Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 2542 ggr
LinaK
0

Kursstart idag.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Börjar bli nervös nu, idag börjar jag och Sigge på lydnadskursen.

Mest nervös är jag över hu Sigge kommer bete sig Tungan ute Han har ju en förmåga att skälla på andra hundar. Men jag får se detta som bra träning, så hoppas vi att vi kan få lite hjälp med hund och människomöten.

Ska ni gå på kurs i vår?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tezzla
0

lycka till, uppdatera gärna hur det går för er =)

LinaK
0

Puh, då var vi hemma då. Gick faktiskt över förväntan. Hade räknat med att han skulle skälla och leva om. Men det gick riktigt bra.

Vi började inomhus med lite info om kursen och liknande. Vi fick berätta om oss själva och vilka mål vi har med kursen, jag berättade att mitt mål var att få sigge att övervinna sin osäkerhet mot människor och hundar. Så Sigge fick börja på en gång att "människoträna" då dom bad mig släppa lös honom bland allt folk inne i klubbstugan Tungan ute Han gick runt och hälsade på folk och minglade runt. Så det var inga problem.
Sen gick vi ut och skulle träna lite på kontakt. Fick beröm av instruktörerna att vi hade fin kontakt med varandra, så det kändes kul att någon kunde bekräfta att det man tränat på har gett resultat.
Först var han lite skällig och gruffig mot dom andra hundarna (han var inte den enda kan jag säga, var rätt många skälliga hundar där) Sen så skötte han sig fint resten av tiden. Tror denna kurs är väldigt nyttig för honom.

Så jag är nöjd Glad

[Emma-Rhino]
0

Vad bra! Grattis. =) Beröm är alltid uppskattat! Går på klickerlydnad med Zac.

Ne, Teddy hatar andra hundar. Men tänkte gå en privatkurs som hos en hundvetare eller vad hon är. Tänkte att hon kan analysera teddys beteende för nu har jag tränat i två år och vi är nästan framme. Bara vissa hundar han fortfarande kan bli sur på. Inte okontrollerat sur men ändå. Så jag vill att någon kunnig som inte känner honom ska med på en promenad och sen säga vad hon tycket.

[Empisen]
0

Härligt att det gick bra! Skrattande

Lindasvovve
0

Visst blir man en stolt hundägare när hunden klarar satta mål Flört

tezzla
0

kul att det gick så bra för er, på vilket sätt är han osäker på folk?

LinaK
0

#6 På våra promenader så "buffar" och skäller han ibland på människor. Detta har vi tränat på så det är mycket mer sällan nu för tiden, men det går i vågor så ibland gör han det och ibland inte alls.
Sen om man stannar och pratar med någon man känner så står han och skäller och skäller tills han verkar förstå att det inte var något farligt.
Han skäller även ut folk som kommer hem hit (dom han inte känner då förstås) Han gör aldrig något utfall eller liknande. Så man ser att det är osäkerhet. Han gillar inte att hälsa på främmande människor, eller ja ibland går det jätte bra. Är lite beroende på vilken dag det är. Det är ganska jobbigt att det är såhär, men vi jobbar på det som sagt.
Barn har han som mest svårt med, vilket gör att barn blir rädda för honom. Obestämd

---------------------------------------------

Igår var vi på kurs igen, det gick väl skapligt. Han skällde som en besatt de första 5-10 minuterna, försökte avleda honom men ingenting fungerade. Sen gav han sig och var jätte lugn och brydde sig inte om de andra hundarna. Jag hoppas att denna kurs ska ge resultat.

tezzla
0

är han ung att det kan vara det? spökålder och alla hormoner, kul att ni jobbar på allt och jag hoppas det kmr gå bra för er, längtar tills våra kurser drar igång till våren med

LinaK
0

#8 Ja han blev ju ett år för precis en månad sedan. Jag hoppas han växer till sig lite, och att det hjälper med all träning vi lägger ned. För det är en underbar hund!
Vad ska du gå för kurser i vår då?

tezzla
0

vi ska gå en viltspår nu men det är bara över en dag i påsk, sen är vi anmälda till nybörjar agility, klass 1 i lydnad och utställningskurs med geard o'shea, sen ska vi åka och prova på gryt! sen blir det kanske agilityläger i sommar med jrt klubben

LinaK
0

#10 Vad roligt med viltspår. Det var tänkt att vi skulle gå det nu på våren. Tyvärr blev kursen full på bara någon dag, var nog många som hade föranmält sig till kursen då det är många jägare som går med sina hundar på våran hundklubb.
Låter som att ni har många roliga aktiviteter på gång Glad

-----------------------------------------------------

Igår hade vi kurs igen, Sigge skötte sig jätte bra. Är förvånad att han var så duktig. Visst han skällde lite i början, men han gav sig snabbt. Sen var han koncentrerad på mig nästan hela kursen igenom. Allt gick galant, han klarade dom flesta övningarna med glans Glad Snacka om stolt man blir.

Vi tränade blandannat på inkallning med störning, och kontakt med störning, och fotgående med störning. Det var inga problem, då känner man att all kontaktträning ger resultat. Tyvärr blev Sigge påhoppad av en annan hund, den sprang iväg när ägaren och hunden tränade inkallning och började gruffa sig mot Sigge. Som tur är fick hunden aldrig tag på Sigges skinn utan rev loss en stor hårtuss (tur att han är otrimmad) puh! Man blir ju jätte rädd, trodde absolut att han var skadad när jag såg den stora hårtussen. Men han verkade som vanligt. Jag gick åt sidan och fortsatte träna lite med honom, sen så kollade vi igenom honom ordentligt. Men han visade inget. Tur att jag har en sådan cool hund Flört Han verkade ändå inte hysa några agg mot hunden som anföll honom. Utan han tränade på som vanligt.

Sen blev det träning på hundmöten, vilket inte var några problem.
Så det var en rolig kursdag vi hade igår Glad

lil-sis
0

Vi börjar en unghundskurs om två veckor.

Behöver hjälp med kontaktsökande vid störningar. Och umgås med andra hundar, han vill LEKA.

LinaK
0

Idag börjar en ny kurs, denna gång blir det en fortsättningskurs i lydnad. Blir spännande att se hur det blir Glad

tezzla
0

Idag var vi på andra tillfället på lydnadskursen, måste säga att det var stora framsteg för oss. första gången var mer eller mindre kaos, en pipig dryg russel som var lite vrång, idag var han klockren, enda minus var platsliggning vilket vi aldrig provat, han reste sig men sprang inte fram till någon!

det är verkligen upp och ner, men sånna här dagar får en att orka kämpa vidare

LinaK
0

#14 Skönt att höra att det gick bra för er.

För oss var det verkligen ett nedslag igår, Sigge som ALLTID brukar älska att vara på hundklubben var igår uppstressad och LIVRÄDD, vet ärligt talat inte vad det var med honom Gråter Det gick inte ens att få hans intresse med korv, då är det illa då han är ett matvrak. Nej han var verkligen inte sig själv, han var sig själv tills instruktören kom, och det var en man. Sigge har svårt för okända män har jag märkt, vissa utav dem, och jag misstänker att det var det som gjorde honom rädd. Klubbstugan är ganska stor och det liksom "ekar" där så hans röst blev väl farlig för Sigge, för han fick panik. Väl ute på plan så försökte jag få kontakt med honom, gick sådär, han var fortfarande rädd och okontaktbar. Efter ett tag så lyckades jag få hans uppmärksamhet, och vi kunde jobba lite ihop, men han var inte sig själv.

Själv så bröt jag ihop på kvällen när jag kom hem, jag var helt förstörd. För jag har känt att Sigge på senaste tiden INTE varit sig själv, vet inte vad som hänt med honom. Men han är rädd för saker han innan inte varit rädd för. Tillexempel: Så har han blivit rädd för att gå ute på "stan", där det är folk, då stryker han sig längst trottoaren, han är LIVRÄDD för smällare som han inte varit innan, i helgen var vi hos mina föräldrar i Lindesberg och där hade dom något jippo där dom skulle skjuta smällare, vi var såklart inomhus när det började smälla, men det smällde rätt rejält och Sigge fick fullständig panik och kissade sedan på sig. Han har blivit rädd för höga ljud som smäller till när vi är utomhus, det har han inte varit innan, nu blir han okontaktbar och ska bara fly. Det känns som att jag gjort något fel med honom, men jag vet bara inte vad. För såhär rädd har han inte varit innan, det är något som kommit de senaste månaden. Jag vet inte hur jag ska hantera det eller honom, och jag känner att mitt självförtroende som hundägare börjar tryta. Det här är det enda jag tänker på och det har tagit över mitt liv totalt.
Jag ska ta kontakt med en instruktör som kan hjälpa oss med dessa problem, och jag hoppas hoppas att det går att lösa för annars vet jag inte vad jag gör Gråter Märker på Sigge att han mår dåligt emellanåt, han blir stressad och panikslagen och han är verkligen inte den lugna och fogliga killen han var innan.

Ledsen att det blev långt, men jag kände att jag behövde skriva av mig litet.

tezzla
0

Hur gammal är han? låter som spökålder, Yatzy har haft perioder han med innan han blev vuxen

LinaK
0

Han är ju 18 månader nu, vet att dom kan få sig en släng av det vid den åldern har jag hört.

Men nu blir det lite mer miljöträning och mer aktivering. Ska träna lite mer agility i veckorna tänkte jag, plus mer spåraktivering. Ska göra allt för min kille, det är han värd.

tezzla
0

Om det inte går över så hade jag gjort en grundlig koll hos vet och kollat så allt är ok, många hundar är sjuka som beter sig annorlunda och tyvärr kollar många för sent om något är fel eller inte. det är det första jag skulle ha gjort på mina iaf. hoppas allt blir bättre, lycka till med all träning, ge inte upp!

LinaK
0

#18 Absolut, det är min tanke också. Jag ska boka en tid hos vetten, för en grundlig undersökning. Sen vill jag att dom kollar syn och hörsel ordentligt. Då kan man utesluta det iaf. Tack för ditt peppande! Ska inte ge upp Glad

Jag har iaf kommit fram till att lydnad inte är något jag vill syssla med på tävlingsnivå, och det känns skönt att jag kommit fram till det då jag innan varit så osäker. Men känner att det är allt för strikt och allt ska vara så korrekt som möjligt, det är verkligen inte min stil Tungan ute Jag tänker istället satsa på rallylydnad och agility.