Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 4505 ggr
[MatildaTure]
2011-11-14 19:44
0

Pipleksak?

Vad tycker ni om pipleksaker? Jag har aldrig vågat ge några till Ture, är ärligt talat rädd för att det ska trigga igång någon instinkt, och dessutom känns det som att han kanske lättare kan tappa fokus på kurser och liknande. På vår valpkurs var det nämligen flera som använde sig av detta som uppmärkssamhetshjälp, och de andra hundarna som var "vana" vid ljudet och associerade det till lek reagerade och ville i princip springa fram till fel ägare (den som hade pipen). Ture däremot hade aldrig träffat en pipleksak, och brydde sig därför inte ett dugg om ljudet.

Har dessutom hört att många hundar blir stressade av ljudet. Hundar har ju bra hörsel, så med tanke på hur "ont" ljudet gör i mina öron måste det ju kännas en del för dem.

Såå, tillbaka till frågan: Vad tycker ni - pip eller inte?

SmileyMalin
2011-11-14 19:59
0

Min yngsta är totalt besatt av pipleksaker… dom ska bara dö ;-)

Så nu har han pipförbud! Han dock "nödfallspipen" i en låda i hallen, så om lilleman smiter hemifrån och spårar iväg kan vi "pipa" hem honom igen :-D

Ett tag körde vi pip som belöning efter agilityloppen, men har börjat jobba bort det med…

Så valpen som vi väntar på kommer jag inte ge pipleksaker till….

Elcyion
2011-11-14 20:08
0

Jag som har en ganska knepig hund, ser klara fördelar med att ha något riktigt riktigt speciellt som han bara får när det krisar. Samma taktik som tex polisen använder när de ska belöna hundarna för ett jobb. De har en speciell leksak som ENBART används vid det tillfället.

För min hund har vi funderat på KONG Wubba puppy. Min hund tycker om dragkamper och pipleksaker. Där får han en leksak med båda två samtidigt. Tanken är sedan att göra leksaken så kul som det bara går, men endast tillsammans med matte/husse. När förväntanskänslan för det roliga har blivit befäst, trappar vi ner på leksaken mer och mer, för att sedan bara använda den i nödsituationer. Då tappar den inte sin speciella status. Där ser jag helt klart en fördel med pipleksaker om hunden tänder på det.

En svårmotiverad hund kan också behöva något mer än bara godis. Jag använde tex en pip första gången jag lafr blodspår till min greyhound utifall att hon skulle rygga för skanken. Pipen var hennes favoritleksak. Nu oroade jag mig i och för sig i onödan. Hon var superstolt när hon hittade skanken.

Om pipleksaker är något du bör använda eller inte, tror jag beror ganska mycket på din egen individ. Ibland behövs det en super super belöning, och då är kanske pipen det bästa? Med det kan lika gärna vara en kamptrasa om din hund går igång på det.

Medarbetare på jack russel terrier

SmileyMalin
2011-11-14 21:51
0

Håller verkligen den där leksaken för en terrier?! ;-)

Elcyion
2011-11-14 22:01
0

Som vi har tänkt, kommer den att hålla. Min hund är rädd för andra hundar och okända människor. Detta innebär att han anser att anfall är bästa försvar och går inte att få kontakt med (om han är lös). Detta gör att jag enbart har honom lös långt upp i skogen där vi inte stöter på någon.

Tanken är att när det kommer något, ta fram den här superspeciella leksaken, ropa (med ett ljud som är förknippat till just den här leksaken) och pipa för att sedan belöna honom med lite lek när han kommer. Kommer han bara fram till mig, kan jag koppla honom och leka 1-2 minuter. Sen stoppas leksaken undan igen. Han ska aldrig ha den så pass länge att han tröttnar på den. Den försvinner i princip i det ögonblicket som den är som roligast. Detta för att hans förväntan ska vara minst lika hög nästa gång leksaken kommer fram. Samt att leksaken får bara användas tillsammans med mig (inte för självständig lek).

Samma teknik använde pojkvännen på sin ena schäfertik som älskade att jaga harar. Han lärde henne att apportera en tennisboll. När momentet och kommandot satt, tog han med sig bollen ut, men den låg i fickan tills dess att de stötte på en hare. Då tog han snabbt upp bollen ur ficken, ropade "BOLL!" och kastade bollen åt motsatt håll från haren. Då hunden hade lärt sig att hon var den duktigaste hunden i hela världen när hon hämtade tennisbollen till husse, vände hon i steget och kastade sig efter tennisbollen. När hon hade apporterat den klart, var haren långt borta. Genom att just den bollen/kommandot användes med stor sparsamhet, var det alltid lika kul att utföra det.

Skulle Ludde få leksaken som egen, då skulle den säkert slaktas precis som allt annat Flört

tezzla
2011-11-14 22:27
0

funkar det så ja, då är det perfekt, men min hund är väldigt föremålsfixerad, så det är sällan vi har leksaker, på uts har jag boll, som belöning vid träning leksak ibland, och ibland får han leka med boll/leksak med mina andra även apportera i vatten, kong är poppis här hemma, vi har en som flyter i vatten och en vanlig, även en vanlig kong i L, den svarta

Elcyion
2011-11-14 23:11
0

Jag använder inte heller leksaker när vi tränar, just för att han är så fixerad. Men samtidigt kan jag ju dra nytta av den fixeringen vid nödsituationer.

Hur fixerad en hund blir, tror jag delvis beror på hur man själv har gjort med hunden när den är liten. Inte sagt att du har gjort något fel. Bara att olika hundar behöver olika träning för att inte bli fixerade. Där vissa har lättare än andra att bli fixerade.

Ludde är tex totaltokig i bollar. De röda runda kloten på golfbanan är bollar som han försöker sno (om han får chansen). Bollar är även något han vaktar. Men eftersom han är en omplacering, är det bara att gilla läget och göra det bästa av det. Skulle han ha varit så här fixerad om jag hade haft honom som valp? Antagligen inte.

Hewea
2011-11-15 09:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina två är helt olika! Tiken blir lätt besatt av leksaker, speciellt bollar! Hon kan inte tänka på något annat. Så vi har dragit ner ordentligt, hon får ha dem under en begränsad stund sedan lägger vi bort dem. Men en gång, då vi var på Djursjukhuset och gick runt i deras shop vänder jag mig om och då har hon lyckats plocka ner värsta och största Kong Wubba grejen från stället! Snacka om att snatta! Tiken kan ha sina leksaker hur länge som helst utan att förstöra dem, hon vill bara håll apå att slänga i luften med dem.

Unghanen Lukas blir inte speciellt fixerad vid någon leksak, han leker en stund och lägger sig sedan för att smular sönder dem direkt. han verkar ha ett enormt tuggbehov så här hemma ryker både det ena och andra just nu:) Tyvärr kan han inte ha tuggben framme eftersom vår tiks mage inte tål dem, och hon stjäl dem från honom.

Jag vet att gjort fel med vår tik som låtit henne ha bollar så mycke thon vill, det gör jag inte om med en ny hund, för som sagt hon blir verkligen helt besatt och får kortsluttning i huvudet.

LinaK
2011-11-15 10:37
0

Pipleksak är okej om det inte går till överdrift och besatthet.

Sigge kan leka lite med nån pipleksak, men han leker med den som med vilken annan leksak som helst. Skulle jag märke att han blev besatt eller så skulle jag givetvis ta bort den.

Så enligt mig beror det på hund.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[MatildaTure]
2011-11-15 11:23
0

Kul att se vad ni har för erfarenheter och synpunkter. Ture har fri tillgång till alla leksaker, dock inte pip, och han är inte ett dugg besatt. Har snarare fått jobba med föremålsintresset, då jag tycker att det är bra att kunna använda leksak som belöning vid träning. Han är bara intresserad av den leksak som jag håller i, annars är han inte så road av att leka själv.

[MatildaTure]
2011-11-16 14:34
0

Någon som vet hur man gör för att döda pipen i en pipleksak? Vill ha en ny belöningsleksak till Ture då den förra hamnade i leran fööööör många gånger. Bad pappa köpa ett stoppningslöst gosedjur, typ som en lång tygremsa. Han var snäll och kom hem med en platt räv till Ture, dock med pip i både svans och huvud. Jag tänkte att det kanske skulle funka att ha bara vid belöning men när det piper så släpper Ture leksaken helt förskräckt, och kollar på mig som att han har råkat bita mig. Vill därför döda pipen, någon som vet ett enkelt sätt?

LinaK
2011-11-16 14:39
0

#10 Testa att sticka en nål eller något vasst igenom pipleksaken, vet inte om det fungerar, men tänker lite som att man punkterar den.

Sigge har "punkterat" några av sina pipleksaker tror jag, för dom piper inte längre.

nagithas
2011-11-24 10:19
0

Hundar blir extremt stressade av pipleksaker och bör inte leka med dem. Och under träning med godis som inte funkar, ni kanske har fel godis. Leversnittar tex kanske inte är så gott, men dogmanns små hjärtan kanske är godare, köttbullar kanske är super gott!

LinaK
2011-11-24 11:47
0

#12 Du kan ju inte tala för alla hundar, min hund blir inte stressad av pipleksaker. Skulle aldrig tillåta honom att ha pipleksaker om jag märkte att han blev stressad.

Bollar däremot får han INTE leka obegränsat med, för det blir han som besatt av och han inte sluta. Så den använder jag bara ibland på agilityträningar för att få upp farten.

tezzla
2011-11-24 17:11
0

min hund är lättstressad när det gäller leksaker, den behöver inte ens låta, han kunde inte se en boll/leksak för utan att tjuta, men jag har jobbat massor på just den biten, nu har jag alltid boll när jag ställer ut, jag kör platsliggning och rullar en framför och han SKA ligga kvar, han får ingen belöning om han inte gör rätt och han får ingen belöning om han låter

sjklart tar vi steg för steg och han får inte leka fritt, men för oss är leksak/boll det bästa, och OM han gör något riktigt bra på träning, tex en 10 p på läggande, då kmr leksak/boll fram och han får den bästa belöningen han vill ha, då är han värd den. sen kan vi bryta, inte så jag går över och tränar linförighet efter det.

sen får han leka med vattenleksak ocjh apportera när vi simmar och ibland får hundarna leka med boll, kong ute

alla hundar är olika, det är bara anpassa leksaker och belöning/aktivering efter hund

Elcyion
2011-11-25 16:59
0

#12 Min greyhound blev inte stressad av en pipleksak. Hon tyckte att den var jättekul att leka med, men ingen stress.