Tips på aktiveringsboll
Jag köpte en "ny" typ av aktiveringsboll (dog dizzy) från Nina Ottosson som jag blev väldigt nöjd med till min jrt.
Den är lite platt i varje "ände" vilket gör att den inte rullar av sig själv. Hunden måste få upp den på högkant för att kunna rulla den, och när hunden inte aktivt rullar den, faller den ner på den svarta sidan igen, och hunden måste börja om igen för att få upp den.
Min jrt är ca. 30 cm hög, och han får kämpa på ganska bra med att få upp den. Stoppar jag den med tex. leversnittar (de går bara att få ut om de ligger på rätt håll inne i bollen) kan han jobba på med den i 45 min.
För större hundar är den betydligt enklare, men min hund klarar inte av att ta den i munnen. Knappt gnaga på den heller eftersom hans käkar inte når runt. Helt klart något jag rekommenderar till de som har mindre hundar som vill/behöver få jobba lite.
Medarbetare på jack russel terrier
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bra tips! Den ser faktiskt väldigt bra ut
Kanske man skulle köpa.
Har haft den där andra aktiveringsbollen från Nina ottosson, den är också helt okej, men ramlar ut godis väldigt ofta från den och det blir inte så mycket jobb för hunden tycker jag.
Du har inte testat dog pyramide?
Den är jag också lite intresserad utav.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Du kan försvåra den "vanliga" aktiveringsbollen genom att stoppa i lite rivna remsor av tex hushållspapper. Då lägger sig pappret över hålet en del av gångerna och det tar längre tid för hunden att tömma bollen.
Jag har provat pyramiden, och den är ungefär som den "vanliga" aktiveringsbollen. För enkel (i min mening). Jag lånade en sådan av en kompis til min greyhound tik jag hade. De saknar i stort sett helt och hållet drivet som tex terrier har. Är det för svårt (de inte lyckas lista ut på en gång vad de ska göra och det börjar trilla ut godis) ger de upp. Pyramiden jag fick låna av tjejkompisen hade papper i sig för att försvåra den, och min greyhound tik klarade av den ganska bra ändå.
Nu vet jag inte om strl på jrt gör att den blir svårare. Men det är inget jag skulle satsa på. Där skulle jag hellre köra på tex kong. Om du surfar till gratis tidningen "hundens värld" har de där lagt ut en artikel om hur du stoppar en kong på 3 olika svårighetsgrader. Duktig hund på svåraste graden kan hålla på 20-30 min med kongen (har jag för mig). Tror det var i nr 3.
Fick tips på ett annat forum om en aktiveringsleksak från foderbilen. Hennes ena terrierkorsning (en liten "skit") höll på med den ganska länge. Rekommenderar hon den, tror jag på den. Hon är väldigt aktiv med sina hundar och de är vana att lösa problem och liknande. Med andra ord är hennes hundar inga soffpotatisar som inte vet hur man tänker själv. Den tänker jag försöka skaffa lite längre fram. Men det blir inte från foderbilen, då den blir svindyr med frakten (eftersom jag inte ska ha något annat därifrån vad jag vet).
Medarbetare på jack russel terrier