Registrering
När man läser hundannonser står det på vissa att de är registrerade i SKK och andra i JRTC of Sweden. Vad är skillnaden och vad skall man tänka på vid ev köp när det gäller detta?
Har dålig koll på just skillnader mer än att om man har en JRTC-reggad hund så får man inte ställa ut sin jack russell på SKK-anslutna utställningar, man får endast delta i dom utställningarna som JRTC arrangerar. Sen förmodar jag att en JRTC-reggad hund aldrig kan ta ett championat i olika tävlingar hos SKK, plus att man behöver ha en tävlingslicens för att få tävla på tävlingar som anordnas av skk.
Hoppas någon annan kan ge dig ett bättre svar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Enkelt förklarat kan du säga att en jrt reggad i JRTC räknas som en blandras av skk. Tyvärr har skk ett dolt monopol i hundvärlden. SKK skulle kunna vara riktigt bra om de hade en jämnbördig konkurent som tvingade dem att konstant förbättra sig (snabbare än vad de gör idag) för att fortfarande ligga på topp. En annan organisation som är motsvarande till JRTC är te.x house of rottweiler. Sen lägger jag ingen värdering i om någon av de externa klubbarna är bra.
Medarbetare på jack russel terrier
Det finns en hel del skillnader i rasstandarden också… så det är väl en smaksak ;-) Personligen föredrar jag skk:s rastypiska hundar fram jrtc:s rastypiska hundar vad gäller både utseende och temperament. Du får åka på både en skk utställning och en jrtc utställning och prata med olika uppfödare för att bilde dig en egen uppfattning :-)