Kastrering?
Vad tycker ni om kastrering?
Tänker på kastrering som inte är i medicinskt syfte. För att man vill få bort ett visst beteende eller förebygga ett visst beteende.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag är helt klart för kastrering, kan inte förstå varför det enligt vissa är fel att kastrera utan medicinskt syfte. När Ture kastrerades var han endast lite drygt 5 månader, han blev könsmogen när han var 4,5. Genom att ha kastrerat honom vid såpass tidig ålder har jag förebyggt framtida problem som faktiskt är kopplade till testosteronproduktionen, t.ex. hanhundsaggressivitet. Han slipper dessutom känna sig olustigi kroppen när tikar i hans närhet löper, och då jag bor i ett villaområde är detta ett stort problem. Dessutom är de flera tikar i hans "flock" i stallet. Många hanhundar som kastreras blir mer fokuserade på sin förare, och kan strunta i alla intressanta lukter och andra hundar.
Jag tror mycket på att kastrera i tidig ålder - innan problem uppstår, eftersom invanda beteenden ofta inte försvinner enbart genom kastrering. Detta förstås om man inte tänkt använda sin hund i avel eller till utställning.
Hundar tänker inte som oss gällande att föröka sig. För dem är det enbart en drift. Därför tycker jag rent utav att det är elakt att låta sin hund gå runt och sukta hela livet, men aldrig få komma till skott!
Jag är också för kastrering (av både tikar och hanar). Livmoderinflamation är så pass vanlig att tex folksam ger dig 10% rabatt på din försäkring om du själv kastrerar din tik. Det finns även andra bolag som ger motsvarande rabatt, men kommer inte ihåg vilka nu. Det tycker jag säger en hel del…
Du slipper alla löp och ev. skendräktigheter. Hanar blir inte lika intresserad av löpdofter. Samtidigt så finns det även nackdelar som man ska vara medveten om. Hanar tex kan bli loja och ointresserade (kanske ingen hit om du ska tävla aktivit). Det finns även andra nackdelar, och nu står det helt still i huvudet på mig.
Men ska man bara ha en hund hemma, man tränar/aktiverar för hudbehov ser jag ingen anledning till att inte kastrera. Om inte annat slipper man som tikägare för en tjuvparning på halsen (eller att din, kanske, olämpliga hane kommer till och producerar valpar).
Medarbetare på jack russel terrier
Självklart för! Lika självklart som med katter!
jag är för kastrering, min ast är kastrerad, råttan klarar sig pga att det funkar med frejas löp, det är bara just i höglöpet det är pipigt och jobbigt för honom, han ställs ut nu och ska försöka bli nordisk champion, sen får vi se hur vi gör, om vi kastrerar eller ej
#4 Hur fungerar det egentligen om din hane skulle kastreras och du lägger in atrappkulor som gör att hunden ser okastrerad ut? *nyfiken*
om jag ska kastrera så behövs intyg på att allt var ok och att det hängde rätt om han ska ställas, min ast har intyg! men han ställs inte pga av att han tycker det är tråkigt, men intyg måste finnas. men om jag kastrerar råttan så kmr han inte ställas mer, han ska försöka bli nordisk innan vi tar det beslutet, inget bestämt än, som det är nu så är det inga större problem, bara lite stress och tjaffs med maten i höglöpet, sen är det inget bestämt om han ska gå i avel eller inte heller.
Jag var bara nyfiken på hur det fungerade rent praktiskt.
jag ser ingen mening av det, hunden mår knappast bättre om den får låtsas bollar där bak, min ast är inte mindre manlig för att han är kastrerad, enda skillnaden är just stressen och matvägran vid löp, han blev jätte smal och mådde jätte dåligt, vilket inte Yatzy gör
#8 Menade mer om det skulle gå att "lura" en dommare att hunden har 2 kulor genom atrapper som läggs in samtidigt som den kastreras. Sen håller jag helt med dig att ingen hund behöver några atificiella kulor.
det skulle nog vara svårt att lura en domare, det kan knappast kännas som riktiga kulor, men vissa domare kanske inte ens känner efter så någongång kanske man skulle klara sig ;)
Läste i en liknande tråd på hundarifokus att vissa tycker att det är helt fel att kastrera utan medicinskt syfte. Det var någon som till och med jämförde kastrering med att använda halti eller andra hjälpmedel.
Jag är varken för eller emot, utan tycker man får bedöma från hund till hund.
Det är ju tyvärr inte så enkelt att det bara är positivt att kastrera en hund, likadant som att det inte är så enkelt som att det bara är negativt att kastrera en hund!
Kastrerar man en hund i tron att ett oönskat beteende ska förbättras kan man bli väldigt lurad, för det är inte alls säkert att det hjälper.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Vi opererade ort livmodern på vår 8-åriga tik och fick en 3-4 år yngre hund - piggare och gladare OCH HUNGRIGARE. Många promenader blir det nu för att hålla vikten ;)
jag är helt klart för kastrering!
Min äldsta hane är okasterad då han aldrig haft något problem med löptikar eller andra hanar. Min yngsta (3,5 år) blev som förbytt när han blev könsmogen. Började uppvisa kraftig hanhundsaggresivitet även mot vår egna hund, blev svår att jobba med påverkades vädligt mycket så fort det fanns löptik i närheten osv. Efter kastrering försvann alla dessa problem. Han blev lugn och harmonisk. Han fungerar ihop med både hanar och tikar och arbetsglädjen är det verkligen ingen skillnad på.
Tror mest det är en myt att hundarna blir loja… Jag tävlar aktivt agility med mina grabbar och jag känner inte till någon hund som börjat fungera sämre på planen efter kastrering. Tvärtom! Dom har samma härliga driv men är betydligt mer fokuserade ;-)
Nu väntar vi på hund nr:3 och där kommer jag avvakta med kastrering, men skulle han inte bli något utställnings/avels material kan jag mycket väl tänka mig att kasterar honom också!
Jag är kluven trots att jag har en kastrat själv. Det där med att förebygga problem med andra hundar har jag en egen erfarenhet av som en sanning med stor modifikation. Luxor kastrerades vid 7,5 månad. Vi visste vi tog en chansning med att det skulle funka med mammas hane som ogillade andra hanhundar. När Luxor var dryga halvåret började mammas hund reagera. Efter att ha pratat med veterinär o tränare bestämdes att den yngsta skulle kastreras. Vid ett års ålder hade vi i mångt o mycket samma problem med att han skulle hävda sig mot andra hundar som vännerna med intakta hundar haft. Vi har även fått höra att Luxor är väldigt hannig i både utseende o uppträdande. Det bästa med kastreringen har däremot varit att han inte har behovet av att pina revir överallt samt bristen på intresse är löptikar. Däremot upptäckte vi för några år sedan att instinkten fortfarande finns kvar då han plötsligt började uppvakta först en tik o sen ytterligare en tik vid löp. Numera träffar han bara tik nr två (de har samma dagmatte) o vid varje löp är det samma sak med fullskalig uppvaktning.
Jag är för kastrering!