Valp med resta öron.
Nu är lilleman 13 veckor och senaste tiden har öronen börjat resa sig allt mer… hmmm. Hur gör ni andra? Min äldsta tejpade vi öronen på, och dom är hemska nu ;-) Känns som om det bara blev motsatt effekt, dvs han spände öronen på grund av tejpen så när vi väl tog av den flög dom upp på en gång!
Mellanhunden gav jag c-vitamin tillskott när öronen började flaxa.. det tog några dagar så låg dom fint :-)
Lilleman får nu också c-vitamin, men än så länge gör det ingen skillnad (han har fått det någon vecka nu). Också masserar jag öronen ofta. Då lägger dom sig fint, men så fort jag släpper ner honom så skakar han till på huvud så ligger dom fel igen.
Några tips? Eller lite positiva historier om valpar med flaxöron som sedan lade sin ner själva? ;-)
vet att man kan sätta små tyngder i öronen när de e valpar. Men har aldrig gjort det själv. Kanske blir samma effekt som att tejpa iof. =/
Teddys bror fick stående dumboöron och endast det ena la sig ner helt senare, det andra ligger ibland. =D Så han har oftast ett upp och ett ner den lille gullungen.
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Tures öron levde sitt egna liv och gör det fortfarande ibland. När han var fyra månader hade han "pittbullöron" och jag fick panik och försökte tejpa. Men det varade i 5 minuter, Ture hatade det och jag fick världens skuldkänslor. Älskar ju min plutt oavsett om han har ståndöron eller liggande. Nu har han perfekta jack russell öron. Om din hunds mamma och pappa har liggande öron så skulle jag inte oroa mig, det blir nog bra :)
Hela släkten och typ alla tidigare avkommer från föräldrarna har superfina öron. och tror inte någon av dom har tejpat. Men blir ändå lite nojjig. ;-) Även om jag älskar lilleman oavsett hur han ser ut så är det ju faktiskt finare och mer praktiskt om öronen ligger som dom ska :-)
#3 Ja, just så med öronen kände jag också. Men tror ärligt talat inte att det hjälper att tejpa jrtöron. En annan grej med typ collieöron som ska ha liggande tipp, men på jrt när i princip hela örat ska ligga blir det nog svårt. Om örat vill stå så gör det nog det.
Om alla tidigare avkommor har fina öron skulle jag verkligen inte oroa mig. Många jrtägare har berättat för mig att deras valpars öron spökade men sedan blev helt perfekta :)
Nej det känns som att det bara blir värre med tejp..
Men så har ju lilleman två brorsor som har är väldigt underlägsen, och då går har ju med öronen bakåt för det mesta för att visa hur liten han är ;-) Så det kanske förvärrar det lite!
Känner igen det där. Min Lukas hade perfekta öron fram till tre månader. Då började de resa sig lite då och då och lade sig åt sidan, riktiga pitbullöron, inte snyggt.
Men då han blev 10 månader började de ligga mer och mer rätt. Nu ligger de oftast rätt men är ibland framåttippade men luftiga liksom, men aldrig åt sidan. Jag försökte tejpa när han var ung men det rev han bort och jag ville inte hålla på med tyngder.
En fundering jag har gäller könsmognad. Jag tyckte att öronen låg mest fel då han blev könsmogen. Sedan kastrerade vi honom kemiskt när han var 10 månader och sedan dess ligger ju öronen ganska bra. Får se vad som händer då den kastreringen slutar verka. Hoppas din hunds öron hamnar rätt, det är ju lite av JRT att ha dem framåttippade.