Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: beteende
Läst 3965 ggr
mieeow
0

Skäller utanför affären

Hej!

Jag har ett litet irriterande problem med min jrt Yoshi, varje gång jag tar med henne till affären och lämnar henne utanför, så skäller hon! Det kan ibland fungera om det inte finns några andra hundar, men vi bor i ett hundtätt område så det är inte så ofta. Hemma klarar hon av att vara ensam galant, skäller endast om någon ringer på.

Vid affären så brukar jag försöka att komma tillbaka när hon är tyst, men det är inte lätt när hon skäller som en galning och andra människor också försöker säga åt henne att vara tyst. Idag triggade hon och en annan hund igång varandra, himla jobbigt… :/

Självklart kan jag lämna henne hemma, men samtidigt vill jag ju att hon ska vara säker i sig själv även ute. Och om jag bara ska köpa något litet så vill jag kunna göra det.

När vi möter andra hundar på promenad kan hon också skälla, där har jag dock tolkat det som om hon vill ha uppmärksamhet från den andra hunden så att hon kan hälsa. Ibland vid sådana möten kan hon morra lite grann, men inte aggressivt, utan för att hon är uppjagad. "ÅH! En hund!! Jag vill träffa, hälsa, leka, busa! snälla se mig! hallå! här är jag!!" om man ska förmänskliga det, haha så tolkar jag det så. Kan detta höra ihop på något sätt?

Hon får träffa rätt många hundar, snabb hälsning på promenaden eller leka i hundrastgården. Så hon fungerar fint med hundar i alla storlekar.

Tips någon? :/ Ska jag träna henne på att vara ensam t.ex genom att binda fast henne någon annanstans och gå iväg kort period och sedan succestivt öka tiden hon är ensam? Annat tips? Hon är 1.5år förresten.

LinaK
0

Om jag var du skulle jag sluta lämna hunden utanför affären, har hört riktiga skräckhistorier. Folk är så elaka nu för tiden Obestämd Jag skulle aldrig våga lämna mina hundar utanför affären.

Så det är mitt tips!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tezzla
0

mitt med, det finns människor/barn som kan skrämma, göra illa eller sno hunden, det kan komma en lös elak hund och din russel är borta på några sek, man vet aldrig vad som händer, jag lämnar alltid mina hundar hemma, är dom med så är vi 2 så en håller och en är inne på affären

mieeow
0

Ska tänka på det, tack hörrni

jive2010
0

Jag tar heller aldrig med mig hunden till affären. Har läst flera som har blivit av med sina hundar medans de har varit inne. Och att det kan finnas elaka barn/vuxna som kan reta hunden.

MVH Angelica

mieeow
0

#4 usch, är det verkligen så vanligt? :( Jag kanske är för naiv när det gäller sånt

SmileyMalin
0

Ja det händer! Småhundar (som din) löper ju rätt stor risk att stjälas och sedan säljas. Lite större hundar löper iställer risken att stjälas och användas som träningsobjekt till kamphundar :´( man tror inte att det fortfarande finns idioter som sysslar med hundkamp men det gör det tyvärr. Och då behöver dom stryktåliga hundar att binda fast och hetsa sin egna hund emot :-( Det finns ju till och med hundar som blivit stulna från låsta bilar eller sina egna trädgårdar!

SaraC
0

#6 Ja, usch. Det var ju en känd djurplågare som härjade neråt i landet för en tid sedan. Han tog en hund (och flera katter) och gjorde hemska saker med den och han tog den från familjens trädgård! Man kan inte vara säker på att ens hund är trygg någonstans ensam, tyvärr.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

mieeow
0

Hundkamper vet jag att det förekommer, men brukar det oftast inte vara så att de föder upp då? självklart kan det ju variera… men usch :( nej, jag har inte lämnat henne där på ett bra tag nu, har aldrig känts bra och speciellt inte nu när jag vet att det finns risk för att hon blir stulen! :(

Visste ni att tidelag dessutom är lagligt i sverige? där finns det ju en jäkla massa risker också :( speciellt för tikar antar jag. Läste om det för inte så länge sedan, och det finns t.om ett nätverk som håller på med sånt! helt sjukt… >.<

SaraC
0

#8 Jo visst föder de upp sina kamphundar eller köper dem, men hundarna behöver något att träna på. Det är där "våra" hundar kommer in, sno hundar är rätt enkelt och sedan används de som träningsobjekt. Dör de inte redan vid första träningen så fortsätts de användas tills de gjort sitt… Rynkar på näsan

Ja, men det tack och lov och på tiden en ny lag mot tidelag på gång nu! Vet inte om det är i år den kommer eller nästa?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jive2010
0

#5 jo det förekommer lite då och då.

mieeow
0

#9 usch ja :(

Ja, bättre sent än aldrig! Jag förstår inte varför det har tagit så lång tid? Aja, nu är det på G i alla fall :)