min nasse
Läste om era problem med era jack russllar jag har en kille som heter Nasse han är lite mer än 1 år han är hur snäll som helst och väldigt lugn har även 2 st Westi som fostrar honom riktigt bra de är väldigt lugna till sättet kanske är det därför som Nasse är lika lugn oc harmonisk brukar säga att jag har en jack russell förklädd till Westi så det finns även små änglar bland busiga jack russllar eller har jag bara haft tur. Från en matte som har en underbar liten kille
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tror inte det hjälper så mycket om man har en "snäll och lugn" hund hemma som kan fostra ens jack russell, så är det då inte här. MIn bichon havanais är lugnet själv, och med min jack russell får jag jobba häcken av mig för att få honom under kontroll just nu känns det som
Han är inne i en hemsk period just nu. Men vi kämpar på! Jag älskar utmaningar!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag har 4 Russlar här hemma en ärlugnet självt, en är en bitch (just fått valpar), en unghund som skäller på allt och alla och en som håller på att bli en underbar hanterbar hund.
Men de bästa av allt. Alla är olika
ger mig in i detta för att jag tycker detta kan bli en intressant diskussion!
man kan ju börja med att undra vad man menar med lugn?
jag valde russel för att jag vill ha en terrier, terrier ska vara alert, livlig, envis och framförallt är det en jakthund/grythund!
det finns människor som försöker avla fram sällskapsrusslar utan jakt, varför? en russel utan jakt är ingen russel för mig.
hade jag velat ha en lugn hund utan jakt hade jag valt något annat än en russel, en sällskapsras t.ex
jag har en hund som är mycket terrier när det väl gäller, det är full fart, han har massa jakt, han går igång på föremål väldigt lätt, om han duger till gryt kan jag inte svara på än eftersom vi bara hunnit vara på en träning när det var öppet, nu har det varit paus, öppnar ibörjan av aug igen då ska vi dit, men han stod iaf kvar och skällde på grävlingen som var riktigt elak, lät och kastade sig mot Yatzy så den började blöda på nosen!
min hund är arbetsvillig och rätt mjuk, men terrier, när han väl är med på noterna är han klockren! han funkar med andra hundar, jag kan ha honom lös med lydnad trots att han gärna skulle vilja jaga om han fick, men jag har så pass bra lydnad, kontakt så han drar inte utan lov, men när han väl får jaga leksaker eller när vi kört russelrace så är det full fart, han ger allt han har!
och här hemma bor 3 hundar, ingen är den andra lik =)
era åsikter? alltid kul att diskutera saker
Lämnar ett litet avtryck här, ska bara äta så ska jag skriva ett inlägg jag också.
Då jag har en heeel del åsikter gällade detta - Höll med i allt du sa, #3 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Tycker Tezzla skrev ett bra inlägg, håller med.
Hugo är oftast väldigt lugn inne och jag har en bra grundlydnad på honom, men han är faktiskt en terrier, så han kan bli riktigt galen ibland
Och så tycker jag det ska vara! Det är ju det roliga med just terrier 
Okej, för det första så undrar jag vilka problem du läst om som vi har med våra JRT?
Sen tycker jag att det här är en väldigt intressant disskusion, då en Nöjd och välstimulerad JRT ska just vara så som du beskriver - lugn, foglig och en allmänt trevlig hund.
En vanlig missuppfattning som jag tror folk har om JRT är att dom är helt rabiata hundar som skäller konstant och gör inget annat än att stressar omkring och tuggar sönder saker.
Självklart Kan en JRT vara så som jag skrev ovan, men då måste man fråga sig Varför är min hund såhär? Vad gör Jag för fel?
För det är Inte så en JRT ska vara.
En JRT ska vara pigg och alert, alltid redo att hitta på nya saker, det ska vara en hund med stort mod och som älskar att jobba.
Eftersom att det är en grythund, en jakthund vi pratar om - så är det Självklart att hunden måste besitta en hel del skärpa för att kunna fungera i det den är ämnad för att göra.
Det man heller inte får glömma är att en JRT är en hund skapt för att arbete självständigt på avstånd från sin förare, så den Vill fatta egna beslut och tycker oftast att vi förare är rätt onödiga.
Hur skulle det se ut om lilla promenadlimpan skulle försöka sticka ner i ett gryt o ställa en argsint grävling eller räv?
Nä, det skulle inte fungera.
Du har inte ett undantag till en JRT, du kan skatta dig lycklig och vara stolt över att du stimulerar din JRT på ett så bra vis att han är precis den lugna och trevliga hund han är, en bra representant för rasen.
Jag måste också fråga om Din hund kommer ifrån linjer där jakt, gryt och arbete inte prioriteras? - För då är det ju en självklarhet att du har en mer foglig och lätthanterlig hund än dom som har hundar från arbetenade linjer, precis som det är med alla andra hundraser som "delats".
Vartifrån kommer din hund?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Tikaani och TEzzla, bra inlägg! Ger mig också in i denna intressanta disk. Min Teddy är väl en av de som har "problem" då han skäller på andra hundar. Men som alla här skriver så är jrt på ett vist sätt och jag VET att om jag hade haft TEddy från valp och inte tagit över honom när han redan var över 1 år hade han aldrig gjort det. Han skulle fortfarande haft sin personlighet men han hade kunnat gå bland andra hundar. Jag hade gått kurser osv. Så det är aldrig hundens fel, eller personlighet utan faktiskt ägaren.
När jag tog över TEddy kunde han inte vara ute å se en person på 100m avstånd utan att börja skälla och göra utfall, och då pratar vi om en hund som inte går att kontakta alls. HAn gick in i ett stadie av okontaktbarhet.
Idag, nästan 2 år senare kan jag gå med honom överallt. Ibalnd skäller han lite om en hund kommer för nära men det går att få honom att sluta. Han är 3 år och nu börjar han bli som en sund jrt.
Man kan inte säga, "ja han bara skäller, de gör ju det de där jack russell hundarna" Öh nej…
Vad behövde han? Motion motion motion, hjärngympa hjärngympa hjärngympa. Det är en terrie, en jakthund. Teddy kommer ifrån en jakthundfamilj, en väldigt gammal sådan som inte är avlade för sällskap eller social kompentens utan för sin intensiva personlighet. TEddy skulle slänga sig in i ett gryt utan problem. Det är naturligt för honom. Familjen och vänner älskar han.
Att ta och gå med honom inne i stan bland bilar, människor, hundar och andra främlingar är inte Naturligt för honom. SÄrskilt inte då han inte blev introducerad för detta fören han var över året.
Så det är ALDRIG hundens fel, inte rasens fel. En del är mer intensiva än andra men det gör de inte till preoblem. JAg tycker de flesta här inne har vackra hundar som är en bra reklam för rasen.
Det är viktigt att vi visar alla sidor av en jrt. Det är inte en hund för alla. Eller, rättare sagt, det är en hund för alla men alla borde inte ha den. =)
Då jag haft Hugo sen han var 8 veckor, så har jag format honom som jag vill ha honom, han har inga problem att åka t.ex bil, moppe, buss eller tåg, då sover han :)
Hans problem med andra hundar uppstod efter han blev biten av en annan hund. Innan det var han snäll mot alla hundar.
Sen har han svårt för människor som är osäkra, han känner minsta lilla osäkerhet och biter då den människan av någon anledning… Det har faktiskt blivit värre ju mer tiden gått…
Men jag är väldigt bestämd med att om du är osäker eller rädd så går du inte i närheten av Hugo.
Samma sak med andra hundar, han får inte träffa vilken hund som helst, bara snälla hundar.
Här om dagen så kom det springandes en stor Riesenschnauzer mot mig och Hugo, tyvärr så hann jag inte reagera och lät dumt nog Hugo klara det själv… Som tur är var hon snäll, men Hugo tyckte det var väldigt obehagligt.
Men sen kom hon en andra gång, och då hann jag reagera, jag ställde mig då mitt emellan henne och Hugo och med mitt kroppspråk talar om för honom att jag fixar det här.
Han förstod direkt och stod lugnt bakom mig, medans tiken försökte trycka sig förbi (inte lätt heller att hålla en STOR riesen borta!) senare kom en tjej och tog bort hunden (var dock inte hennes, ägaren bodde en bit bort).
Nu kom helt plötsligt en av mina historier in.. Menmen grejen är att en jack russell är en terrier, vill man inte ha en envis energiknippe. Skaffa inte Jack russell :)