Tips och råd till min JRT
Jag har en JRT hemma som nyss fyllde 4 år, min syster adopterade henne i somras pga att hon kom ifrån dåliga familjeförhållanden. Hon blev utsatt och mobbad av sina hundsyskon och det gick inte att ha henne kvar där, jag tror hon är lite mindre än "vanliga" jack russells och därför va dom på henne.
Nu har hon flyttat hem till mig pga olika själ och har bott här över en månad, jag vet inte så mycket om JRTs och vill ha tips på att få en bra kontakt och kunna träna henne mer, hon är glad och sprallig men väldigt lugn och enkel. Vi rör på oss mycket, både långa och korta promenader och mycket spring. Hemma vill hon inte leka så mycket men har märkt när vi är ute vid vatten vill hon gärna busa lite mer. Vet inte hur hon hade det innan med mönniskofamiljen men hon verkar inte vara så tränad, hon är lydig och väntar tills jag säger varsågod med maten, hon kan sitta och vi tränar på vacker tass (hon förstår inte att hon ska lägga tassen i min hand men hon höjer på den).
Ett annat problem jag har med henne är att hon är skygg inför nya människor och skäller mycket på andra större hundar. Och varför skakar hon så mycket när hon ligger och vilar? Mest i bakbenen.
Nu är jag ganska trött och kanske missar något, men vad är det du egentligen vill veta?
För människor/andra hundar finns det (generellt) två tekniker som brukar fungera:
CC = counter conditioning där du belönar hunden för att den tittar på den tycker är obehagligt och samtidigt håller sig lugn. (väldigt snabbt förklarat)
BAT = Behavior adjustment training som går ut på att hunden lär sig att hantera situationer på andra sätt än med reaktivitet. http://functionalrewards.com/BAT-basics-translation/BAT-basics-swedish.pdf (snabböversikt på svenska) och http://functionalrewards.com/ (hemsidan för BAT på eng).
För roliga trick att lära in rekommenderar jag "Min bästa vän" av Marie Hansson. Brukar finnas att låna på bibblan. Jättemånga roliga trick. Possitiv förstärkning är oftast det som hundar svarar bäst på, och (i mitt tycke) den inlärningsform som är roligast att hålla på med.
Medarbetare på jack russel terrier
Hej.
För det första brukar inte storleken på hunden utan dess energi vara anledningen till mobbning. =)
Att ha en jrt är jättekul =) men det gäller att aktivera ordentligt! Det finns nog inget som du INTE kan göra med din jrt. Agility, lydnad, spår av olika slag, vandring, löpning, cykla you name it!
Mitt tips till dig är att testa så mycket som möjligt och försöka hitta iaf en aktivitet förutom promenader som ni båda trivs med. Sen om du vill göra det hemma eller en hundklubb är upp till dig
Sen va inte för ledsen om hon inte är så tränad med trix och så vidare, många jrt gör det man ber om det nödvändigaste och thats it =)
Många hunder skakar, särskilt jrt. Det kan vara oro, energi som finns lagrad eller att hon sover.
Hundar och människor går bara att träna bort. Det du måste göra är att bygga upp ett förtroende för dig, så hon litar på dig. Tvinga henne inte att hälsa! Be människor ignorera henne, hon visar tydligt att hon inte vill ovh går folk fram ändå och försöker gulla för det tycker synd om henne så blir det värre.
Träning träning träning. Det kommer nog ta tid men en jrt blir ofta gammal så tid har ni =)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Vår lilla tjej tycker också att det är lite läskigt med andra hundar, speciellt större hundar.
Där vi bor är det mycket hundar i alla storlekar. Första tiden när vi flyttat hit gnällde Lily och gömde sig bakom mig så fort en annan hund ens kom mot henne på avstånd. Nu har vi ett par stycken som vi möter ofta, som vi pratat med och förklarat att Lily är lite rädd, bla en lite äldre Cocker-kille som själv var rädd för andra hundar när han var yngre. När vi träffar dem låter vi dom sakta hälsa försiktigt samtidigt som både vi och den andre hundens ägar pratar lugnt och belönar med godis. Igår när vi sågs gick det jättebra! Lily tog initiativet till att hälsa, och lät till och med den andra hunden att nosa på henne.
Det går sakta men säkert framåt!
Större och mer livliga hundar försöker vi ignorera än så länge.
Det kommer antagligen att behövas en hel del tid och mer träning innan hon vågar släppa loss och leka på riktigt, men tänk vad härligt att se när det väl händer