Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikett: terrier
Läst 7716 ggr
LinaK
0

Jack russell - okontrollerad galen ras?

På bara några dagar har jag sett tråkiga exemplar av "våran" ras.

- Sett en jack russell som blev helt galen när vi körde förbi den och den skällde och försökte attackera bilen.

- Den andra jag såg stod och skällde och gjorde utfall mot bilen när vi körde förbi.

- Den tredje var HELT galen vid ett hundmöte jag observerade från håll. Började bita matten i ren frustration.

Varför ser man så ofta "tokiga" jack russells? Är det fel ägare som köper hunden? Eller är det uppfödarna som säljer sina valpar till fel ägare?

Disskutera gärna vad ni tror!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Elcyion
0

Jag tror det till stor del är fel ägare. Tyvärr är jrt liten och söt, och köps ofta som liten sällskapshund. Det folk inte förstår är att det är en brukshund i miniformat.

Medarbetare på jack russel terrier

Hewea
2

Jag tror som Elcyion, att det till största delen beror på ägarproblem. JR har blivit poppis och många som köper vet inte vad det är för hund dvs en jakthund. De kanske bara vill ha sällskap och kanske tror att det räcker med ett par koppelpromenader i parken varje dag + att hunden kanske är ensam många timmar.

Jag anser inte heller att JR är en nybörjarhund eftersom som den ofta kräver en fast hand av en matte eller husse med hundöga med förmåga att samarbeta. Man kan kan säkert tycka en massa saker om Cesar Millen men hans uppfattning är att den rasen det oftast är problem med är just JR. Och det stämmer nog, det finns ofta många unga JR ute för omplacering.

När jag var på djursjukhudet med min tik så sade de att hon hörde till de trevliga JR. Antingen är det hemska eller så är det underbara sade veterinären. och det stämmer nog men jag anser att det inte är hunden som det är fel på, bara att den hamnat hos fel ägare.

Ett äldre par var innne med sin russel samtidigt och den var helt galen och fick ha munkorg på hela tiden. Den anföll andra hundar i väntrummet och uppvisade ett mycket obehagligt beteende. Men ägare hade stora svårigheter att gå själva och verkade inte kunna få någon kontakt med sin hund. Jag kunde ju bara misstänka att så mycket aktivitet och stimulans fick nog inte den hunden och inte heller en fast hand av den som skulle ha varit dess ledare.

Jag blir lika oroad varje gång jag ser en JR i olika reklamfilmer. Jag vill inte att den ska bli en poppis storstadshund, för den är inte gjord för det.

Elcyion
0

Jag åkte bussen med en 2 hundar jag hade hemma tillfälligt. När jag sätter mig där bak i bussen, börjar det låta som jag vet inte vad. Jag kollar runt att jag inte har råkat sätta mig mitt för en annan hund med mina som inte gillar andra hundar. Förutom det anser jag inte att det är mitt problem.

Då ropar en kille längre bak att jag inte kan sitta där jag sitter med mina hundar. Det tycker inte hans hund (jrt) om… Förvånad och? Sitter nu hund och husse 4 rader bakom med på andra sidan gången skiter jag fullkomligt i vad hans hund tycker. Det är hans jobb att få den att hålla käften. Mina sa ingenting.

Så jävla svårt kan det inte vara. Jag har en jrt som absolut inte tycker om andra (okända) hundar eller okända människor. Jag har råkat ut för hundfolk som tvunget SKA sitta bredvid mig med sina hundar även om jag förklarar problemet och det finns andra säten att sitta på. Men jag kan inte göra något åt det. Det är bara att sätta munkorg och försöka dirigera om/skydda min hund.

Medarbetare på jack russel terrier

Eskimonica
0

Jag tror också på problemet att de hamnar hos "fel" folk. En jrt är en bra storlek, folk tycker de är söta och skaffar en. Man måste ju förstå att en jrt är en jaktande terrier som behöver mkt aktivering! Det är ju även mkt temperament i dem och de viker ju inte för en fight…

Fler MH kanske med jrt? För att se vad det är man avlar på?

www.myrvangs.se

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med er andra att rasen nog tyvärr hamnar hos fel människor.

Men ändå kan jag tycka att man som uppfödare måste informera om vad det är för ras, att det är ingen ren sällskapshund som gillar massor med soffmys och en lång promenad då och då. Tycker att uppfödarna borde tala om att det är en jakthund i grund och botten, men det kanske man inte som valpköpare blir avskräckt av att höra?

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

lil-sis
1

"Min" JRT älskar soffmys.

Förutsatt att han är ordentligt rastad (huvud och kropp).

Det är synd att de säljs som sällskapshundar. De kunde välj iaf annonseras som AKTIVA sällskapshundar!

[MatildaTure]
0

#6 Jrt borde inte säljas som sällskapshund alls. Då tycker jag lika gärna man kan köpa en annan ras. Jrt är som någon nämnde en brukshund i litet format, och bör få aktiveras med någon typ av "sport" även om det inte är just gryt man vill syssla med. Min kille är 6,5 månader och dagligen möter jag människor som skämtsamt säger att "det här kan väl inte vara en jrt". Ändå är han faktiskt avlad på "jaktlinjer" som vissa säger, han är alltså inte utsatt för någon avel där människan har försökt avla bort rasens ursprungliga temperament. Hans pappa är en duktig grythund och mamman är också kvalificerad.

Jag har köpt en terrier för att rasens egenskaper passar mig - inte för att rasen är otroligt söt. Och jag blir så otroligt ledsen när jag hör folk säga så till mig som dom gör. För jrt kan faktiskt vara såhär som min valp. Det finns inget som säger att man inte kan ha jrt:n lös, bara den aktiveras på rätt sätt. Det finns inte heller någon regel som säger att jrt:n ska vara avig mot andra hundar och ha lätt för att starta bråk eller göra utfall.

Nu kanske jag har fått en ovanligt lätt kille, men de finns de dagar när jag undrar vad det är jag har köpt. Men det som är så skönt med Jack Russelln - eller ja, vilken hundras som helst - är att hunden blir exakt vad jag gör den till. Så man kan inte skylla på rasen om man ser exemplar som beter sig olämpligt, dock på de IDIOTISKA ägarna som tror att de köper en, om så "aktiv", sällskapshund.

Blev kanske lite argt här på slutet, men möter dagligen felaktiverade exemplar av rasen. Dessutom var jag för några dagar sedan inne på blocket och kollade på hundannonserna för skojs skull - och omplaceringen av Jack Russelln dominerar tom över de s.k. kamphundsraserna. Då förstår man att något är totalt galet.

SmileyMalin
0

När jag träffar på jack russells här hemmakring är dom flesta gapiga, gör utfall, går inte att ha lösa osv… troligtvis på grund av att dom flesta här ute på landet som skaffat jack russell dels har köpt en billig blockethund från någon oseriös "uppfödare" (vilket också innebär att hälften av hundarna inte ens har stamtavla och faktiskt kanske inte ens är JR). Ägarna har ingen direkt hundkunskap och hundarna spenderar dagarna i nån hundgård med noll mental träning.

Så häromkring är alla jätteförvånade över mina hundar…. Varför är inte dom hysteriska och okontrollerbara som "alla" andra jack russells?! Obestämd

Men när jag är på hundklubben eller ute på tävlingar är det ju helt annorlunda. Där är dom flesta aktiva hundägare som verkligen jobbat för att köpa precis rätt hund. Alla mina kompisar därigenom som har jack russells har trygga och harmoniska hundar.

Så en kombination av oseriösa uppfödare som avlar på allt och säljer till alla kombinerat med hundägare med noll hundkunskap skulle jag gissa är anledningen!

Terrierluxor
0

Vill ni veta nåt hemskt ändå…. Det HAR blivit bättre! Jag lovar! När vi köpte Luxor trodde alla vi var helt galna som 1) ville ha en jrt och 2) tog en hane. För 9 år sen var det regel snarare än undantag att det var en fullskaligt rabiat jrt man mötte, nu är (i vart fall de vi möter) till övervägande del hyfsat trevliga även om undantag finnes.

Ett missförstånd hos folk är att tikarna är mjukare än hanarna. Det är måhända sant inom många raser men fasiken inte hos jrt. Där är min erfarenhet att tikarna till och med kan vara värre än hanarna. Hanarna är ofta rakare, antingen gillar de nån eller så avskyr de nån.

Satt och kollade på Dogs 101 om JRT på youtube och de sa faktiskt (för ovanlighetens skull) några vettiga saker. Det första var "Jack Russells are crazy dogs. Crazy good, not crazy bad, but crazy" och sen poängterade de att det gäller att man vet vad i helsike man pysslar med när man tar en jrt. I USA är ju Eddie i Frasier och hunden i The Mask två förbannelser för russelln, på samma sätt som Lassie varit för collien och Pongo för dalmisen.

Mischa
0

Driftstarka terriers i kombination med ett liv som promenadlimpa i en aktiv miljö.

Samtidigt blir jag nog lika om inte mer beklämd av sk. JRT som inte reagerar på något alls, utan verkar mest lobotomerade.

≧◔◡◔≦

Toto11
0

Håller med alla er här om att det är ägarens fel. Hunden är som ett litet barn som inte vet vad de får och inte får göra. Det är upp till ägaren att visa vad de vill. Varför skulle hundarna göra som ägaren vill? Varför ska barnen lyssna på föräldrarna? Det är vår uppgift att visa det. Dessa ägare har haft inget intresse alls för att skapa kontakt med sin hund, vad vet de om att få hundens respekt? De kommer aldrig att få en uppmärksam hund pga att de själva inte visat samma till hunden.