Ruffs allergitråd
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu ska jag ta mig i kragen och skriva lite här igen, och även ge lille Ruff en egen tråd..
Kom ju på att han faktiskt inte har nån egen tråd här (eller har han kanske det? orkar hur som helst inte leta fram den igen om han nu har nån), trots att man kunnat läsa om honom från det att jag bestämde mig för att just lille Ruff skulle få blir min nya stjärna!
Hur som helst, så har nog inte många här inne missat att Ruff lider av Atopisk Dermatit - det som på vanlig hederlig svenska är Kvalsterallergi.
Efter månader av utredning, prover, uteslutningsmetoder osv, så kom det fram att han lider av kvalsterallergi, främst mot förrådskvalster.
Han har sedan i somras stått på en skyhög dos kortison för att inte bokstavligt talat klia sönder sig helt och hållet (vilket han gör utan, eller med mindre kortison).
Vi har fått vänta i över en månad på att ett specialbeställt vaccin skulle komma - och nu har det äntligen kommit, och vi har börjat med behandlingen..
Hittills har han gått på vaccinet i ca 2 veckor. I början blir det ofta värre, för att sedan vända och bli bättre eller helt bra.
Just nu har det börjat bli lite värre, han kliar sig mer än vanligt i ansiktet och naggar en hel del på tassarna.
Vaccinet är något jag själv ger honom hemma, i sprutform (har självklart fått lära mig hos veterinären innan dom skickade med mig massa sprutor, nålar o sånt hem).
Och för nån som svimmar vid ett ynka blodprov, har det gått fruktansvärt bra - kanske är det bara för att jag inte behöver få sprutan?! Hur som helst, så är lilleman hiskeligt duktig och sitter så snällt och stilla när han får sina sprutor.
Vaccinet heter Immucept för den som undrar 
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Jag håller tummarna för att vacc. ska göra honom helt symptomfri!
Medarbetare på jack russel terrier
Även jag håller alla tummar som finns för lille Rufftuff och att vaccinet ska ge god verkan. Det förtjänar ni om någon!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se