Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 2830 ggr
Sophie&Segra
0

Varför Jack Russell Terrier?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Skulle vara lite intressant att höra Varför ni valde just en Jack Russell Terrier? Glad

Har även sett att det är många här inne som har JRT men inte jagar/spårar osv.. Då måste jag fråga, varför köper man en JAKThund om man inte vill aktivera den på så sätt? Flört

Kanske redan finns en sån här tråd, men jag orkade inte leta - så då får nån ta bort denna i sånna fall!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Emma-Rhino]
0

Bra fråga, en fråga som ALLA borde ställa sig innan de skaffar en jrt. För det går åt pipan om man inte vet.

Jag valde inte en jrt utan tog över Teddy efter min mamma när han var 1,3 år typ då han var en "problemhund." Har aktiverat honom sen dess. Läst på och pluggat.

Jag har precis lyckats övertala vår brukshundsklubb att starta blodspår. Vi har inte haft det innan! Så det ska bli kul att prova.

Men jag valde egentligen inte jrt, är inte min slags hund. Är mer av en schäfer människa =)

Men nu kan jag inte tänka mig en annan än Teddy. Jrt är en underbar ras.

Sen måste man inte jaga utan en jrt är ju himla bra på alla aktiviteter men man måste nästan hålla på med precis alla aktiviteter. Agillity, spår osv. Men spår och jakt behöver inte vara huvudämnet.

tezzla
0

jag vill ha en hund som är tålig och som gillar att arbeta, mål med hunden var träna med mål att tävla, eftersom jag redan har en gammal blandrastik och en ast så kändes russel ok, bra strl men endå en stor hund som kanb följa med på allt vi gör. jag vela ha en hund från start, utan bagage, in ast kom till mig i slutet av aug - 08, han blir 6 år nu, hans dåliga erfarenhet med hundar sätter stopp för att göra det jag vill, provade ställa ut, han var jätte låg i ringen, två dagarr efteråt med, wp var inte hans grej, men gar provat viltspår och det verkar vara hans grej, han har 6 hundattacker i sitt bagage och det har tagit tid med all träning och tillit och att han ska kunan slappna av bland okända hundar och på hndmöten, men eftersom han inte mår bra av vissa saker så väljer jag att fokusera på att träna och ha roligt, åka på hundträffar, träna lätt i wpgruppen osv

jag hoppas Yatzy och jag kmr komma någonvart i någon gren i framtiden, mål är uts, gryt, viltspår, wp och lydnad, kanske agility

Sophie&Segra
0

#1, Okej! :)
Tänk så knas det kan bli ibland när man bara trillar över hundar som man egentligen inte hade velat ha.. Precis så är det med min Schäfertik ;)

Självklart Behöver man inte jaga med en JRT :) Dom är ju så allsidiga och passar ju till precis allting!

Varför jag skrev/frågade var för att jag blir så irriterad (läs: riktigt arg) på folk som klagar på att hunden jagar, vill spåra, drar efter vilt osv.. Då börjar jag fundera på om dom ens VET vad det är för hund dom skaffat!

#2, JRT verkar verkligen va en ras för dig, du & din hund är ju superduktiga! :)

ShitGoose
0

Det var inte direkt planerat att jag skulle köpa just en jrt, utan det bara blev så.. Skulle egentligen köpa en annan men ägaren ångrade sig så det vart Hilma istället.

Jag jagar inte men skulle gärna vilja börja med typ gryt eller nått sånt.. Men har själv smådjur och skulle inte vara så kul ifall hon skulle börja se dom som byten. Så jag aktiverar henne på andra sätt helt enkelt.

Sen har hon tyvärr något fel på sina knän så det blir inte så mycket agility och sådant som kan förvärra men spåra och liknande gör vi mycket iallafall :)

Medarbetare på Sphynx iFokus

[Empisen]
0

Ja du, inte alls planerat att ta hem en liten jack russell kille.
Jag jagar inte med honom, men aktiverar han på andra sätt. Jag tycker inte man måste jaga med en jakthund, men kanske något åt det hållet, t.ex spår.
Nu har inte Hugo någon överdriven jaktinstinkt, men jag brukar låta honom få undersöka gryt vi hittar och sådär, tycker han är kul.

Så tänker jag Glad
Men vi klarar oss alldeles utmärkt utan jakt.

[Emma-Rhino]
0

#3 så sant så sant. Du har alldeles rätt. Dessa instinkter MÅSTE få utlopp för att allt annat ska fungera perfekt. Viltspår och vanligt spår, kanske personsök? Finns hur mkt som helst på den delen som är likt jakt.

Det är full rulle som gäller när man har jrt…(och andra hundar med såklart) Seriösa uppfödare borde medela detta stenhårt vid köp.

Sophie&Segra
0

# 4 & 5

Ja men spår och sök i alla dess former är ju otroligt givande för en JRT! Inte behöver det vara JAKTJAKT, alltså gå i skogen, skjuta /skicka ner hunden i ett gryt o sen dra upp ett djur, haha.

#6 Precis, det jag menar är inte att man måste JAGA med hunden (som jag kanske skrev nu när jag tänker efter, haha) utan att man aktiverar den p åså sätt att den får utlopp för sina naturliga instinkter, allstå att använda nosen o huvudet rejält - och som du skriver finns det ju hur mycket roligt sånt som helst man kan göra utan att man för den delen behöver jaga! :)

Ja, uppfödarna idag borde verkligen ställa lite högre krav på sina valpköpare, kan bara se till mig själv då jag köpte min första hund - en JRT hane.
Jag visste precis vad jag gav mig in på och ville ha den utmaningen och var väldigt intresserad av allt som innebar att ha en JRT, men när jag sen pratade med uppfödaren om hennes hundar och min hunds föräldrar osv, där pappan var viltspår champion o hade div. andra jakt-meriter, så sa hon genast att; jaa.. men du behöver ju inte jaga med Nikko, det räcker ju om ni typ kör agility..

Yeah right.. Nikko 12 veckor, stack ner i ett hargryt o va borta i 20 min.. Så så mycket agility räckte det att jag körde med honom ;)

LinaK
0

Har alltid gillat rasen, sen har jag och sambon börjat intressera oss för viltspår och ev sök och tyckte att jack russelln är passande. Vi vill även ha en hund som klarar av att springa långt, sambon löptränar flera gånger i veckan och vill ha sällskap.

Det var min arbetskompis som är uppfödare av jack russell, och hon hade valpar. Har alltid älskat hennes tik som var mamma till valparna, därför kunde vi inte motstå lilla knubbiga Sigge när han kom rultandes emot oss första gången vi åkte för att kolla på honom Flört Det var ganska oplanerat, men vi visste vad det var för sorts hund vi köpte. Och vi pratade mycket jag och sambon om vilka kommande aktiviteter vi skulle göra med våran JR.

Har sett allt för många felaktiverade JRs, eller dom som inte blir aktiverade alls. Dom hundarna är det synd om! Men tyvärr är det därför rasen fått sådant dåligt rykte för att folk köpt rasen och inte förstått att det är en jakt/grythund dom köpt. Dom tror att det är en liten gullig hundras som klarar sig med någon långpromenad då och då.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

nagithas
0

En liten fråga bara… hur fel aktiverar man en jack russell och hur märker man att den är fel aktiverad?

LinaK
0

#9 Antar att det är mig du syftar på. Jag tänker tillexempel på dom som tror att kasta lite boll och pinne typ 20 gånger är aktivering och att det räcker för att hunden ska bli nöjd.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tezzla
0

håller med, stressmoment som kasta saker, leka med andra hundar, saker som folk tror tömmer energi och att hunden ska bli nöjd! det gäller att hitta en balans och vad som passar sin hund, min hund behöver tömma energi, men utan onödig stress, som t.ex jogging, promenad, leka fritt i skogen, wp, simma mm sen komb. med lydnad, trick ,spårning, agility, utställning, åka och miljö/socialträna…

ClarasMamma
0

jag tror att det är bara nått man  har fått om bakfoten att man måste hålla på med jack spåra och sånt med en jack russell.Vi har köpt våran av en stor kennel i sverige som jobbar med problemhundar. dom sa till oss att vi ska göra tvärt om.. inte träna hunden för jack och spår innan den är två år.. inte hålla på och gå några promenader innan ett halvår.. inte ta med den ut långa stunder låta den vila mellan 16-20timmar per dygn. den får leka 5min perioder sedan vila..har kört detta nu och har en lugnt och fin valp.. va på valpkursen förra veckan hos dom vi köpte våran hund av.. satt still i 2timmar av alla hundar så va min lugnast och vi va 10hundar och 8av dom va golden och så va det nån mera jag inte kom ihåg namnet.. dom håller även  på med ett "experiment" dom har en schäfer och min valps bror och dom är lika gamla, nu ska dom köra samma uppfostran på dom två bara för att bevisa att en jack russell inte behöver va mera jobb med än en vanlig hund..

Tror att allt handlar om hur man uppfostrar sin hund från första början.. det är iaf va jag tycker.. sedan finns det många många som tycker att deras uppfostran är fel…men inte jag :)

Så vi skaffa en jack russell bara för att vi tycker om rasen och vill ha den som en familjehund och att det är en stor hund i ett litet fodral.

Mvh jessica

Här är även sidan från dom vi har köpt hunden av..

http://www.kenneldoubleuse.com/

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/

Sophie&Segra
0

#12, Det vi pratade om var inte att man inte skulle gå prommisar osv. Självklart ska man inte trötta ut en valp på det sättet.

MEN, varför avla bort jaktegenskaperna hos en JAKThund?

Det är för mig lika idiotiskt som att avla "Sällskaps Border Collies".

Där står vi olika i den frågan. Förstår för mitt liv inte varför man skaffar en hund som tex är avlad för att använda nosen och jobba självständigt. För att sen hämma dess instinkter och inte utöva sådan aktivitet. IDIOTI.. Om du frågar mig Flört

Och då är det inte en seriös kennel, om dom avlar bort Jack Russellns ursprungliga drag.. För att få fram en mera lugn och sansar JRT!

rugerupsillern
0

Men är det inte skk som avlar på utställningshundar och jrtc som avlar mer på jakt eller har ja fått det om bakfoten? Glad Tycker också bättre om dom jaktavlade än dom utställningsavlade, men sen håller jag ju också på mycket med jakt. Jag är också med i styrelsen för skånes gk Glad Att jag valde jack russell beror på att min pappa hade en när jag var liten och det var världens snällaste och barnvänligaste hund, så för mig fanns ingen annan ras.

tezzla
0

det beror på individ, finns skkhundar som lämpar sig kanon i både jakt och viltspår, därimot kanske det är många som köper för att ställa ut och sällskap och träning och inte testar på. bara en tanke

[Emma-Rhino]
0

#13 Jag är helt inne på ditt spår och det du säger är sant.

fast just jack russell är ju så perfekta för alla aktiviteter man vill hålla på med. Inte enbart jakt. Jag tycker självklart inte att en jrt kan klara sig på enbart promenader utan att må dåligt mentalt. Aktiviteter är viktiga.

Detta tror jag att aveln börjat snappa upp och avlar nu på mindre jaktiga hundar för att få fram pigga, glada, familjehundar som klarar högt tempo, lydnad, agillity, spår you name it! Detta gör jrt så himla unik.

Detta är framtiden för jackrussellterrien, och jag tycker inte att jakt ska vara något nödvändigt för att ha en jackrussell.

Hur många aporterar med sina retrivers av olika slag? Labradoren finns i två varienter, jakt och sällskap.

Den mångsidiga jrt är här för att stanna.

ClarasMamma
0

Dom jag har köpt min hud föder bara upp jakthundar och jagar själva.. men vi gillar rasen som utseende storleken att det är en stor hund i ett litet fordal.. bara för man vill ha en jack russell betyder inte att man måste jaga med den.. självklart måste man aktivere den men jag tycker inte det är fel om man vill ha den som familja hud och inte vill jaga med den… jag kommer så småning om att jaga med den men då vill jag att hon ska vara några år innan jag kommer göra nått. och då kommer jag at min uppfödares jaktkursen för dom håller det med.. så nån skitkennel är det inte ska jag lova..

Men den finns folk som gillar rasen men kanske inte vill jaga med dom och det tycker jag inte är fel så länge hunden mår bra…

Ta till vara på alla nära och kära du vet aldrig när dom lämnar denna jord <3

http://pysselgummsan.blogg.se/