Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 3426 ggr
Hewea
3

Fixerad vid matte

Jag undrar lite över min unghund Lukas! Han är nämligen mycket fixerad vid mig. Detta är ju iofs också bra eftersom han inte sticker och alltid håller kontakt med mig.

Men för några kvällar sedan då jag var borta så hade han stått vid ytterdörren och ylat. Husse var hemma och även vår äldre tik, men Lukas var mycket orolig och var på helspänn. När jag kom hem var han hysterisk av glädje fick helt enkelt fnatt.

Jag undrar vad detta bero på? Han tycker om sin husse, ligger gärna och sover hos honom och vårt tik och Lukas kommer numer mycket bra överens, leker mycket och ligger gärna och sover ihop. Lukas är van vid att gå lös på våra promenader och agerar då självständigt men med god kontakt med mig. Han är bra på inkallning och kommer oftast direkt. Eftersom min man har långa arbetsdagar blir det så att jag gör det mesta med hundarna i veckorna. Det är ju också jag som tycker om att träna med hundarna och att pyssla med dem. Några tips på hur jag kan göra Lukas lite mindre bunden vid mig? Eller mer trygg då jag inte är hemma?

Och ffa vad gör jag när jag kommer hem och han är helt hysterisk, hoppar, skäller, springer runt som en karusell. Om jag struntar i honom blir han ännu mer instensiv och om jag sätter mig ned och hälsar på honom tar han nästan ner mig.

jive2010
0

Känner igen detta. Jive som är yngst i flocken är matte fixerad. Hon sätter igång Kiara också att yla när jag går ut genom dörren. Eftersom jag har gått hemma hela tiden, men måste nu ut och arbetsträna så tränar jag nu henne att vara själv med de andra. Får separera Jive och Kiara. De får vara i varsinna rum. Vet inte vad jag ska göra, men det kanske tar tid att vänja dom att jag försvinner ut ett tag. Bor i lägenhet, så grannarna blir galna.

Hewea
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har börjat om lite med ensamhetsträning. Har spärrat av hallen där han får vara ensam lite då och då även när jag är hemma eftersom han annars svansar efter mig hela tiden. Jag säger också åt honom att stanna kvar i ett rum utan mig och han får inte sova under täcket längre utan får ligga i "ensamhet" nere vid mina fötter!! Det går faktiskt bättre och bättre! Och jag gör så att han inte får komma ut från hallen förrän han ligger tyst avslappat. Han får alltså inte komma ut då han gnäller och ynkar sig, då struntar jag i honom! Det är minst lika tufft för mig som för honom tror jag, men det är nog det enda sättet!

Lycka till med din hund!

jive2010
0

Ska testa att göra så jag också. Jive vill följa med in på toa, ska låta henne vara på utsidan och ha henne i ett annat rum när jag är hemma.

LinaK
0

Det låter jobbigt. Har din man försökt att avleda Lukas? Leka med honom när du går och göra något roligt? Ett tips är ju att din man försöker få en bra grundkontakt med hunden, träna lite små korta kontaktövningar och träna lite små lydnadsövningar med honom. Antar att det bara är du som tränar med honom Flört För så är det här hemma.

Vad tror du händer om din man går ut och går en promenad med hunden och då passar du på att gå ut? Beter han sig på samma vis då tror du när han kommer in och märker att du inte är hemma?

Sen tror jag förhoppningsvis att det kommer släppa lite när du börjar ensamträna honom.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Hewea
0

Du har helt rätt - det är bara jag som tränar med hundarna! Jag har fullt sjå att få min man att träna inkallning på rätt sätt med Lukas! Men det är ju jag som är djur fantasten i familjen, min man älskar att gosa med hundarna och att ha dem omkring sig, men inte mer!

Jag tränar Lukas varje dag med att vara i hallen själv längre och längre stunder, vilket går bättre och bättre. Nu lägger han sig ganska snabbt och är lugn, inte så att han somnar men han gnäller inte! Det går också bättre när han är hos min mamma, igår var hundarna där i tre timmar och Lukas gnällde inte + att han faktiskt somnade i hennes soffa.

Detta är ju mitt fel! Jag gillar ju att ha hundarna omkring mig, så Lukas har fått svansa efter mig hela tiden. Jag har ju också velat ha honom starkt anknyten till mig så att han kan vara lös ute med mig, och detta går jättebra, han sticker aldrig och håller alltid koll på var jag är! Så nu gäller det nog bara att träna honom så att han blir trygg då han är själv.

LinaK
0

#5 Precis, så är det här hemma med. Sambon tränar inte hundarna därför är Sigge (jack russelln) väldigt bunden vid mig, men han gnäller aldrig efter mig när jag går eller så enligt sambon. Men jag vet att vissa hundar är mer känsliga för att lämnas ensamma av sin matte/husse oavsett om det är någon annan hemma.

Men det är bara att träna på som du gör, att gränsa av honom ibland. Jag gör så ibland när Sigge är uppspelt och följer efter precis överallt, då brukar hundarna få vara inne i sovrummet medans man gör det man ska. Innan låg han precis vid gallret och spanade efter vad vi gjorde hela tiden, men nu så kan han koppla av och sova. Tror att det är ett bra sätt för en hund som jämt vill vara med att koppla av.

Men det är ju jätte bra att du jobbat på eran relation, då får du ju mycket gratis i inkallning och när han ska vara lös som du själv beskriver. Har heller inga problem med att ha Sigge lös då vi byggt upp en stark grundrealtion från början.

Fortsätt så som du gör så kommer det arta sig Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se