Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettagility-freestyle-htm
Läst 4055 ggr
LinaK
0

Agilitytråden!

Det här är tråden för oss som tränar/tävlar agility med våra jack russells, här kan vi skriva hur det går för oss i träningen och i eventuella tävlingar.

Behöver man tips och råd så får man fråga här också Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Idag har vi haft agilityträning, håller ju på att lära Sigge hindrena nu. Idag introducerade jag honom för två nya hinder; Gungbrädan och säcken (dolda tunneln om ni hellre vill kalla den det)

Gungbrädan gick jätte bra, en kompis höll först i brädan så den landade försiktigt. Sigge tyckte det var skitroligt. Hade koppel på honom hela tiden idag när vi tränade på gungan. Lärde honom att stanna en liten bit efter mitten, det är bra att han kan det på en gång.

Säcken gick också bra, höll upp den lite så att han såg lite ljus på ena sidan sen stack han igenom.

Det var en lyckad träning idag, slalomet börjar han fatta nu, däcket kan han, hoppahindrena går det bra med, långhoppet likaså, tunneln far han igenom. Så nu har vi snart provat alla hindrena. Jag tror han kommer kunna bli riktigt duktig. Nu är det bara matte som behöver lite mer kondis Tungan ute

tezzla
0

vi är nybörjare, ska träna för 5 gången idag, v har tränat allt utom gungbrädan, det går helt ok med träningen, han tycker iaf att det är roligt, vilket är prio 1! vi får se vart vi hamnar, jag tror mer på Yatzy än mig i detta

LinaK
0

Putt! Ingen mer som tränae agility med sin russell?

Har inte tränat något då jag varit bortrest ett tag nu.

Sophie&Segra
0

Vi tränar, eller ja.. Har precis börjat.

Vi kör än så länge bara handling övningar (Cirkelträning), att få upp ett hindersug och att Ruff ska vara uppmärksam på mig och min handling.

I hinderväg har vi än så länge bara tagit ett par slalomportar och lite hopphinder ifrån olika vinklar (utan höjd, pinnen ligger på marken) bara för att få till hindersuget som sagt.

Ska se om jag kanske kan filma lite i eftermiddag, tänkte köra lite då :)

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

[Emma-Rhino]
0

Jag tar gärna emot tips på hur man lär in slalom! Det fungerar verkligen inte! Tyst

Sophie&Segra
0

#5, Jag börjar ju som kanske sagt tidigare, från allra första början eftersom Tussen är valp.

Jag kan, eller ja.. Jag kommer att filma våra träningar i Agilityn. Och sen kommer jag även testa olika sätt att lära in slalomet för att se vilket som ger bäst resultat!

Håll utkik, film kommer Skrattande

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

TeamSydney
0

Sydney 1½ år på agility träning.

Startad 1 gång inoff men vinst

debuterar Off. i Gagnef 30-31 juli!

:)

Min blogg:http://enrusselsdagar.blogg.se

Medarbetare Jack Russell Terrier

Youtube Kanalen

Copyright på alla bilder!

TeamSydney
0

med vinst* Ska det självklart så :)

Youtube Kanalen

tezzla
0

bra jobbat, kul att se en liten film =)

TeamSydney
0

#9, Tack så mycket! :)

Youtube Kanalen

[IsabelleA]
0

"Det här är tråden för oss som tränar/tävlar agility med våra jack russells", Jag har ingen JRT som jag tränar agility med men hoppas det är OK att jag skriver här också! Cool #5 Hur har du tränat slalom hittils? Hur många pinnar använder du dig av i början? Vart lägger du belöningspunkten? Kör du med Luring eller Shejping? Med klicker eller utan klicker? Och om du använder klicker, när klickar du? Vart är hunden när du klickar? Hur belönar du?
Hur långt har ni kommit?

Jag kan ge lite tipps på hur man kan träna in slalom, men är lite svårt faktiskt när man inte sett hunden och framförallt inte hur föraren beter sig och tränar.

Jag bifogar en liten film på vårat slalom. Hoppas det är OK Oskyldig

LinaK
0

#11 Givetvis är det ok Skrattande Skrev så för att vi är flest russellägare här inne.

En fråga till dig Isabelle (om det är ok) du som är duktig på agility: Jag har tränat ganska mycket lydnad med min jack russell och är van att jobba med honom NÄRA inpå. Nu när vi börjat på agility kan jag tycka att det är lite svårt att få honom att jobba mer självständigt. Hur tränar man hunden att jobba mer självständigt på avstånd? För han vill gärna vara nära mig vid varje hinder.

Nu har vi inte kommit så långt i vår träning, men tänkte mer för framtida bruk Glad

[IsabelleA]
0

#12 Bara kul med frågor så det är bara att fråga på!

Jag skulle jobba extra mycket med vart jag lägger belöningspunkten.
För att få ut hunden och få ökat sk. "hindersug" måste man jobba med frammåtsändande och trigga hunden lite mer på hinder.
När jag tränade att kunna skicka ut Ben, (få honom att springa ut och bort från mig på kommando) så körde jag med först ett hiner. Jag hade Ben bredvid mig med leksaken i handen och hindret framför oss. Sedan la jag leksaken där jag och ben stog och gick sedan runt hindret så att vi kom på andra sidan. Nu ligger leksaken på ena sidan av hindret och jag och ben är på andra sidan. När du lämnar leksaken för att gå runt hindret, ta hunden försiktigt i halsbandet eller i koppel och korrigera inte att hunden drar lite mot leksaken och inte vill följa med dig, utan gå bara passivt till andra sidan hindret. Detta för att skapa en form av förväntan. Sedan kopplar du loss, kommenderar inte stanna eller något utan det kan du träna på senare. Nu fokuserar vi mest på att få hunden att tycka att det är skit kul att hoppa hinder och kunna jobba bort från dig. När hunden är framme vid leksaken, spring dit och busa tillsammans med hunden eller "ät godiset tillsammans med hunden" (dvs. sätt dig bredvid hunden och mata med mer godis och påpeka för honom hur gott det är osv). Bakom hindret är det lite gos och lekplats.
Lägg sedan på ett hinder så att du "skickar" honom över två hinder. Lägg till en liten sväng och om på lite olika kombinationer där du kan använda dig av lite frammåt skick.
Något jag brukar använda mig av på mina kursdeltagare för att deras hundar ska få upp hindersug är att trigga. (Jag använder INTE detta på min hund då han är av en väldigt stresskänslig ras). Denna metod ska användas sparsamt för att bygga upp lagom med stress. (Ja, man vill faktiskt ha en begränsad stressnivå inom agility, positiv stress men man ska akta sig för att bygga upp fööör mycket stress. Detta kan leda till negativ stress vilket jag haft problem med och vilket jag tar på väldigt stort allvar.)
Metoden ifråga är att sätta upp ett lagom antal hinder på rad så att hundens väg blir som en raksträcka och sedan lägga både godis och leksak i slutet. Ha halsband på hunden (ända gången jag rekomenderar halsband på hund inom agility! Annars är jag helt emot det pga. skaderisken och varken mina kompisar eller kursdeltagare får ha det på sin hund när vi tränar.)
Man tränar på samma sätt som tidigare men med flygande start. Du håller helt enkelt hunden i halsbandet, han ca 3-4 hinder i en raksträcka framför dig och leksaken och godiset längst bort.
Sedan triggar du hunden, hetsar lite och ev ber en kompis springa till leksaken och kasta runt den lite och dra den mot marken. När du ser att hunden vill till leksaken och godiset släpper du bara hansbandet och låter hunden löpa sammtidigt som du springer efter/ springer med och busar med hunden längst bort. Här bygger vi upp en förväntan redan från början och att hoppa över hinder blir jätte skoj. Särskilt vid frammåt skick.
Men somsagt, man ska ju inte trigga hunden så mycket att det blir skadligt eller otrevligt utan kanske bara lätt köra med lite "ska du ha busen? vart är leksaken? skaru ha den?" och sedan släppa så att hunden skickas frammåt.

Detta kan man göra med tunnlar och kontaktfält också.

Hoppas jag skrev hyffsat förståeligt i alla fall … Och hoppas att ni inte missförstår mig.

Välkommna att ställa fler frågor, jag finns även på PM!

LinaK
0

Jätte bra svar! Tack så mycket, ska börja träna på att skicka honom på hindrena då Glad

Vi tränade lite på det på agilitykursen jag gick på med min havanais, där gjorde vi så att vi ställde upp först ett hinder sen ställde sig en annan person på andra sidan och ropade på hunden samtidigt som jag skulle säga åt honom att hoppa. Sen utökade man hindrena successivt. Tyvärr var det ingen bra lösning alls för oss då min hund är osäker på andra människor och inte alls vill komma frivilligt till andra folk han inte känner Tungan ute Sen tyckte jag inte det kändes riktigt som att man skickade hunden på ett hinder då det var en annan männsika som lockade på andra sidan. Så det var en bra förklaring jag fick av dig hur jag ska arbeta med min jack russell. Kommer inte köra något mer agility med min havanais mer än hopphinder/hoppklass då han avskyr klätterhindrena.

[IsabelleA]
0

#14 Okey. Ja det kan ju bli lite klurigt om hunden är osäker på människor. Och dessutom är det ju inte du som har kontakt med hunden då (förare + hund) utan det är ju din medhjälpare som har kontakten med hunden. Här lär du hunden att 1) komma på inkallning och 2) samtidigt hoppa över ett hinder. Men för hunden är det ju inkallningen som är huvuduppgiften. Att kalla in över en stock på promenad i skogen ger ungefär samma effekt som denna övning.

Jag har jobbat väldigt väldigt mycket med hundar (både privatträning och med kursdeltagare) som haft problem med balanshindrena och håller på med ett case som iprincip var omöjligt i början men som nu börjar klarna upp. En liten blandras som flugit av vippbrädan några gånger och som är lite ljudkänslig och inte tycker om smällen som uppkommer när gungan slår i marken. Det går om man tränar rätt och lägger ner myyyycket tid. Men annars kan man ju strunta i dessa hinder och bara köra på hoppklass. Lika roligt det med Skrattande

Kommer du vilja tävla med dina hundar inom agility? (Bara lite nyfiken Oskyldig)

LinaK
0

#15 Ja det här med balanshindrena, så märker jag att han blir väldigt loj när man försöker träna honom på dom. Jag peppar honom med hans favortgodis/leksak men nej han gillar det helt enkelt inte, sen har jag aldrig tänkt att han ska bli någon agilitystjärna, så vi kör lite hopphinder mest för skojsskull Glad

Annat är det med russelln han är inte rädd för något, balanshindrena fixade han på första försöket. Och han tycker dessutom att det är SÅ roligt Glad

Nej vi har inte som mål att tävla, utan vi kör mest för skojs skull. Satsar mer på lydnaden och rallylydnaden med Sigge (russelln)

Vilken klass tävlar du och Ben i?

[IsabelleA]
0

#16 Okey, ja det är ju otroligt skoj med agility även om man inte tävlar! Skrattande

Jag och Ben tävlar fortfarande i klass ett. Vi har mest haft bakslag på tävling och framsteg i träning. Det är komplicerat men Bens nerver och stresskänslighet klarar helt enkelt inte av tävlingsplatserna och då flippar han ur totalt när vi ska starta. Nu har jag till viss del lärt mig handla honom i detta tillstånd och jobbar otroligt mycket med att få honom lugn och fokuserad när det gäller agilityn. Vi är på god väg frammåt men jag brukar säga att vi fortfarande tränar på att tävla.
Så här kan det se ut när vi tävlar: http://www.youtube.com/watch?v=2cOEIMbOPQQ 

Eller såhär: http://www.youtube.com/watch?v=x7WdZridE-Q 

Det som gör att vi aldrig klättrar upp i klasserna är ju för att han blir så fruktansvärt taggad och nästan 9 av 10 lopp river minst ett hinder. Han är med andra ord väldigt ofokuserad. Han missar även kontaktfälten som han sätter klockrent på träning. Så jag skyller på mina och hans nerver men hoppas att det blir bättre nu efter dagarna i Visby då vi bland annat nollade ett av lagloppen och kom på en ny strategi som ska få honom mer fokuserad.

Men det är otroligt skoj tycker jag när det gäller själva inlärningen, att se framstegen, lägga upp en träningsplan anpassad efter individ och dessutom är jag ju stööörta slalomnörden. Har haft några privatträningar med olika hundar av olika raser och jag älskar allt som helt enkelt har med inlärning av de olika momenten.

Hannasjessie
0

Oj! Nu har jag varit extremt oaktiv här inne! Jag och Jessie har tävlat ett antal gånger, tog pinne första tävlingen men hon har sackat efter nu… Hon är inte alls samma glada agilitytok… Men vi håller på och tränar fart, fart, fart! Hon älskar det fortfarande!! :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

TeamSydney
0

Min Jack Russell debuterade i agility 30-31 på GFBK officiella tävlingar med 950 starter!

Hon nollade 3 lopp av 4 och plockade 3 pinnar på 4 starter!!!!!!!!!!!!

Youtube Kanalen

TeamSydney
0

video från första dagen, de bästa loppen var andra dagen men då filmades inget :/

Youtube Kanalen

Anibass
0

hej på er!
Jag har nu skaffat mig en "ny" JRT valp!
Det var 15år sedan jag hade valp senast (Min förra JRT blev 15 år)
Blev inte så jätte mycket Agility med den gammle! har lånat pappas stora hund o tränat honom lite! men han börjar bli gammal han oxå!

Tänkte fråga er, hur gammla ska hundarna vara när man börjar träna Agility?
Det kan väl inte vara fel & lära dem Slalom & tunnel redan nu som valpar? slalom är ju det svåraste att lära dem?! kan väl inte ta skada om man leker lite med dem där med några enstaka pinnar?

TeamSydney
0

Jag började vistas på agilityplanen med min hund när hon var bara 6-7 månader. Vi sprang genom tunnlar och körde "valp" agility. (dvs att hopp pinnarna ligger på backen) Jag började med riktigt hopp när min hund var drygt 1 år och de fåt tävla när de är 18 månader. Men ska vara försiktig när det gälller hopphinder och balans hinder i tidig ålder då valparnas skelett inte är färdigutvecklat :)

Youtube Kanalen

[IsabelleA]
0

#21 När du känner att du fått kontakt med valpen och ni har byggt upp en bra relation kan du börja nosa på agilityplanen tillsammans med hunden.
Det bästa är att köra små korta pass av till exempel slalom och torrhandling. Var noga med att inte träna för hårt, inga hopphinder och inga höga balanshinder.
Du kan träna kontaktfält på låga balanshinder genom att plocka bort ena sidan av balansbommen och lägga mot något av höjden lika som en trottoarkant. Bumprar kan du också köra för att träna hoppteknik och frammåtsändande. Och självklart kan man träna tunnlar!

LinaK
0

Idag har vi tränat lite, och det gick super bra. Sigge gick riktigt bra och vi körde olika hoppkombinationer. Han var oväntat bra Glad

Det är KM på klubben sista helgen här i augusti, hade ju vart kul att delta men det är alldeles för tidigt då vi inte tränat mycket alls ännu.

[IsabelleA]
0

#24 Det är så skoj när det går bra! Skrattande 
Du kan ju anmäla dig och sedan bara gå in och köra några få hinder och hitta på en egen kombination för att få hunden tävlingsvan :)

LinaK
0

#25 Ja men visst är det roligt Skrattande Man blir så stolt över sin hund.
Jo det har du helt rätt i, om jag vågar kommer jag kanske göra det Flört

Hur går det för dig och Ben? Berätta gärna!

[IsabelleA]
0

#26 Det går frammåt för oss! Vi tävlade igår faktiskt och diskade oss i båda loppen men jag är så himla glad och nöjd över honom Glad Han hade helt rätt attityd på planen och var väldigt koncentrerad. Rev ett enda hinder vilket helt och hållet berodde på mig då jag störde honom för mycket. Har haft problem med hinderrivningar faktiskt.  
Jag har ändrat våra starter vilket jag tror gör ganska mycket skillnad under själva loppet. Det är attityden innan som avgör hur attityden på planen blir.
Det går helt klart frammåt för oss och som jag alltid har sagt; Vi tränar fortfarande på att tävla.

Anibass
0

tack ska ni ha för era svar nu känner jag att jag har lite mer skinn på näsan =)

TeamSydney
0

Film från mitt hopplopp i märsta sigtuna våran 3e start i hopp 1 och våran 3e pinne = uppflytt!

Youtube Kanalen

LinaK
0

#27 Men vad roligt att du känner att det går framåt och att du är nöjd med tävlingen. Varför tror du att han river? För att han är för ivrig eller något annat? Glad 

#29 Men grattis, vad roligt! Glad

[IsabelleA]
0

#30 Dels för att han blir så ofokuserad på tävling när mina nerver spökar, han är liksom inte nogrann. Och dels för att jag ibland stör honom för mycket. Jag är noga med att INTE göra byten när han hoppar över ett hinder och det är det jag menar med att jag stör honom. Han är så himla signalkänslig. Gör jag ett för hastigt byte innan han fäst på hindret river han lätt.
Men vi prövar oss fortfarande fram och ser vad som passar oss, hur jag ska bete mig på planen för att få den attityd jag vill ha av honom. Och jag anser att det går frammåt hela tiden Glad

LinaK
0

Yes, igår klarade Sigge säcken/dolda tunneln självmant utan hjälp Skrattande Och gungan tog han galant. Riktigt nöjd med gårdagens träning faktiskt.

[IsabelleA]
0

#32 Härligt Skrattande

LinaK
0

#33 Ja det går framåt, han är en helt annan hund såfort han kommer in på agilitybanan, han fullkomligt älskar det Flört

Jag har en fråga till dig Isabelle, det är angående min andra vovve (havanaisen) han kan bara inte hoppa två hinder på raken utan att stanna till innan nästa hinder. Jag sätter honom framför hindret och ber honom stanna, sen ställer jag mig på andra sidan om hindret och ber honom hoppa, han hoppar och direkt efter han hoppat så stannar han, oavsett om jag springer och peppar honom att hoppa nästa Tungan ute Fattar inte varför han gör så! Har du några tips?

------------------------------------------------------------

Igår blev det mycket slalomträning, det är något som vi måste träna mycket på Glad Vill att han ska kunna ta slalomet utan att jag ska behöva visa vart jag ska gå. Nu så följer han bara min hand igenom pinnarna. Dock så ser det mycket bättre ut än innan.

[IsabelleA]
0

#34 Testa att stå kvar bredvid hunden, och lägga en skål framför hindret med godis i och skicka honom på skålen genom att ge ett "varsågod" eller "hoppa" kommando. Börja med ett hinder.
då blir det alltså:
Hund och förare här - hinder här - godisskål här

Visa honom att det finns godis i skålen och bär sedan bort honom till andra sidan hindret och skicka honom på skålen. När han kommit fram till skålen springer du också till andra sidan och börjar leka lite med honom. Detta gör att han blir mer självständig och får ett sk. "hindersug".
Sedan lägger du på ännu ett hinder. Men ta ett avstånd på 3-4 meter mellan de två hindrena.
Det kommer då se ut såhär:
Hund och förare här - hinder här - hinder här - godisskål här
Ge startkomando så att han tar båda hindrena innan han kommer till godiset i skålen.

Hoppas du förtår! Hojta till om du har fler frågor :)

LinaK
0

#35 Tack så mycket för tipset! Ska testa det nästa gång vi tränar Glad

LinaK
0

Snart drar utomhusträningen igång, bara några veckor kvar. Längtar!

När börjar ni andra träna utomhus?

SmileyMalin
0

Tror vi flyttar ut hindren i början av april… men min klubb har ju hindrena i ridhus nu, så jag har tränat varje söndag hela vinter ;-) Och dessutom brukar vi gå ihop ett gäng och hyra ridhuset någon förmiddag då och då, nästa gång blir imorgon :-D

Så vi har tränat nästan lika mycket på vintern som på sommaren ;-) Däremot längtar jag massor till att tävlingssäsongen ska dra igång :-D Har som mål att få Liam till SM2013 så nu vill vi ut och jaga pinnar!

På lördag blir det debut i klass 3 för Liam :-) Wohoo!

[Kiwwi's]
0

Tävlar med mina två jack russlar. Den ena är i klass 2, fattas en pinne i båda.. Tösen är lite spattig av sig så hon lyckas alltid riva mins ett hinder varje bana.. Men saknar en pinne i varje där också för att komma upp i klass 2! :)

Längtar precis som #38 tills tävlingssäsongen drar igång! Målet är i år att Rufus (hanen) ska ta sig upp i klass 3 och Lia (honan) ta sig upp i klass två och ta någon pinne där också! :)

SmileyMalin
0

Nu ska vi se om jag lyckas få med en video ;-)

Här är min yngsta tävlingshund Liam i hoppklass 3 i lördags. han debuterade i 3:an och nollade båda sina lopp :-) Dock höll han långt ifrån sin maxfart då jag var lite feg och inte sprang på ordentligt!

SmileyMalin
0

Och här är veteranen Oscar :-) Tyvärr är han bara 26 cm hög så han har ingen chans mot konkurrensen i 3:an :-( Men han nollade ändå och klarade refernstiden <3

LinaK
0

SmileyMalin vad grymma ni är Skrattande Vilken fart! Så duktiga.

SmileyMalin
0

tack Glad

Fast Liam var faktiskt ganska långsam Tungan ute iallfall om jag jämför med när han öser på absolut max! och ändå klarade han referenstiden, så det känns hoppfullt Skrattande