Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 2721 ggr
LinaK
0

Tråkig kursavslutning

Nu är våran kurs avslutad. Lite tråkigt avslut på kursen tyvärr, då Sigge återigen blev anfallen av samma hund som innan. Denna gång värre då han har fått två små sår, ett på ryggen och ett bredvid svansen. Bara ytliga sår dock. Det jag hann tänka när Sigge blev anfallen var "BLOD och djursjukhuset nästa" Usch det är verkligen hemskt, man blir så chockad och rädd.

Jag och kursledaren stod och pratade lite efter kursen om fotposition, var bara jag och den andra hunden på planen. Helt plötsligt kommer den andra hunden och flyger på Sigge och börjar bita honom. Jag minns inte så mycket av händelsen mer än att jag ser Sigge kämpa och på något vis så får vi bort den andra hunden och jag går iväg med Sigge. Blev lättad när jag inte såg något blod på honom. Så vi gick in i skogen och tränade lite och så fick han korv när han gjorde rätt. Sen gick vi in på en annan plan och släppte lös honom och kursledaren lekte med honom. Han verkade helt normal som tur var, tur att man har en så pass tålig hund som en jack russell Flört

Jag hoppas nu bara att han inte kommer bli arg på andra hundar. Men det blev han inte efter första gången så vi får hoppas.

Denna gång var det en olyckshändelse då hon med den andra hunden hade långlina på den och den gick av. Hon var helt förstörd över vad hennes hund gjort. Det är absolut ingen lätt hund hon har, har sett den göra utfall många gånger under kursens gång.

Annars var kursavslutningen jätte rolig, då vi fick prova på rallylydnad som jag bara älskade och även agility som Sigge fullkomligt älskade. Han klarade alla hindrena galant (körde dock bara hopphindrena, däcket, tunnel och slalomet) Så det är två sporter vi kommer fortsätta med Skrattande

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Emma-Rhino]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni gjorde helt rätt! Många ägare får panik och lyfter upp sina hundar eller säger "åh nej hur gick det" och för över sin oro på hunden. Detta gör allt värre.

Du gick bara iväg och gjorde det ni gör. Så du kunde inte skött situationen bättre!

Tyvärr verkar detta vanligt. Min granne har en liten blandras hund, pudel och grejer. Han blev anfallen av en schäfer (?) tror jag och det slutade illa. Han fick sy ihop hela mahen typ, låg på sjukhuset i dagar. Riktigt illa!

Men som sagt, jrt är tuffa så fysiskt sett klarar de mer än andra och Sigge verkar ha en hjärna av stål =)

Skulle detta hända Teddy skulle jag nog gå under, har jobbat med hans hundilska sen jag tog över honom vid 1års ålder, alltså två år sen. Och inte fören nu fortsätter vi på gatan när vi möter hundar. Han skäller ibland men väldigt sällan och inte längre på ett aggressivt sätt. Så skulle han bli attackerad så skulle allt vara förstört.

Vad sa de andra ägaren? Borde ju inte får gå på kurser med andra hundar utan försöka träna bort detta!

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Vad skönt att du tycker att jag hanterade det rätt Glad Han verkade inte bry sig så mycket utan tog kontakt med mig direkt och viftade på svansen, min lilla gris. Då blev man nästan tårögd, då jag trodde han skulle få ett utbrott på den andra hunden. För det hade han kunnat göra med all rätt då han blev påflugen sådär.

Usch vad hemskt med din grannes hund, det är ju sådant man fruktar att ens hund ska bli allvarligt skadad Obestämd Tur att din grannes blandis klarade sig.

Ja jag sa det till kursledaren som gick med mig efter händelsen att dessa hundar tål mer än vad man tror, de är nästan gjorda av pansar Tungan ute Hon höll med mig. haha

Så himla duktig du är som tränat så med Teddys hundilska, det är inte många som klarar av det. All heder åt dig! Hoppas det går bra i fortsättningen. Hur har ni tränat?

Den andra hundens ägare, blev helt förstörd. Hon hade lagt hunden ner och satt typ "på" den så att den skulle lugna sig, så frågade hon hur det gick och jag skulle ringa om det var något. Hon verkade ärligt talat helt knäckt. Hon har kämpat som sjutton med denna hund, och han har blivit mycket bättre faktiskt sen första gången kursen började. Så det märks att hon tränat med den. Men den är väldigt lättstressad och verkar inte må speciellt bra bland andra hundar och människor. Hon har fått lägga ner hunden många många gånger under hela kursen. Och hon har alltid hållt sig vid sidan av oss andra då hon inte har kunnat vara bland oss andra. Måste vara fruktansvärt jobbigt att ha en sådan hund. Så jag tycker synd om henne.

Tack snälla goa Emma för den fina bilden och kram till Sigge, han sänder en STOR lurvig kram tillbaka till er Kyss

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Emma-Rhino]
0

Skönt att höra. Alla hundar är inte galna eller dumma i huvudet utan slagsmål händer. Teddy och Zac har flugit på varandra kanske tre gånger under sina två år tillsammans, sånt händer.

Skönt att hon var som hon var. =)

Teddys träning. Tja, det började med att jag skulle träna åt hans gamla ägare, alltså inte ha honom själv men sen föll vi för varandra pladask. Han är lojal, älskvärd och helt underbar mitt murmeldjur.

Agillity, spår, cykla osv för att få ut energi. Men nu är det godis som fungerat mest. Möter vi en hund så binder jag Zac runt midjan (Zac min lugna klippa!) Tar upp godis och tränar med Teddy till hunden gått förbi. Sitt, stanna, gå fint. Då har Teddy 100% fokus på mig och struntar i hunden helt enkelt. Så ilskan är bort helt och hållet. =)

Mest tror jag att det gått så pass bra för att vi är en flock, jag är ledaren och Zac och Teddy på samma nivå. Vi är ett. Han vet att jag aldrig skulle övergiva honom eller skada honom. Och jag vet att han skulle gå över eld för mig =) Det är inte alla som klarar av så intensiva hundar…

Tur att allt gick så bra med Sigge, jag diggar honom djupt =)

tezzla
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

skönt att allt gick bra, min amstaff har blivit påflugen 6 ggr av olika hundar, det har tyvärr satt spår, han kan lätt bli stressad och spänd om det är mycket nya hundar på plats, annars funkar hundmöten, vara runt hundar osv

men det har varit mycket jobb under dom 2½ år jag haft honom, han kunde inte se en annan hund när jag tog övert honom, han vrålade och gick upp i försvar så fort han såg en hund, steppade och stressade!

jag hoppas ni slipper gå igenom det jag fått gjort, det är inte kul för varken ägare eller hund, lycka till med fortsatt träning