Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: trimning-pälsvård
Läst 13219 ggr
LinaK
0

Ni med strävhåriga russells!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur ofta trimmar ni eran hund?

Gör ni det själv eller lämnar ni in hunden?

Min gosse behöver sig verkligen en trimning nu, dock är han ju så jädra söt i sin raggiga frisyr Tungan ute Men det måste ju göras.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Empisen]
0

Jag trimmar Hugo när jag tycker det behövs, kanske en gång i månaden rycker jag igenom honom ^^ Eftersom han får hårstrån som sticker rakt ut Tungan ute
Jag lämnar inte in med andra ord utan rycker själv, det är så lätt så varför lägga pengar på det. Skrattande

Men är Sigge verkligen sträv? Jag har blivit väldigt förvirrad i det här med russellns päls…. På Huset fullt av hundar sa hon att broken är en blandning mellan slät och sträv, då är ju Hugo isåfall broken :O Eftersom hans mamma är slät och hans pappa sträv..
Fattar inte Rynkar på näsan

LinaK
0

#1 Bra att du kan göra det själv. Man sparar ju mycket pengar på det Glad Vet du hur Hugo skulle se ut om du lät pälsen växa några månader? Menar om du gjort det någongång?

Ja Sigge är sträv, Strävhårig = Mjuk underull och sträv ytterpäls. En broken är mellanting av sträv och slät (handlare alltså inte om vad föräldrarna till din hund har för pälssort) En brokens päls är också i två lager men har inte samma mjuka underull som den strävhåriga har. Trimmar man en brokenpäls så tar man bort den döda pälsen för att få fram den nya strävhåriga pälsen.

Xondah
0

#2 Det stämmer väl inte riktigt? Obestämd För min är ju tex broken och han har underull och strävt över.

Pappas långhåriga sträva har typ ingen underull alls om man jämnför med min. :O

Förvirrade dessa pälsar måste jag säga.. hmm. ;o

Pappa lämnar in sin långhåriga på trimmning typ var fjärde månad. Fast han hinner bli väldigt lurvig på de månaderna så om han skulle hållas så jämt skulle han nog behöva trimmas varannan månad. :) Jag använder trimkniv och rycker själv på min broken lite då och då.

[Empisen]
0

#2 Nej det har jag inte gjort faktiskt.. Men lång päls får han nog inte..
Undra om Hugo kan vara broken då… Han är slät på huvudet men sträv på kroppen. Sen har inte han någon underull, utan bara täckhår.

#3 Håller med, väldigt förvirrande Obestämd

LinaK
0

#3 Hm knepigt, fick det förklarat av en uppfödare och har även läst det på flera uppfödares hemsidor Obestämd Ja det är mycket förvirrande. Kanske är olika beroende på SKK-reggade och JRTC?

[Empisen]
0

Googlade runt lite och sträva hundar får rätt mycket päls och blir liksom "raggiga" medans broken oftast bara har mer päls på skägg och ögonbryn.

Jag trodde tidigare att det var slät som var kortast, sedan kom sträv och sist broken, men broken är tydligen mellan slät och sträv.

[Empisen]
0

Med andra ord är Hugo broken, hah, konstigt att få reda på det efter 2 år Tungan ute

[Emma-Rhino]
0

jag har helt fått för mig att old broken är väldigt lurviga hundar. Har kikat runt lite på jrt hemsida nämligen… =/ förvirrande

[Emma-Rhino]
0

Denna kommentar hittade jag när jag googlade. "SKK har snurrat till det totalt genom att kalla hårlagen på de lågställda slät, sträv och raggig, där då "raggig" är sträv och "sträv" är broken…"

Så det verkar olika på hög resp låg?

Teddy är ej skk reggad så jag har ingen aning!!!

Sophie&Segra
0

Jag trimmar, har alltid trimmat och kommer alltid att trimma själv :b

Det är så lätt så det känns som att kasta pengarna i sjön o lämna in honom till någon. Dessutom vill jag inte att nån annan ska va o "pilla" på min hund, så det kanske blir fult. Eller att dom inte är försiktiga osv Oskyldig

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

tezzla
0

jag har bara provtrimmat lite, men nästa hund kmr bli sträv eller broken, vill helst ha en broken, tycker det är så snyggt =) men jag kmr lära mig själv men även lämna in till trimmet ibland

ShitGoose
0

Jag trimmar själv, när det behövs. Fast nu rakar jag henne istället.
Har dock funderat på ifall jag ska börja rycka henne igen
men jag vet inte riktigt Flört

Medarbetare på Sphynx iFokus

Sophie&Segra
0

#12, RAKAR? Tyst
Varför i hela friden rakar du henne? Skäms

Har du bild på din vovve, rakad? Oskyldig

ShitGoose
0

#13 Hon hade väldigt hård och tät päls bak på ryggen och hon var väldigt röd i huden där och kliade sig massor och jag hade hört att pälsen blir mjukare när man rakar dom så ville testa och se ifall hennes problem vart bättre och det har blivit mycket bättre än innan.

Inte världens bästa bild kanske men man ser väl..
Hon är broken egentligen så det är lite skillnad Glad

[Empisen]
0

#14 Jag tror hon e sträv.. Det står broken i hennes stamtavla va?

ShitGoose
0

#15 Ja det gör det ^^

[Empisen]
0

#16 Nu kanske du sett det men vi har diskuterat pälstyperna i en tråd, börjar fundera om hon inte är sträv, men vi tar det vidare på msn, så vi inte förstör tråden här Skrattande

tezzla
0

jag tycker hon ser broken ut =)

[Empisen]
0

#18 Har du sett henne med helt utväxt päls? :) Hon blir en riktig liten ragguggla Tungan ute

Xondah
0

Hmm ja kanske är olika då på olika typer av jack russels. Min är ju jrtcare. :o Men pappas är ju SKK russel långhårig, men inte mkt underull. Han är lika lurvig och långhårig som din Lina.

På bilden är pappas som han ser ut trimmad. :P Ganska kul..ser ut som en helt annan hund haha.

LinaK
0

#20 Undrar om det finns några rätt eller fel överhuvudtaget då alla verkar säga olika Tungan ute Aja alla har vi samma ras oavsett päls Flört
Vilken snygg kille du visar, kan du inte visa en bild på honom otrimmad? Så kul att se skillnaden. Sigge ser också helkonstig ut som trimmad, känns inte som honom då. haha

Xondah
0

#21 Haha ja precis. :P Inte lätt när alla hör olika heller. :)

Nja snygg kanske han inte är enligt reglerna, han är alldeles för mkt svart tex, skulle nog inte bli nån utställnings champion direkt. Men söt är han ju. :D

Jag satt och rota i bilderna nu men hitta bara en suddig bild på hur han ser ut långhårig. Ska ta en ny, kommer träffa honom idag så kanske dyker upp en bild ikväll. =)

LinaK
0

#22 Nej han är ju inte "snygg" enligt rasstandarden nej, men enligt mitt öga Flört Tycker han var fin när han har så mycket mörkt på kroppen.
Ja ser fram emot bilden om den så kommer ikväll eller någon annan dag Skrattande

ShitGoose
0

#18 Såhär ser hon ut med utväxt päls ;D

Sophie&Segra
0

#24, Tycker faktiskt hon ser broken ut :)

Jättesöt är hon hur som helst! :)

tezzla
0

jag tycker också hon ser broken ut, vackert ansikte & huvud =)

[Empisen]
1

#24 Men kolla, där är hon jue, så fin Skrattande
Kan vara så att hon är broken ändå… Men tänk att det kan skilja sig så mycket, om min jrt också är broken tänkte jag..

På den här bilden har inte Hugo blivit ryckt på ett tag.. Det är nog såhär "mycket" päls han högst får Tungan ute