Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etiketttrimning-pälsvård
Läst 2868 ggr
Elcyion
0

Trimning av broken/sträv

Ludde är antingen broken eller sträv. Skulle tro att han är broken, men är inte helt säker. Han behöver iaf ryckas. Men han AVSKYR det. Ludde är en hund som har lärt sig att ta till tänderna om det inte passar/han känner sig trängd. Detta pga tidigare misshandel och det i kombination med en terrier som anser att attack är bästa försvar…

Jag är absolut inte rädd för att hantera honom, och i alla lägen utom i ryckningen skulle han aldrig ens få för sig att bita mig (vilket han till 99% gör om han känner sig hotad/trängd). Men så fort jag börjar rycka honom blir han riktigt elak i ögonen, morrar och visar hela garnityret. Därför har jag bara ryckt lite åt gången. Att borsta honom med en furminator går bra, men den tar inte riktigt så bra som jag skulle vilja.

Någon annan som har stött på samma problem? Jag har funderat på om han är håröm och därför avskyr det.

Medarbetare på jack russel terrier

Eskimonica
0

Min tik var hemsk att trimma från början, morrade och gnagde på fingrarna på en. Till slut fick jag nog och lämnade in henne för trim hos en trimmare som jag vet kan JRT. Hon var sjukt sur när hon kom hem men efter det har hon varit så snäll att trimma. Jag tog den enkla vägen och lät nån annan göra jobbetGlad

www.myrvangs.se

anaprincess
0

använd ett trimbord som har en arm som du kan sätta fast halsband i, då kommer han inte åt att hugga. Börja trimma runt hals, nacke och rygg där dom inte är lika känsliga i huden så vänjer han sig, när han är lugn så beröm och ge en godis. Du får aldrig ge dig utan bestäm dig för att idag ska vi trimma tex halsen och genom för det annars sätter han i system att morra och bita för att komma undan.

[Sjöbolyckan]
1

Hejsan! Glad
Tycker inte alls att du Eskimonica tog den enkla vägen, ibland kan denna vägen vara den bästa vägen för alla parter. Jag har nämligen trimmat många hundar, både egna och andras och då sett att det kan vara enklare att göra andras hundar. Men då jag är lite snål Guld i mun så lämnar jag inte in mina egna till någon annan. Där har jag valt en enkel väg, nämligen att klippa med maskin på min JRT-kille som hatar att bli ryckt!
Trimbord med trimgalje är toppen. Man kan även använda nosgrimma eller munkorg tills hunden vant sig, men tyvärr finns det de hundar som aldrig vänjer sig utan tycker helt enkelt att det är pest med trimning! Rynkar på näsan

Elcyion
0

Jag har bara rykt min hane på nacke/rygg och lite på rumpan. Han AVSKYR det. Jag borstar en del med en furminator och det hjälper, men han ser konstant tuffsig och ovårdad ut. Det kan jag iof leva med, men vill inte att hans pälskvalité ska bli sämre med tanke på väder och vind. Någon som vet hur det fungerar om du har en "ryck-hund" som du inte rycker?

Medarbetare på jack russel terrier