Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 1685 ggr
ElinaS
1

Åka efter en jrt

jag undrar om man kan dra med en jrt? alltså inte att drar en på en släde, utan att den drar en på en pulka eller på skidor. min kompis har en jrt som drar henne ganska lätt på skidor och ibland får den hunden hjälpa till att dra en släde om hennes stora hund också drar. jag är född 2001 så att jag är ganska lätt och liten. jag undrar också om min jrt kanske kommer tycka att det bli jobbit och för ansträngande?

ps min kompis är också 10

tezzla
0

det beror helt på hundens grundkondition och styrka och hur långt ni ska dra, min jack russel är snart 2 ½ år och har tränat din styrka/kondition sen han var 1 år och dragit kedja(tränat weight pull), han skulle lätt kunna dra en lättare person om underlaget var lättdraget, men jag skulle inte våga med en otränad hund, hunden kan sträcka sig/skada sig om den belastas tungt om den inte är vältränad, plus att det är jätte viktigt att ha en sele som sitter rätt, jag hade rek en måttsydd nome eller wpsele

ElinaS
0

#1 hon är 1½ år och skulle kunna springa i koppel utanför en bil i en  mil ungefär! (med andra ord har hon hemskt bra kondis) :) hon har oxå en heldel muskler och brukar brotta ner min mormors labbis/jämtis:D

Glad

tezzla
0

en jrt orkar springa länge, men det är inte samma sak att dra tyngd, det är mer krävande och muskler/leder får jobba/belastas och skadan kan vara framme, om ni tänker göra det, ser till att köpa en sele som sitter rätt, värm upp noga innan hunden får dra minst 15 min, sen varva ner efteråt