Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 2198 ggr
[tk1971]
2011-06-18 09:38
0

Vattenintag

Min hunds vattenskål rymmer ca 1,2 liter. Vissa morgnar när jag ska fylla på den är den helt tom, andra gånger är det 1-2 dl kvar i den. Hunden väger 7 kg. Jag tycker hon dricker väldigt mycket.

Nu äter ju hon kortison, och jag gissar att det är det som gör det. Nån som vet om njurarna kan ta skada av detta i långa loppet? Finns det fler här med kortisonhundar?

LinaK
2011-06-18 10:24
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja det för nästan med all säkerhet kortisonet som gör att hon dricker så mycket. Det är nog ganska vanliga biverkningar, vissa hundar blir allmänt slöa.

Vad är det hon får kortison emot? Det enda jag hört är att långvarig kortisonbehandling kan ge ökad infektionrisk, men om det stämmer vet jag inte. 

Ibland så tror jag att man brukar sätta in en ganska så hög dos i början av behandlingen för att sedan minska doseringen längre fram. Vet du om det är så för er?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[tk1971]
2011-06-18 11:56
0

Hon har en inflammatorisk tarmsjukdom och hon har ätit kortison länge. Sjukdomen går aldrig över, den blossar upp ibland (som nu), och då får man öka kortisondosen. Det märks rätt dramatisk skillnad på aptit och vattendrickande.

Ja, sen när symtomen minskar får man ju dra ner på medicinen tills man hittar lägsta dos som fortfarande har effekt.

[Emma-Rhino]
2011-06-20 09:53
0

Vad säger veterinären om vattenintaget? Är det ingen fara så är det ju bara att låta henne dricka =) Kanske större vattenskål. Men när min hund fick kortvarig behandling, ej av kortison men för tarm, blev jag rekomenderad att inte låta honom dricka för mycket utan som han brukar, de ville inte ha för mkt vätska i magen.

[tk1971]
2011-06-21 18:01
0

Pratade med veterinären idag. Kortisonet ska nu ges varannan dag, dessutom ska vi testa en ny medicin - Dipentum, som brukar ges till människor med ulcerös kolit.

Det ska mätas tårvätskeflöde eftersom en vanlig biverkan är minskat tårflöde som kan ge upphov till ögonproblem. En annan vanlig biverkan är diarré… och det har det ju liksom varit tillräckligt av redan.

Är detta konstgjord andning? Försöker vi med för mycket?

[Emma-Rhino]
2011-06-21 18:41
0

Det kan tyvärr inte jag svara på. Det är något alla djurägare kommer att stå inför en dag =( Man kan bara hoppas att det står tydligt när det händer. Att hunden talar om…

Jag tror man vet innerst inne. Men man ska aldrig låta ett djur lida för att man är självisk =/ Men är hon så sjuk?

[tk1971]
2011-06-21 19:53
0

Jag vet inte hur sjuk hon är. Jag vet bara att det är en kronisk sjukdom som aldrig kommer att gå över, som (förhoppningsvis) går att behandla med mediciner men ibland blir hon sämre trots det.