Tokryck
Min sambos hund får ibland tokryck när vi är ute och går med honom, han springer som en raket runt i en cirkel i någon minut.
Går inte att stoppa han utan han bara springer som en glaning ;P
/Emma
är han lös så bryt med namn och ett annat kommando, jag kör alltid namn sen hit eller ligg eller något om jag vill bryta
är hunden kopplad så är det ju inga svårigheter med att bryta, när/varför gör hunden så? lek, stress?
Hunden kanske behöver mer hjärngympa för att varva ner om det händer allt för ofta, min russel kör sånna race när han duschat och är blöt och när han leker med andra hundar ibland!
Okej, han är kopplad. Kan nog bero på för lite lek tror jag.
Jo, han får msådana ryck när han träffar andra hundar också, de springer och har sig^^
/Emma
Detta är intressant. Min hund har också detta beteende, men mycket värre när han var mindre. Nu är han strax ett år.
Det är obehagligt när han blir onåbar. I koppel sprang han som yngre så snabbt runt mig att centrifugalkraften tog vid och han lättade från marken och förvandlade sig själv till en karusellvagn.
Jag förknippade det med att han nog luktat något på mar ken som gjorde honom helt galen.
Samma okontakbarhet når han nu när han är äldre när han ser någon genom fönstret. Han blir helt galen och morrar och skäller aggressivt ibland. Det går nästan inte att bryta. Det konstiga är att det bara är ibland. Finns det något knep för att bryta hans sinnestillstånd? Han blir så galen att han inte vet vad han gör och jag tror nog han skulle kunna bita en utan att han var medveten om vad han gjorde om man skulle ta i mot honom . Han skulle nog bara bli ännu intensivare och sätta hårt mot hårt. Att tala lugnande funkar, men det vore bra att ha en snabbare metod som gjorde att han bröt sin upphetsning direkt!
Tack om tips finns!
Igår fick min lille valp tokryck i trädgården och då provade jag med att helt sonika fånga in honom. Det fick slut på rycket
Jag tror de bara busar haha
De gånger man inte får någon kontakt med honom är när han ser någon utanför vår trädgård och skäller. Men vi gör så att så fort han skäller så skäller vi ännu mer på honom. Numera morrar han och gör några enstaka skall. När vi säger åt honom vänder han sig och ser oskyldig och bedrövlig ut =D
det är nog en frustration, för mycket energi som inte kommer ut helt enkelt. Så när han möter en hund och inte kan göra något så tar han ut sin energi genom att få tokryck. =)
just jrt behöver "dampa" loss som jag säger om Teddy. Med honom är det kasta boll och dragkamp som han älskar. Brottning =) Min andra hund Zac har inte det behovet utan vill springa.
Viktigast om man gör kamplekar som jag med Teddy är att man inte får låta det bli för mkt utan när man säger sluta ska hunden sluta direkt!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Vår lilla skrutt får också såna här ryck då och då, jag är övertygad om att det är busungen i henne som kommer fram!
Oftast kommer dom när vi är ute och går, då brukar vi låta henne springa runt en stund, och även framkalla det genom att hoppa omkring lite vi med så att hon slipper kuta omkring själv 
Det riktigt lyser om henne när hon kör igång, och får hos dessutom med nån av oss i leken blir hon ännu "galnare".
Säger vi Nej lugnar hon ner sig och fortsätter nosa runt istället.
#3 Det jag kommer att tänka på nu direkt, är att ha bättre koll på honom. Oftast kommer det små små signaler innan det där verbala och låsningen sätter in. Att försöka bryta honom där, och erbjuda en annan aktivitet brukar vara bra.
Medarbetare på jack russel terrier
när jag skaffade teddy som 1.5 åring så hade han en "gräns" och lät man honom komma över denna så försvann han helt och det fanns inte en chans i världen att få kontakt med honom. Tex vid hundmöten han skällde skällde och gjorde utfall och helt okontaktbar.
Allt detta har jag fått bukt på genom att som #7 Elcyion säger bryta INNAN den gränsen nås.
=)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus