Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 1250 ggr
Hewea
0

Hur tolka rasstandard?

Jah blir lite förvirrad när jag läse rasstandarden och sen ser hur några av er ser på sina Russlar.

Enligt rasstandard är idealmankhöjden är 25 - 30 cm och vikten ska vara 1 kg per 5 cm mankhöjd. Detta innebär, som jag tolkar standarden, att en ideal JR ska vara max en 30 cm hög och väga ca 6 kg.

Därför har jag trott att min unghane som är ca 30 com hög och väger drygt 7 kilo är på tok för stor. Men jag ser ju härinne att det finns flera JR som är utställda med bra omdömen som ligger över de värdena.

Hur ska jag alltså tolka standarden? Hur stor kan en JR vara innan den blir för stor? Eller frö liten för den delen!

:)

Eskimonica
0

Min hanne är ca 30 (ev 31!=)) och väger ca 8 kg. Han ställs ut med rätt så bra resultat, ibland åker han på en sämre bedömning för att han är för stor, i en del kritiker får han "mkt bra storlek" i andra "ngt stor". En jrt ska ju vara i sån storlek att den kan ta sej in i gryt, dvs den får inte vara för stor runt bröstkorgen. Min tik är 24 cm hög och väldigt liten i kroppen, hon får sämre utdelning på utställningar trots att hon är väldigt fin i vinklar och likn.

Det här var inga svar på din fråga eg… kontentan är väl att jag inte har någon aning när det blir för stort eller för litet och att de verkar vara ett större "fel" att vara för litenSkrattande

www.myrvangs.se

Hewea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, det är ju bara idealmått, men det måste väl finnas en gräns. Jag jämför min hane med min tik som är som din ungefär, 24 cm i mankhöjd 5,5 kilo. Jämfört med henne ser min unghane jättestor ut! Fast de tittar väl på annat också, det viktiga är väl att de inte är kvadratiska och inte har rena felaktigheter.