Tokryck efter långpromenad
Varje dag tar jag en riktig långprommis med hundarna på cirka 45-50 minuter. Förutom långprommisen går de flera kortare rundor på cirka 20 minuter + att de är ute i trädgården med mig ganska mycket.
När jag kommer hem från långprommisen släpper jag hundarna sista biten på vår väg och då får alltid Lukas 8 månader, någon form att tokryck! Han springer runt, runt så fort han kan och gläfser och morrar hela tiden. Och springa fort innebär verkligen att ge järnet. Det ser hur kul ut som helst och han kan hålla på med sitt tokryck i några minuter.
Gör någon av era hundar också så här? Jag funderar vad det här tokrycket, kan bero på. Är det glädjen över att slippa koppel? Fast han går ganska bra i koppel så jag tror inte han ser just kopplet som ett tvång. Eller är han glad över att komma hem? Eller bara överloppsenergi? Jag menar han är ju lös rätt mycket på vår tomt och får springa fritt ofta, men just efter en lång koppelpromenad kommer detta!
Det kan inte handla om någon slags överslagshandling? Att han har koncentrerat sig så hårt på att gå i koppel att det blir en över reaktion när han kan släppa den koncentrationen.
En bekant berättade på ett annat forum att när hon lägger blodspår (vet inte om det är efter fler aktiviteter) får hennes ena hund tokryck när de kommer hem. Han leker järnet med ett mjukisdjur i 5-10 min, sedan slocknar han som en stock tillsammans med de andra hundarna.
Medarbetare på jack russel terrier
Precis! Lukas brukar slockna totalt efter ett sånt ryck. Det är säkert som du säger, att han koncentrerar sig jättemycket på att gå i koppel + att det ff händer en massa nya saker för nonom på promenaden typ, lastbilar andra hundar cyklister fåglar mm mm. Det ser iaf jättefestligt ut!
Kan tänka mig att det ser helfestligt ut. Glöm inte att filma och dela med dig 
Medarbetare på jack russel terrier
Är inte det här något som alla russlar har gemensamt? Jag brukar kalla det för Jack Russell-ryck ;) Blir Ture för glad, för stressad, för osäker så sätter han igång. Och det går inte att stoppa, inte ens med korv. Tror att det är någon slags överslagshandling, det blir helt enkelt lite mycket. Men det ser riktigt festligt ut. Tror dock det kan hänga ihop lite med åldern. Min kompis russlar höll på likadant när de var yngre - nu får de bara ryck av ren glädje.
Så där gjorde Luxor när han var yngre. Som 9-åring har man (oftast) lite vett o sans ;) På kvällen skulle man också få tokryck :)
Sigge får också sånna tokryck och han bara springer runt runt, oftast brukar han göra det om vi är på promenad och vi kommer till något ställe där man kan ha honom lös. Såfort kopplet är av så är det fullfart, allra roligast är ju om någon mer hund är med och jagar honom samtidigt
Han kan även få sånna ryck inomhus, då far han runt i lägenheten som en galning, upp i soffan in i sovrummet och upp i sängen, kasta sig under köksbordet.
Han är som en liten griskulting, dom kan ju få sånna där tokryck har jag sett. Han är väldigt lik dom.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se