Fryser era JRT?
Har en fundering om era JRT fryser när de går ut? Jag har två som fryser. Två kan gå hur långt som hellst fast det är svin kallt. Och en kan vara ute lite längre en de aandra som fryser. Vetenskapen säger att Pingviner och hundar har samma värmesystem och de inte fryser om tassarna. Men varför lyfter dom då på tassarna och ibland står på tre ben??
Teddy fryser inte men jag tror han blir kall vid snoppen för där är ju bara hud…
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Min släthårga fryser jättelätt! Den strävhåriga därimot verkar aldrig frysa :D På sommaren är det tvärtom, då ligger den släthåriga i solen och njuter och den strävhåriga ligger i skuggan och pustar!
Sigge kan frysa lite när han är nedtrimmad har jag märkt, men när han är lurvig verkar han inte frysa.
Sen brukar han få köldkramp i tassarna om det är över 10 minus har jag märkt, då lyfter han upp tassarna och haltar sig fram. Då brukar jag värma tassarna i mina händer och då släpper det oftast.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Våran lille 4-månaders är frusen. Det får bli mer aktivering inne sådana dagar, för hjärngympa behöver han oavsett väder
.
Yatzy klarar kylan bra trots att han är slät, han har tjock/tät päls, är det riktigt kallt så tar jag täcke vi träning/promenad
Ture är säthårig och fryser lätt på koppelpromenader. Nu när det har varit kallt och mycket snö har han fryst även när han har sprungit lös, vilket resulterar i att han sitter stilla tills jag ger upp och går hem. Han har hudproblem och har i princip ingen päls alls på undersidan av kroppen. Tur att det finns bra täcken! Han har hurttas värmetäcke och vattentäta fleeceoverall. Idag var vi ute och gick i skogen i nästan tre timmar i minus 13 grader. Han frös inte ett dugg tack vare overallen :)
Hugo fryser väldigt lätt, han får ha täcke när det går under -5.
Är det väldigt kallt så hoppar han på 3 ben, funderar på skor lagom tills nästa vinter.

Vår valp fryser jättelätt, men antar att det är för at thon är valp
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Som en fryslort ;) när det var som kallast (runt -15) fick han ha två täcken på sig. Annars började han skaka bara av att vänta på att jag plockade upp efter honom. Han har även haft små problem med köldkramp. Ska prova att smörja in hans tassar med stokkolan (stavning?) då fettet i salvan kan hjälpa till att skydda tassarna. Ska bara hitta min tub först.
Medarbetare på jack russel terrier
Om det inte blåser fryser han inte ner till typ -5, vid kortare promenader klarar han ner till iaf -10 utan täcke om det inte blåser så mycket.
Däremot får han ganska lätt köldkramp i tassarna.
Teddy har fått blåsor pga kylan, varit hos vet så de e ingen fara.
Men då tänkte jag, hur skyddar man snoppen? Måste vara typ varma byxor med ett hål. litet, där man kan ta ut änden på snoppen så hunden kan kissa…
SVÅRT! =(
På tassarna kan det fungera med tex stokkolan där fettet skyddar. Det skulle inte kunna fungera för snoppen? Tänker om man smörjer in det som finns utanpå. Eller det är på själva snoppen (alltså inte höljet) som han har fått blåsor på?
inte själva snoppen utan runt om =) det skulle kunna fungera! smart, att jag inte tänkte på det… Eller att inte vet gav tips om något sånt =( helt klart värt att testa, tack! =D
Vet. har ganska sällan koll på hurkurer
Skulle inte stokkolan fungera, har andra haft bra erfarehet (till tassarna) av tassalva. Tror det främst är fettet i den också som hjälper.
precis, sen blir de nog bara glada om en orolig matte kommer in och betalar en massa för att de ska kolla upp lite blåsor som läker av sig själva… 
Min är tre månader nu och fryser inte så länge han ränner runt i skogen, upp och nerför stenbumlingarna. Stannar han upp och spårar efter mat så kan han börja darra tills jag rusar i från honom och jagar ifatt mig blir han varm igen. Han är dock släthårig. Undrar bara hur han klara sommaren…