker hon mycket som det säger kan det tyda på diabetes eller någon annan sjukdom. Det bästa är att få det uteslutet för att sedan kunna gå vidare och lösa detta problem.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Enligt uppfödaren klarar sig en hund utan vatten från klockan 20:00 till klockan 7:00 på morgonen och kommer inte behöva dricka vatten efter den tiden, hon äter mycket ben på kvällen och blir törstig av dem och drick rejäla mängder vatten. Har då tagit bort benet efter klockan 19:00 och låtit skålen stå. Då dricker hon inte mycket vatten alls. Så benet åker bort och vattenskålen får nu stå kvar.
Så gör min hund också, han gnager på sina tuggben och dricker mängder av vatten.
Givetvis klarar sig en hund utan vatten, den klarar sig längre än en hel natt. Men enligt mig och vad jag har fått höra från min veterinär så ska hunden alltid ha tillgång till vatten, med vissa undantag då.
Nu är det ju inte så att hon dricker dåligt med vatten och hon gillar inte att äta hundkulor utan att det är uppblött så det finns ingen risk att hon skulle bli uttorkad. Så en hel natt klarar hon nog sig utan vatten. Och hon ska ändå ha mat på morgonen som är uppblött så man glömmer inte direkt att fylla på vattenskålen på morgonen. Hade hon dock druckit lite vatten och ätit torrfoder hade vi låtit vattenskålen stått kvar.
Jag har aldrig sagt att hon inte klarar sig utan vatten under natten
Läs mitt inlägg tydligare!
_"Givetvis klarar sig en hund utan vatten, den klarar sig längre än en hel natt. Men enligt mig och vad jag har fått höra från min veterinär så ska hunden alltid ha tillgång till vatten, med vissa undantag då."
_Enligt jordbruksverket så ska en hund alltid ha tillgång till eget vatten. Visst detta är väl ingen lag, men det är allmänna råd.
Men så behöver heller inte jordbruksverket komma hem till mig och torka hundpink varje morgon :P
Detta är nog dock ett av undantagen till varför våran hund inte skall ha vatten efter klockan 20:00 eller ben för den delen heller.
Ja alla gör som dom vill
Jag menade bara att jag aldrig personligen skulle ta bort vattnet för mina hundar.
Nej många som inte skulle göra det och det gör ont i själen på mig att göra det, men jag är nog ganska trött på att torka hundpink. Har provat i tre dagar med att ta bort vatten skålen och benet vid 20:00 och har inte torkat en pöl sedan dess. Så både jag och hunden får nog ro nu. Jag slipper torka och hon slipper skämmas.
Dåså, om det fungerar för er så är väl det bra
Har du testat att bara ta bort benet och inte vattnet? Eller tog du bort skålen i samband med att du tog bort benet?
Har provat med båda, och båda funkar väl i princip om hon inte tuggar på benet efter klockan sex. Men eftersom hon brukar titta på tv och tugga på benet samtidigt vid den tiden brukar jag ta bort vattnet istället. Hon får sista slurken efter hon har tuggat klart på benet sen åker både ben och vatten bort. Så sista slurken på kvällen får hon.
Håller med dig LinaK, man ska alltid ge hundarna fri tillgång till vatten.
I TS fall skulle jag inte låta henne tugga ben på kvällen så nära sovdags…du har ju själv skrivigt att hon dricker mycket vatten då, det är ju helt onödigt att ta bort vattenskålen. :S
Jag förstår liksom inte varför du ska ta bort både benet och vattenskålen? :)