Jrt som sällskapshund
De senaste åren har Jack Russeln blivit en populär sällskapshund, kanske på grund av dess söta utseende och perfekta storlek. Detta är ju dock inte vad rasen till en början är avlad till.
Vad tycker ni? Är det OK att ha Jack Russeln som ren sällskapshund? Eller bör den användas till det den egentligen är ämnad för? Var går gränsen för hur lite aktivering som är okej för en energisprudlande ras som denna?
Det beror ju på vad som menas som ren sällskapshund? Typ nån långpromenad om dagen och sedan inget mer?
Jag tycker ju inte att jack russelln är en sällskapsras enbart, den behöver arbeta för att må bra. Det är ju som du säger att rasen är liten och söt, men det dom flesta inte fattar är att dom kräver mer än många andra stora raser. Tror att det är därför man ser så många tråkiga exemplar av rasen, för dom får inte den stimulansen dom behöver.
Jag tror inte man nödvändigtvis alltid behöver använda den till vad den är avlad till ursprungligen (grytjakt) då aveln idag ofta inte fokuserar på bra jakthundar, dock har ju många jack russells detta i sig och man får vara beredd att köra viltspår eller gryt med sin hund om det behövs. Min kille är inte speciellt viltintresserad, han spårar aldrig i skogen. Visst han gillar att söka efter saker och är duktig på det, men det verkar räcka för honom då han inte har något viltintresse. Sen kör vi ju även agility och lydnad då som aktiviteter.
Men rent generellt så passar inte jack russelln som ren sällskapshund.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
JRT är ingen sällskapshund som klarar sig på en långpromenad/dag och mys i soffan. Men jag anser det inte heller nödvändigt att träna grytjakt för att en jrt ska må bra.
Hur mycket/lite aktivering de behöver är jättesvårt att säga. Det beror dels på individ och dels på vad den vänjer sig vid.
Nu är mina hane inte direkt någon rastypisk individ. Han tycker om att jobba, men kräver det inte (än så länge iaf). Han är ganska nöjd om han får sina långpromenader. Men jag hoppas att det släpper snart. Inomhus får han någon form av aktiveringsleksak 4-5 dagar/vecka, och utomhus blir det mycket balansträning och omvägsproblem. Men störst fokus ligger på att bygga upp en "vi" (han och jag) känsla. Har inte haft honom så länge än.
Medarbetare på jack russel terrier