Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 3256 ggr
Nickie
0

Fulltandad? Vad menas?

Har suttit och kikat lite på olika hemsidor idag (jack russell-kennlar)
och ser att många i beskrivningen av hundarna skrivit att de är "fulltandade"

Varför då? Brukar inte jack russell ha alla tänder? Cool

LinaK
0

Ja det var ett litet speciellt uttryck :P har aldrig hört att rasen skulle ha problem med avsaknade tänder. Men visst kan det förekomma som med alla raser. Ska höra med en vän som är uppfödare av rasen om hon vet nått.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Nickie
0

Det låter ju som att rasen tappar tänder titt som tätt Oskyldig

Hoppas du får ett bra svar och kan stilla min nyfikenhet.
Söker man på "fulltandad jack russell" så finner man att många kennlar beskriver sina hundar på detta sätt.

Eskimonica
0

Det finns lite hundar som det fattas tänder på, därför brukar vi skriva att hundarna har alla tänder, man ska ju försöka undvika att det blir för mkt saknade tänder. Saknade tänder är ju tillåtet hos en jrt, till skillnad mot tex schäfer där det är ett diskvalificerande fel. Man ska ju inte använda 2 hundar i aveln som saknar tänder så att vi komme få ett stort problem med det.

www.myrvangs.se

tezzla
0

det är vanligt att småraser saknar tänder och jag äger en av dom, det är väldigt olika, yatzys avkommor blev dock fulltandade och det är olika på hur domare ser det när dom dömmer på uts, det är önskvärt med fulltandat och sjklart det fulltandat man ska sträva efter för rasens bästa, men bara för att en hund är fulltandad betyder inte att den kmr lämna fulltandade avkommor och tvärtom, det är olika och vissa linjer passar bättre med andra

SmileyMalin
0

Liam (min mellanhund) saknar ett par tänder… hade jag ingen aning om fören vi fick en 2:a på utställning just på grund av tänderna ;-)

Eskimonica
0

Han kan få några av mej, Samson har några för mkt=)

www.myrvangs.se

Nickie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu blir jag lite förvirrad.

SmileyMalin fick en 2a på utställning pga saknade tänder.
En 2a är väl blått band och "tack och hej" eftersom hunden då inte är rastypisk (Har jag rätt?)

Men!??
Får man då ändå avla på en sån hund?

lil-sis
0

Får och får. Man får ju avla på vad man vill…

Nickie
0

Läste igenom regler för bedömning, och såg att 2:a inte var så illa som jag trodde Oskyldig

#8 Får och får ja…   Borde är kanske ett bättre ordval Glad

tezzla
0

vg är inte alls dåligt res, det betyder inte att hunden inte är rastypsik och ja du får avla, jag har gjort det på min som saknar tänder och resultat blev fulltandade avkommor, du kan avla på en hund som bara åkt på good på uts med, det finns inga krav så på antal tänder eller utsres, det är helt upp till varje uppf att bedömma vad dom vill ha ut av sin avel och vad de tycker är avesldugligt