Söker duktig jrt/terrier instruktör
Jag skulle vilja ha tag på en duktig instruktör i Sthlm-området (norra sidan) som är väl insatt i hur jrt/"tuffare" terriers fungerar. Min lilla kille har haft en väldigt dålig start i livet, och detta har medfört först och främst 2 stora problemområden som vi måste jobba på: okända människor (som visar intresse för honom) och andra hundar.
Jag vill helst jobba med klickern på honom, då han blir stolt som en tupp när han får höra att han gör något bra. Med andra ord går alla ryck/slit/skrik-tränare bort.
Någon som kan tipsa om en vettig instruktör?
Medarbetare på jack russel terrier
Jag har sett hans sida innan. Utan att lägga någon fokus på hur duktig han är irl, kan jag säga att hans hemsida är välsigt dålig på att presentera honom som tränare. Vilka utbildningar han, var har han utbildat sig osv.
Kontakta honom och ställ lite frågor
Har du själv någon personlig erfarenhet av honom, och hur pass insatt (uppfattar du) att han är i hur en terrier fungerar mentalt?
Han har hjälpt min kompis och hennes amstaff, han har samarbete med amstaffkennel och hjälper till med deras valpköpare osv
jag ska gå hos honom med min russel nästa år om vi inte kommit vidare sj med träningen
Anledningen till att jag är lite kinkig, är att min russel kille i ett av sina 3 tidigarte hem (vilket spelar ingen roll idag) har blivit misshandlad. Som den terrier han är, tar han till tänderna mot okända som försöker klappa honom. Hårt. Här snackar vi inte om små tjuvnyp.
Han har även varit extremt hårt hållen (på ett negativt sätt) och har levt efter det gamla synsättet på barn: han ska inte synas eller höras. Han är även fostrad ganska hårt med att få höra vad han gör fel (och mindre det han gör rätt). Därför svarar han extremt bra på positivt försträrkning och vill verkligen höra att han har gjort något bra (även om han inte alltid lyckas).
Han har all chans i världen att bli bra, om han får rätt stöd av mig. Han vill vara social med människor. Han fungerar bra med "nya" människor, så länge han får lov att kolla in dem i sin egen takt och själv bestämma när de verkar snälla. Är de väl accepterade så funkar det. Normal tid är 15-30 min/person (beroende på person och omgivning).
Jag vill verkligen hitta en tränare som förstår mentaliteten bakom hans problem. Terriern som anser att anfall är bästa försvar samt att det är rädsla som ligger bakom (och inte att han ska klättra i rang och annat tjafs).
Micke vill säkert träffa er, sen kmr han lägga upp en plan hur ni ska träna privat, han tränar efter individ, jag tycker du ska kontaka honom och se hur det känns och vad han säger, ska tillägga att min kompis ast inte var som en ast ska, han gillade inte nya människor och spec inte beröring, endå klarade han utskurs och ställas ut och att domare kände igenom, även om han inte älskade det! han kör inga stenåldermetoder att hunden ska i backen för att den visar sånt beteende. du gör som du vill, men vad har du att förlora? skicka ett mail eller ring honom, han tar sig an privatträning, jag hoppas ni kmr framåt i er träning och tillit till människor igen, Lycka till! uppdatera gärna hur det går!