Hur lite aktivitet som minst?
Jag har en underbar JR tös på 3 år.
Mina familjeförhållanden kommer snart att ändras drastiskt. Jag vet att jag i framtiden inte kommer ha möjlighet att aktivera min lilla tjej på det sätt som hon är van.
Jag har därför tänkt omplacera henne för att hon ska ha det så bra som möjligt.
Men jag är lite nyfiken på hur oduglig jag egentligen är.
Jag kanske överdriver med mitt eviga aktiveringstänk. Det kanske går att ha en JR som bara sällskapshund? Det kanske inte är som jag tror att en JR ständigt måste gå spår, träna agility, cirkuskonster, leta godis, jaga boll?
Finns det någon här som inte gör annat än bara rastar sin JR och den ändå är lugn, skällfri, kan lämnas ensam 4-5 timmar varje dag?
Teddy är inte skällfri men allt annat. =)
Rastar honom endast och har honom som sällskap. När det inte är snö ute cyklar jag med honom.
men vist är en massa aktivitet att föredra när det gäller jrt. Men jag tror att det går ändå om man rastar rätt. Cykla t.ex.
Sen beror det ju på hur du menar med rasta.
Det är ju en arbetande ras så jag tror inte att hon nöjer sig med att bara ligga hemma på soffan hela dagarna. MEN som dagt så hur ser dina planer ut när det gäller rastning m.m
Det finns aktivering som hjärngympa som även det är stimulerande för hunden

Min JR tjej är sällskapshund, skäller ingenting eller har annat dumt för sig. Om jag blir tvungen att lämna henne vilket nästan aldrig händer blir det mellan 4-6 tim. Annars får hon vara hon min kompis om det skulle bli för långt någon dag. Smilla brukar få följa med mig när jag åker upp till min häst och följa med ut på ridtur annars får hon alltid springa lös på promenader både sommar som vinter. Blir även en del trick som buga,snurra runt,skall,För min tjej funkar det men alla hundar är olika :)
Min JR är ensamhetstränad och det finns inga problem idag. Men idag blir hon ju också aktiverad och stimulerad.
Jag har svårt att tro att min JR skulle tycka att livet var bra om hon bara fick sig en cykeltur regelbundet för att sen lämnas 4-6 timmar dagligen. Men jag kan ha fel. Jag har ju faktiskt inte testat det under längre tid. Det längsta hon har varit utan aktivitet är tre dygn. Då har hon bara blivit rastad och motionerad, men inte för övrigt aktiverad. Men dom gångerna så har hon inte lämnats ensam. Utan hon har haft människor som sällskap.
Jo, det är så som jag har uppfattat rasen… en som behöver få jobba för att må bra. Idag finns inga problem med henne, men idag får hon ju all stimulans och aktivitet som hon behöver (eller rättare sagt som JAG tror att en JR behöver). I stort sett all kondition som hon får är i kombination med hjärntänk. Så idag blir hon i stort sett aldrig 'bara rastad' eller 'springa fritt i rastgård'. Dagligen är hon lös med en arbetsuppgift. Dessutom tränas trick, moment in när vi är hemma eller måste stå still en stund. Hennes on/off-funktion tränas/används hela tiden. De moment som jag själv inte hinner tillgodose henne med har jag anställd personal till. Hennes liv är verkligen ett perfekt Russel-liv. Problemet är att jag kommer bli ensam med henne, och vet inte hur mina dagar kommer se ut. Värsta senariot är att jag jobbar någonstans där hund inte får vara med, och att det blir så långa dagar så jag inte kommer orka med att vara en aktiv JR-ägare på egen hand.
Jag vet att min tjej utan problem klarar sig själv flertal timmar då när det verkligen behövs. Men det händer ju bara ibland. Det jag tvivlar på är att en JR verkligen mår bra av att lämnas 4-6 timmar varje dag. Och dessutom UTAN att för övrigt vara aktiverad med hjärngympa.
Finns det någon som INTE aktiverar sin JR och som dagligen lämnar hunden ensam 4-6 timmar?

Jag tror inte hon skulle bli så glad att bli lämnad varje dag, det är ju oftas då dem kommer på massa dumma saker som att skälla,tugga på möbler eller så :/
Exakt vad jag också tror. För OM det gick att lämna en JR dagligen flertal timmar utan att ha fått någon form av stimulans…. så är det inte en JR. Då är det en utklädd 'gammal tanthund' (som mina barn kallar vissa raser) 

haha :)
sjklart är hundar individer, men jag har svårt att tro att många jrt skulle vara lugna/nöjda med BARA rastningar och ingne stimulans hemma för att den är ensam
min jrt kräver massor, han är 18 mån, han är hos dagmatte om dagarna med en annan hund, men han behöver träning/motion när han kmr hem på kvällen för att vara nöjd, jag skulle inte rek någon hund som BARA sällskap utan några långpromenader eller annan aktivering, men det är bara vad jag tycker, en hund behöver arbeta/röra på sig för att må bra/hålla sig frisk
#4 jag skrev inte att han blev lämnade 4-5 timmar om dagen. Mina hundar är sällan ensamma längre stunder då vi alltid har någon hemma.
Kan ju skriva upp mitt veckoschema när jag ändå är i farten, jag är en schema människa som behöver skriva upp vad jag ska göra =)
en promenad på en timme på morgonen (minst) och en cykel runda på en timme mån,on,fre och joggning en timme tis,tors,lörd och Teddy klarar sig fint. Vi tar ledigt på söndagar med bara promenix.
Är jag ledig så blir det ofta upp emot 3 timmars promenader, vi har en utmärkt vandringsled runt en sjö, och då skäller han inte ens på ärkefienden Svarten som kommer rusande emot staketet.
På sommaren händer det att han får följa med på en ridtur då och då.
Sen håller vi på med agillity på fritid, amatörmässigt men ändå =)
Sen är väl meningen med hund just att röra på sig så mkt som möjligt både för hunden och min egen hälsa.
Finns många hjärnleksaker som inte tar tid ifrån ägaren heller om det är tid du saknar.
Jag tycker snarare man ska ställa sig frågan om det är rätt mot hunden att bara kapa av dens aktiviter?
Eller att det är rätt överhuvudtaget att ha en så pass tänkade och energisk ras som jrt faktiskt är till bara sällskap? Även om man har en jrt som inte skäller och raserar huset fast den inte aktiveras så betyder det inte att den är tillfredställd.
"Jag tycker snarare man ska ställa sig frågan om det är rätt mot hunden att bara kapa av dens aktiviter?"
Tack, du är underbar!!
Så hade jag inte ens tänkt.
Jag hade visserligen redan tagit beslutet att omplacera. Men jag döööör bara jag tänker på att min lilla tös inte kommer att finnas hos mig. Jag saknar henne redan, ändå är det ett par månader kvar. Därför så försökte jag greppa det där sista halmstrået, om att jag ändå kanske kan ha kvar henne trots att jag inte aktiverar. Anledningen till att jag skapade tråden var för att jag hoppades på att någon skulle svarat "jag har 15 russlar som jag aldrig gör annat med än går en runda på en kvart några gånger om dan, och dom är ändå gudomligt trevliga och har inget emot att lämnas ensamma 8-timmars dagar".
Men du har så rätt sååå. Även om nån skulle sagt att det inte kommer bli några problem, så är ju ändå frågan "är det rätt mot hunden"?
Det är självklart inte rätt mot min underbara gudomliga fantastiska världsbästa lilla söta goa lilla russel, att bli en soffpotatis.
Jag har lagt så mycket tid och pengar på denna lilla flicka. Det är rent utav helt idiotiskt att kasta bort allt som jag har jobbat för, bara för att jag inte kommer ha möjligheten att aktivera henne. Hon SKA få fortsätta vara aktiv, men i en annan familj som tar tillvara på allt som jag har grundat.
Min lyckliga lilla tös ska få fortsätta vara en aktiv tös resten av hennes liv 
Tack Xondah, du har gjort mitt beslut så mycket enklare 
Glad att kunna vara till hjälp. :)
Hoppas du hittar ett riktigt bra hem åt din tösa. Kan inte ens sätta mig in i hur svårt detta måste vara för dig. Bara tanken får en att rysa.
Som sagt hoppas allt löser sig till det bästa, uppdatera gärna så man får höra hur det går. :)