Beskrivning av en JRT?
Jag och min man är lite sugna på att skaffa hund. Vi är väldigt inne på en jrt.
Detta blir våran första hund men vi har tagit hand om andras men ej haft en egen.
Hur är de till sättet? är de lämpliga "förstahundar"? Hur går det med andra djur? vi har katter hemma.
Jag är intresserad av lydnadsträning och jobbar ungefär halvtid just nu. Har min mamma som kan ta hunden när jag jobbar heldag.
Kan hunden vara ensam ca 4-5 timmar ? inte som valp men sen.
Viktigt att veta om denna ras? Rasbundna sjukdomar?
Vi kommer inte plocka hem en hund imorgon direkt utan om något år men vill ta reda på allt innan vi bestämmer oss.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Nu har jag bara haft en russel innan den jag har nu, men min erfarenhet är:
dom behöver motion, stimulans, miljö, socialträning för att fungera & må bra!
Dom behöver en envisare matte som orkar vara konsekvent även om det innebär att hålla på i evigheter i vissa saker
Mina har inga prob att vara ensamma när jag tränat att lämna ensam korta stunder och ökat sedan valp
Se till att föräldrar är ögonlysta och patella undersökta, se till att leta kennlar, gör studiebesök, kolla hundar, uppf så allt känns ok, ställ massa frågor, inga är dumma, allt ska kännas bra med köpet, tänkt på att en russel kan leva i 16 år!
Katter är inga prob med min ,visst vela han jaga som start, men där kmr reglerna och att vara konsekvent in, han träffar katter ibland hos vänner och det är inga problem alls, han vet att han får hälsa om jag säger det och om han är lugn!
Andra hundar funkar ok, han lever med 2 st och träffar mycket hundar och är hos uppf rätt ofta, då bor han med ett gäng russlar
Alla hundar är olika, men grundlydnad är extra viktigt eftersom dom flesta jrt har massa jakt, min har låg tröskel och går ingång på minsta lilla som röra sig, han är 2 år idag och han är lös trots hundar som leker på gården, katter som springer/slåss
jag tycker russel är en stor hund i liten förpackning, pigga, alerta, tuffa, framåt och sociala, envisa som en terrier ska, men väldigt arbetsvilliga om man hittar deras motivation, jag hr fastnat för rasen och har bokat en till som kmr nästa år, jag kmr äga russel i många år nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
tezzla har tagit upp det mesta man bör veta.
Min russell fungerar utan problem med katter, vi har katt själv. Visst han vill gärna leka med dom ibland, men håller sig för det mesta undan.
Min kan utan problem vara hemma i fyra timmar (det är maxtiden för mig att lämna mina ensamma) men det handlar ju om att ensamhetsträna på ett bra sätt.
Skulle du bli intresserad av en viss uppfödare och denns hundar så gör en koll på Skk´s hunddata och kolla där på stamtavla och under "veterinär" där ska det stå att hunden är patellaundersökt och ögonlyst.
Tänk på att jack russelln är en ras som kräver väldigt mycket engagemang av sin ägare, det är ingen soffpotatis utan den vill hitta på saker. Men tränar man upp en bra grundkontakt med sin hund så har man världens mest tillgivna hund. Man får väldigt mycket tillbaka!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

#1 är nog ganska envis då man har rexkatter. de är otroligt envisa och glömmer ofta vad man sagt
Är det några skillnader , mer än fysiska, på strävhår och vanlig, hög och lågbent?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Jag har inte träffat många högbenta, men fördelen med SKK reg är ju om du tränar något och vill tävla om den är reggad, lika om du vill prova ställa ut dom hund, vilket jag ALDRIG skulle göra, nu är han 2 år och se uch. man kan ändra sig
Du kan ställa högbenta med men bara på deras uts och jag tror inte man får någon titel?!
Många säger att högbenta är vassare men jag har träffat mindre tuffa sånna med och min uppf har lågbenta som lämpar sig utmärkt för grytet, det är en smaksak, jag föredrar låga SKK reggade
Hoppas ni hittar det ni söker, lycka till med allt letande, letar ni skk så kan ni alltid kolla in lite på
Min jrt är nu värdens största soffpotatis, kommer överens med hund katt kanin och häst älskar barn och hatar och gå ut när det regnar och e kallt. Men är en skarp ras som kräver stimulans JA! Men är en helt underbar ras om man ger dem tid träning och stimulans!
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag har två som är både energiska och soffpotatisar. De behöver mycket aktivering med händelserika promenader i skog och mark. De gillar att söka rätt på saker och att gräva i diken. Båda mina kommer bra överens med våra katter, såklart de jagar upp dem i ett träd ibland men bara på skoj;)
Men de är också världens kelgrisar och älskar att ligga i soffan på kvällarna och båda är otroligt morgontrötta!
Båda är väldigt följsamma och uppmärksamma på mig så de kan vara lösa med mig på tomten utan att sticka. Just kommer t ex min unghane in från trädgården (där husse håller på att röja) och kollar vad jag gör!
Jag tror att man bör ha djuröga och vara mycket envis men vänlig med en JR! De har i regel mycket på gång i huvudet och är otrolgt påhittiga och det gäller som matte eller hussa att kunna kanalisera det.
Det är mycket hund helt enkelt och man måste gilla det!
Lycka till med hundköpet vad det än blir!