Hur ser en dag ut hos er?
Berätta hur eran dag ser ut, behöver inte vara en vardag utan ni kan berätta hur en helg dag ser ut.
Hur aktiverar ni hundarna, vilka tider går ni ut, vad gör ni mer? 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Eftersom jag fortfarande har lite från gymnasiet kvar så jobbar jag bara deltid. Jobbar i stallet tre dagar i veckan. Så har två olika slags dagar att berätta om.
Jobbdagar: Klockan ringer 06.30. Tvinga upp Ture ur sängen och ut på tomten för morgonkiss. 06.45 sätter vi oss i bilen tillsammans med pappa som ska till jobbet och får skjuts till anläggningen där jag jobbar. Ture är med mig hela tiden förutom när vi tar ut och in hästarna, i vardera 45 min. Då ligger han antingen och sover i en box (på morgonen) eller är med de andra hundarna och administrationspersonal i servicedelen (efter lunchtid). Det är dagligen ca 4 andra hundar i stallet som Ture känner utan och innan. Det förekommer ingen direkt rangordning bland dem (vi ägare är allas ledare) och de har aldrig skett några bråk. Vi har en jättefin anläggning som byggdes för 2 år sedan. Är många i personalen som har hundar så det finns alltid någon som kan gå ut med dem. Hundarna får vara på hela anläggningen (alltså inomhus). Deras favoritsyssla är att leka i ridhuset. 13.00 slutar jag och jag och Ture tar bussen hem (5 min). Sedan sover han ända till halv 6 och jag pluggar så mycket jag orkar. När han vaknar blir det en kissrunda och sedan middag (han får frukost plus mellanmål i stallet). Lite hjärngympa (tricksträning, godisgömma eller lydnadsmoment) och mys i tvsoffan innan det är dags för en kvällsrunda på 30 min och sedan sova.
Ledig dag: Vaknar vid 10, ligger och mornar oss i sängen en halvtimme. Upp och kissa, sedan något lätt mål (t.ex. en skvätt a-fil) sedan ut på promenad i skogen. Har jääääättefina omgivningar. Brukar gå ca 45 min - 1 h beroende på vad vi gör. Vi går då och strosar, gräver lite på stranden, tränar lite platsliggning plus fritt följ, och jagar pinnar. Sedan hem och äta riktig frukost för att sedan sova några timmar. Ofta lägger jag ett spår på eftermiddagen (än så länge är de väldigt korta ca 200 m). Sedan varvar vi mitt pluggande med 10minuters pauser där vi klickertränar. Middag vid ca 18.30 och ca 9 blir det kvällsprommis. Under dagen slussar jag ut Ture på kisspauser lite då och då.
Våra dagar ser alltså olika ut beroendepå vad vi gör. När Ture har varit i stallet är han helt slut. Självklart anpassar jag aktiviteterna efter Tures dagsform och än förekommer ingen regelrätt träning eftersom han är så liten. Vi satsar på att ha kul och bygga upp en bra relation.
Väldigt olika från dag till dag ;-)
Oftast frukost ca 7 och en kissrunda i "hundträdgården".
Sedan skjutsar vi barnen till förskola runt 7:30. Oftast i bil men ibland får det bli en cykeltur så grabbarna får konditionsträna :-)
Sedan åker jag antingen till skolan eller sitter hemma och pluggar.
Runt lunch (12-13) tar jag paus och tar en långpromenad i varierande terräng + aktivering (tex runda träd i skog, inkallningar, trickträning osv). Annars åker vi till hundstugan och promenerar + tränar agility + promenerar igen.
Sedan pluggar jag lite mer medan hundarna är däckade ;-)
Runt 15 hämtas barnen hem och sedan är det full fart med lekar, matlagning, bolibompa osv. Då brukar hudarna vara rätt aktiva också!
Runt 17 får dom kvällsmat.
Och när barnen sitter vid bompa kör vi lite mental aktivering. Tex kurragömma eller trickträning.
Om hundarna verkar mer jobbsugna brukar jag även träna lite framför tv:n när barnen somnat :-)
Sedan har hundarna rastgård i anknytning till huset som dom kan gå ut i när dom vill (även när vi är hemifrån) och en stor del av trädgården inhängnad där blir utsläppta när dom ber om det :-)
Vissa dagar blir det ännu mer och vissa dagar mindre ;-)
som det är nu så vaknar vi, marcus rastar alla hundar innan han åker till jobbet, jag somnar om en stund, vaknar och gör mig klar för jobb, tar yatzy på en tur hemma så han får springa fritt, sen lämnar jag honom hos mamma och hennes hund där han får vara hela dagen, vissa dagar blir det slöa dagar, vissa skogsturer.
vi kmr hem på lunch till dom stora och ger mat/motion på lunchen, min bror jobbar halva åren så han brukar vara sällskap åt som stora någon timme eller hela dagar även om vi kmr hem på lunch båda två
all riktig träning sker 2-5 timmar efter jobbet, sen går helgerna åt riktig aktivering, vi tränar olika efter humör på oss, hundar och väder
det vi gör mestadels är jogging, skogspromenader, dw/wp, vi simmar mycket, tränar lydnad, agility, spårar, går kurser, åker på utställning, hundträffar mm sen blir det klickerträning och nina ottosson spel imellanåt
våra dagar ser så olika ut, vissa dagar har jag med någon hund på jobbet hela dagarna med eller halvdag, men aktivering sker varje dag, jag har turen att ha en carpet mill hemma om det skulle vara så att väder eller sjukdom står ivägen för aktivering utomhus
Jag pluggar heltid och är hemma mycket. När jag tränar eller är i skolan är hundarna hos min mamma.
På vardagarna går husse ut med Lukas vid 6-tiden och kissar. Sedan sover Lukas i sängen med mig och Penny till 07:30. då går vi ut och tar en snabbkiss. Efter detta frukost. Sedan promenad i sommarhagarna då hundarna får springa fritt i cirka 30 minuter.
Sedan brukar hundarna leka inne, iaf nu på vintern.
Lång koppelpromenad efter lunch cirka 45-60 minuter, ibland i sällskap med grannen som har två taxar.
Efter detta powernapp i soffan.
På eftermiddagen går vi en tur till oftast i sommarhagarna. Jag brukar köra lite godissök eller lite agility naturell på stenar och stockar!
Kvällsmat vi d 17.
På kvällen går hundarna ut två gånger, sista gången vid 22-22:30-tiden. Sedan sover de tyst och lugnt i vår säng tills morgonen!
03.15 ringer antingen min väckarklocka eller också ställer sig E på mig och säger att han är kissnödig…
Jag klär på mig och han visar var kopplet finns (översta lådan i byrån i hallen). Jag KAN ju ha glömt bort det sedan sist.
På morgonen har jag alltid sele och flexi, han kan nämligen inte göra snubbeltråd för någon så dags, bara jag och tidningsbudet som är uppe. Sen går vi 15-60min beroende på väder och dagsform (min då).
Efter det går han och lägger sig igen och jag äter frukost osv och åker till jobbet.
Vid 8 cirkus så går husse en promenad, varierande längd.
Runt 12 kommer dagmatten och går en eller två promenader, det beror på när jag slutar och hur hennes hjärta mår.
Senast 18.30 är jag hemma och då går vi 15-90min.
Husse tar kvällspromenad vid 22/23 ungefär.
På lediga dagar så åker vi antingen till landet där han kan vara lös eller går till den närmsta hundrastgården och leker med kompisar. Han älskar ALLA.
Vi går även ganska långa skogspromenader och ska snart börja träna in oss inför sommarens fjällvandringar. Måste gå in skorna och träna upp vanan att gå många timmar.
När det är barmark händer det även att vi cyklar och E brukar få bära hem katternas burkmat (har egen klövjeväska).
För att aktivera huvudet så tränar vi lite tricks med klicker. Och tålamod, som är hans sämsta sida.
Eg vill jag gå lydnadskurser etc men de är oftast på kvällstid och samma dag i veckan och då går det inte för mig. Jag hoppas på en söndagskurs i vår! Vi började vår bekantskap med en 10 veckors unghundskurs.
På promenader så lägger vi även in klättra i träd (eh på nedfallna , alltså), hoppa upp på bänk, sitta ner och be om lov när man vill nosa på ngt som kopplet inte räcker till, sitta vid övergångsställen och lite sånt för att aktivera huvudet också. När vi går i skogen i långlina får han gräva gropar och så har han tagit en mus i bostadsområdet