Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 2648 ggr
[MatildaTure]
0

Jogga

Nu efter julmaten känns det som en nödvändighet att komma igång med träningen. Gillar att springa i skogen och senare har jag tänkt ta med Ture, men han är ju bara 7,5 månader ännu. Frågan är när man kan börja ta med honom på kortare rundor?

tezzla
0

ja kortare rundor är inga problem, det är en liten ras som inte belastas på samma sätt som större när dom växer, Yatzy var med oss i skogen på wpträningar från 5 mån, han gick promenad bredvid, fick dra lätt strypkedja med liten sele ibland =) inga problem och han är helt frisk idag!

Idagsläget joggar han 3-4 ggr i veckan, 10-17 km åt gången och han älskar det!

[MatildaTure]
0

Tror du att han skulle orka med kortare rundor redan nu? Då menar jag typ 2 km - för det är så mycket jag skulle orka med i den form jag är i nu ;)

[Empisen]
0

#1 När började du låta dina stora hundar föja med på längre turer? 
Har hört att vissa väntar till året innan dom tar sin hund på långpromenad liksom. I mina öron låter det lite överdrivet..

Hugo fick börja följa med på långpromenader rätt tidigt, men då fick han gå i sin takt plus att vi vilade en hel del.
Men när han var 7 månader så hängde han med på alla långpromenader, även springturer, det klarade han alldeles utmärkt, och han mår kanon idag Glad

[MatildaTure]
0

#3 Då kanske Ture klarar av någon liten springrunda då och då. I dagsläget flänger han ju ändå runt i skogen så det är väl inte så stor skillnad.:)

LinaK
0

Vi väntade tills Sigge var runt året med att springa, mest för att vara på den säkra sidan att han skulle växt klart. Vi ville inte riskera att han skulle bli skadad.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

tezzla
0

jag har bara haft Freja sedan 16 v, hon har lekt lös, gått kortare promenader, gått kurser mm sedan valp, ingen belastning så, men hon har alltid rört på sig, tanten blir nu 10 år och är piggast av alla här hemma

sunt förnuft, inget tungt fys innan hunden börjar bli klar(äldre och röntgad, annars så har hon hängt med på det mesta

jag tror Ture kan följa med korta turer, var noga med att promenera minst 15 min och värm upp innan jogg, lika så efteråt med nedvarvningen

[MatildaTure]
0

#5 Det kanske är bäst att göra så. Skulle ju kännas hemskt om han blev dålig i framtiden, även om jag egentligen tror att han klarar det. Men bättre att ta det säkra före det osäkra.

LinaK
0

#7 Ja det var lite så vi tänkte också. Det vore ju jäkligt jobbigt om det skulle uppkomma en skada på en sådan ung ofärdigväxt unghund.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Toto11
0

Jag har varit ute med lilla pojke och joggat ca 2 km innan han ens var 3 månader gammal. Man får ta den takt de klara av. Jag tittade ofta tillbaka på honom och såg till att han kunde hålla en jämn fart, annars saktade jag ner direkt. Så fort han kom innanför dörren var det frenetiskt svansvift och bus. Enligt mig är 2 km helt okej Skrattande

[MatildaTure]
0

#9 Det bör du sluta upp med direkt! En tremånaders valp ska inte ha någon motion över huvud taget. Det räcker med en kort "promenad" på 10-15 minuter för att koppelträna samt miljöträna. Sedan ska självklart valpen ut en massa för att lära sig bli rumsren, men då ska man befinna sig på samma plats och inte gå runt. När Ture var så liten var han bara på tomten, förutom när jag började bära med honom till olika ställen för att miljöträna honom. Jag tog med honom till skogen och satt mig på en sten så fick han utforska i sin egen takt. Och 5 minuter räckte för att han skulle däcka när han kom hem. Men absolut ingen motion och ABSOLUTABSOLUTABSOLUT INTE SPRINGA/JOGGA MED VALPEN!

Jack Russeln är en aktiv ras, och som valp VERKADE Ture outtröttlig. Men det är vårat ansvar som ägare att lära valpen att kunna slappna av, speciellt hos denna högaktiva ras är det viktigt att ha en bra av/på-knapp redan från början. Tänk på att din valp ska sova ca 20 timmar om dygnet - och resten av tiden ska gå åt att äta, dricka, kissa, bajsa, leka, upptäcka världen och mysa/vila.

Herregud, blir så ofantligt trött på folk som på riktigt köper hund utan att kunna NÅGONTING. Synd att vi inte får svära här på iFokus, för det är många fula ord som vill ut. JAG FÖRSTÅR INTE VARFÖR MAN KÖPER HUND OM MAN UPPENBARLIGEN INTE ÄR INTRESSERAD AV ATT LÄRA SIG. Ture är min första hund, men ändå är jag mer insatt i hundens, fysiologi, anatomi och psykologi än de flesta jag känner. De på min klubb kommer och frågar mig om råd. På alla kurser är Ture klassens stjärna, som får visa exempel för de andra, trots att han inte är en klassad "bruksras" och trots att det är min första hund och jag endast är 20 år. Och det beror på att jag har pratat med folk, frågat frågor på hundarifokus, läst på internet, läst böcker, gått kurser och alltid strävar efter att lära mig mer.

Seriöst, använd ditt sunda förnuft

Toto11
0

#10 Förlåt att jag inte verkat ha fattat någonting. Du har gett råd till många eller hur? Då borde du ha fattat att alla inte kan veta allting och sluta skälla, ryta och förbarma dig det första du gör över de "mindre kunniga", och inte fråga sig varför de gör som de gör. Men du verkar inte alls intresserad av att veta varför, inte tillräckligt lyhörd som en rådgivare, om det är en stor uppläxning du ger det första du gör när du ser någon som gjort fel. Dig skulle jag ABSOLUT INTE vilja komma fram till att fråga om jag blir idiot förklarad det första jag gör när jag gjort någonting dumt i min ovetskap.

Tack för mig

lil-sis
0

Istället för att göra ett totalt utbrott så kan det vara smart att skriva ett pedagogiskt inlägg om varför du anser att valpar bara ska lulla runt på tomten och inte röra så mycket på sig. Med länkar till faktagrunder osv.

Det är mycket lättare att ta till sig och med fler källor så blir det också lite tyngd i argumenten.

SmileyMalin
0

#9 En så pass aktiv ras som en jack russell här tyvärr sällan förmågan att själva avgöra vad som är lagom. Hjärnan vill mer än kroppen klarar av! Min 4 månaders skulle nog med glädje springa 2-3 km, men eftersom det finns en stor risk att han skadar sin växande kropp permanent så får han absolut inte det!

Nu har ju jag två vuxna hundar som kräver rejäl motion så därför följer valpen med på långpromenad varje dag, MEN i väska på ryggen. Sedan får han gå i koppel 5-10 minuter, åka lite mer väska, gå lös 15-20 minuter i lugnt tempo och sedan åter åka väska.

Din valp kan inte själv avgöra vad som är lagom, och att springa 2 km gör ingen nytta alls för en valp, däermot kan det göra stor skada.

Så ägna istället dagarna åt lek, bus, mys och enkla kontaktövningar! Det är ju nu som ni ska bygga upp ett starkt band för resten av hundens liv :-)

Toto11
0

#13 Tack för tips =) numera varvar jag med lite småjogg några m och sedan långsamtgående, när han vänder sig om spurtar jag till ett gömställe. Joggat har jag gjort ett par tre gånger, men trodde inte det skulle vara så pass farligt…

Ibland sätter han rumpan i marken och inte vill gå. Är han trött? Jag brukar bära honom en sträcka och gå hemåt, sedan släppa ner honom igen den sista biten.

SmileyMalin
0

#14 Gömma sig är jättebra, men ännu viktigare är att berömma all kontakt! Min valp får godis varje gång han söker ögonkontakt :-) Det brukar bli så pass ofta att han bara får några kulor mat på kvällen eftersom hela portionen gått åt under promenaden  :-D och det har funkat väldigt bra! Jag brukar även ha med en liten pipleksak i fickan som jag plötsligt kastar ivägen en av gångerna som valpen söker kontakt, för att det ska vara extra spännande med matte ;-)

Det gäller att göra sig själv roligare än allt annat i världen :-)

Fördelen med små promenader är ju också att man får mycket mer kontakt! Om du går ut ca 10 minuter med valpen så kan du ju verkligen jobba hela tiden och berömma all kontakt! och 1-2 såna promenaden om dagen räcker gott och väl! Eller gå en lite längre stund men göra som du brukar och bära honom imellanåt! Det kan ju vara spännande för valpen att komma en bit hemifrån ;-)

[Jackpot10]
0

Ni som joggar med era hundar, har ni dem lösa eller i koppel? Funderar på att skaffa ett midjekoppel för att komma igång med löpningen till våren. Någon som använder detta? Hade allra helst haft honom lös men då min sambo jagar en del med vår kille har han en tendens att glömma av att vi é på joggingtur och istället dra iväg på en egen jaktrunda om han får upp ett spår, så här har vi lite att jobba på.

[Empisen]
0

#16 Jag har ett midjekoppel, otroligt härligt för rygg och att kunna ha fria armar, men skramlar och resåren gungar så väldigt när man springer! Obestämd
Så jag slutade använda det..