Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 3883 ggr
Hannasjessie
0

Russell nr 2?

Jag skrev för ett tag sedan att jag kanske skulle få hen valp från Jessies halvsysters kull. Detta har jag nu ångrat drastiskt då jag nyss fick reda på att Jessies och hennes halvssysters mamma bär på linjer av hjärtfel.. Rynkar på näsan

Så ingen valp från den kullen!

Men därimot har jag gått och blivit valpsjuk igen.

Dom är ju så underbara dessa russllar! Kyss

Jag börjar gymnasiet i höst och fyller 16 på onsdag. Jag känner mig redo för en till hund att spendera livet med! Jag vill kunna utvecklas mer som förare och matte.

Eller hur vet man när man egentligen är redo?

Jessie fyller 3 år i maj och jag fick henne samma år som jag börja högstadiet. Kanske det går som ett mönster och blir ett starkt stöd?

Men sen har en liten del av mig sagt att vänta till efter gymnasiet. Men då blir Jessie 6 år.  

Jessie är ensam, träffar aldrig hundar på dagarna, får aldrig springa runt och busa med några kompisar. Bara vara bland människor varje dag. En till hund skulle ge henne massor av socialering med andra hundar.

Fast, mamma och pappa vill inte ha en till, men jag tänkte ta en på foder. Eller i såfall börja spara pengar redan nu!

Men jag har ingen aning! Hur tänkte ni inna ni skaffa hund nr 2? Är så förvirrad! Jag vill ju inte vara självisk!

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

[Emma-Rhino]
0

Hade inte tänkt skaffa hund nr 2 alls men Teddy skulle avlivas så jag tog honom =) Mitt bästa beslut nånsin =)

Men det måste klaffa mellan hundarna med. Teddy och Molle ville döda varandra men Zac och Teddy älskar varandra.

Hannasjessie
0

okej. Jag pratade idag med min kompis som har JRT kennel. Dom planerar att ha valpar i vår/sommar. Då frågade jag henne på skoj om dom skulle ha några på foder (då det blir bäst med priset, för att jag ska kunna betala själv).

Hon skulle kolla med sin mamma, men lät glad. Tänkte isåfall ta en hane och sen kastrera min tik. ;)

Pratade även med mamma att jag hade frågat. Hon var inte arg, och jag sa att jag kunde ta en på foder. Det enda frågan hon hade var, hur ska hundvakterna(mormor, farmor och farfar) orka med 2 hundar?

Jag ska att jag skulle fundera och kom nu på svaret. Man kan ju delvis dela upp dom ibland så hundarna lär sig vara utan varandra, sen tror inte jag att 2 skulle få dom tveksamma, dom ser hur snäll Jessie är, hehe

Så ja, jag ska spara ALLA min pengar och min målmedvetna dröm! :)

Sen får vi se om jag hämtar hem en liten valp, men det låter som om jag är på rätt väg! :)

| - Russellbus.se

Lindasvovve
0

det är en massa pusslande och få ihop tiden, det är därför det tog så många år innan jag fick tummen ur, hoppas din familj går med på en hund till annars har du något att länga till efter skolan och du flyttar hemifrån Tungan ute

[Empisen]
0

Jag har själv börjat spara till min andra hund, det kommer ta ett tag känner jag på mig, men eftersom jag har en del "krav" så får det ta den tid det tar Glad

LinaK
0

Jag skulle råda dig att vänta med hund nummer 2, givetvis gör du som du själv vill. Men två hundar kräver mycket mer än att bara ha en, jag tyckte själv innan jag köpte hund nr 2 att det är väl inga problem, har man en hund så kan man lika gärna ha en till. Men det är mer jobb än jag trodde det skulle bli. Dock är det såklart underbart att ha två hundar , dom har nytta av varandraGlad Jag jobbar ju natt, så jag är nästan alltid hemma med hundarna (husse är självklart hemma på nätterna med dom) så jag har ju mycket tid för hundarna.

Men när man börjar gymnasiet har man fullt upp, tro mig jag vet Flört Då är det inte säkert att man orkar med två hundar och allt vad det innebär. Jag tycker du ska vänta lite med hund nummer två, du har tid på dig ännu. Vänta tills du gått ut skolan! Det är mitt råd till dig iaf.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hannasjessie
0

Ja det är många funderingar. Nu är ju detta in helt bestämt ännu. Jag ligger liksom på varje sida om dendär kanten.

Jag tror Jessie skulle må bra av en kompis. Men som du säger vet man nog inte hur tufft det igenltigen är.

Jag ska snart söka gymnasium om några dagar. Jag ska söka till Naturbruk med inriktning djurvård (hund i vissa kurser).

Vet inte om den inriktningen krävs så mycket, hade inte planerat att läsa vidare. Om jag inte ändrar mig.

Många har varit positiva och tyckt det kan bli bra med nr 2 och endel har gett mig rådet att vänta.

Det är svårt. Mitt liv handlar verkligen om hundar! Jag har blivit väldigt aktiv inom agility och lydnad på den senaste tiden. Men det kanske inte förändrar synen på.

| - Russellbus.se

[Emma-Rhino]
0

jag tycker inte att det är någon större skillnad att ha två hundar. Men det är väl för att det går så bra mellan mina.

Har man en hund är man hundägare, har man två är man flockledare =)

Bättre å göra det nu innan Jessie blir för gammal.

Hannasjessie
0

#7 Okej, ja jag tycker faktiskt det är bättre nu. För när hon blir gammal (6-7) vill jag ju inte ersätta henne med en ny tävlingskompis. Utan vill kunna träna och tävla med båda, så båda får ha kul! :) Vill inte ersätta henne när hon "inte är duglig längre"

Jag har dessutom världens underbaraste hundvakter!

Hon är ändå 3 år, hade aldrig tänkt skaffa en om hon bara var 1 eller 2.

| - Russellbus.se

tezzla
0

jag tycker steget 1 - 2 hundar var större än nu när vi har 3, vi planerar in hund nr 4 nu och det blir en russel till, men vi är 2 st som tränar hund, plus att jag har mamma och brorsan som finns som hundvakt/rastning

Hannasjessie
0

Jag har tur som har hundvakter. Min lillebror har börjat få lite hundintresse. Frågade av ren nyfikenhet vad han skulle tycka om en valp. Han sa, då kan den bli som min fast att du tränar med henne och tävlar och går ut. Men då vill jag att den ska ha mjuk päls och vara gosig. Hihi, visst är han för gullig?

| - Russellbus.se

LinaK
0

Du gör såklart som du vill. Men jag hade inte orkat med två hundar och allt vad det innebär när jag gick på gymnasiet, det var nog med det man hade i skolan.

Det har gått bra mellan mina hundar med, dom har alltid kommit överens, det som är jobbigt är att känna att man räcker till. Man ska träna två hundar, ska man ordna hundvakt kan man inte lämna över dom till vem som helst eftersom dom är två. Två hundar kräver mer, så är det bara. Speciellt när man får hem en liten valp, då har man dubbel dubbelt arbete. Först ska man uppfostra valpen typ 24 timmar om dygnet sedan har man den vuxna hundens behov att fylla för att den inte ska känna sig åtsidosatt.

Men du gör som sagt som du vill, och känner du att du är redo så visst Glad jag säger bara som jag upplever det. Det gäller att tänka en och två gånger innan man tar beslutet,

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hannasjessie
0

Okej, som tur är så har jag 3 hundvakter, sen har jag mamma och pappa som alltid hjälper till. Och nu om lillbrorsan kommit in i hundintresse kanske han erbjuder sig att hjälpa till.

| - Russellbus.se

Hannasjessie
0

Juste måste nämna lite grejjer!

Jag mådde uruselt innan jag fick Jessie, alltså psykiskt. Kände mig utanför och mådde allmänt dåligt.

När Jessie kom var det som om hon öppnade en helt ny värld! Jag fick bättre självförtroende och vågade mer! Skulle börja 7:an då. Ett ganska stort steg att ta.

I höst börjar jag gymnasiet, har lite sådär korta orolighetstankar ibland. Jag tror inte en valp skulle hindra mig från att prestera i skolan, jag tror det skulle få mig att vilja verkligen bli något och verkligen ge allt.

Pratade igår med en person som jag verkligen ser upp till. Hon skaffade en hund då hon mådde psykiskt dåligt, sen kom nr 2 nästan av en slump, men ändå inte, hon sa att hundarna gjorde det lättare. Jag tror faktiskt på det också! Gör inte in?

Men jag pratade med mamma igår… hon lät verkligen inte inne på en valp. Du är fortfarande så ung och kan få dina drömmar verkliga efter gymnasiet. Men sånna drömmar blir inte lättare efter gymnasiet än vad det är nu. Inte enligt mig iallafall…

Hon sa då att jag kunde skaffa egen hund, så dom kunde ha kvar Jessie..då blev jag faktiskt lite ledsen. Min allra bästa vän, Jessie. Ska hon försvinna från min vardag efter gymnasiet? Gråter

Jag tror inte Jessie skulle må sämre av en valp, snarare bättre. Hon skulle slippa vara ensam hund så mycket. Men det är ju inte för hennes skull jag vill ha valp..

Det är en av delarna varför jag planerade att skaffa valp.

| - Russellbus.se

[Empisen]
0

Jag tror lite på det här med att hunden får en att må bättre, men samtidigt får man inte bara tänka på sig själv, utan på hunden också.
Men är man beredd att ge hunden det den behöver så varför inte?

Sen är det krångligt när man bor hemma.. Alla runt omkring måste acceptera det också. Jag har planerat att jobba hela sommaren & försöka få ihop till valpen & sedan börja leta i oktober.
Men som sagt var måste alla vara med på det också… Flört

Hannasjessie
0

Jag var idag på besöksdag på gymnasiet jag sökt till. Kan säga att det har fått mig över förväntningarna!

Har planerat att bo på internat och då ha med Jessie till skolan!! Glad Plugga med hundar och kunna träna på agilityplanen känns kul!

Då har jag verkligen tagit beslutet att vänta med valp och köra gärnet med den underbara hund jag har!

Pratade med mamma och pappa, dom vill inte ha hund, varför då bråka om det?

Kan skaffa en efter skolan! Vilket jag tänker göra! Glad

Känner mig glad över vad jag bestämt! Nu tänker jag och Jessie köra gärnet på våran agilitykarriär och klättra upp i klasser domhär kommande åren!

| - Russellbus.se