Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettsjukdomar-hälsa
Läst 6608 ggr
SmileyMalin
3

Skräckfylld natt!

Vilken kväll/natt. Tänka så mycket ens djur betyder!

02:00 på natten, nyss hemkommen från veterinären och nu kommer jag ägna resten av natten åt att vaka över min underbara lilla prins Tobi. Vid ett tillfälle i eftermiddags hörde jag Tobi prassla med något i hallen. Det visade sig att maken glömt ta ut kompostpåsen och där stod Tobi och kalasade. jag tog bort honom, kastade påsen och tänkte inte mer på det. Sen körde vi på som vanligt med mycket bus och lek och jag reflekterade vid ett tillfälle över att Tobi var ganska rund om magen och tänkte att han nog han glufsa i sig en del matrester.

Men så på kvällen (typ 9) börjar jag bli lite orolig över att Tobi verkar väldigt rastlös och dessutom flåsar mycket. Jag och maken börjar fundera på vad som egentligen fanns i påsen och det enda vi kan komma på som är lite konstigt för en hund att äta är kaffesump.

Så vi kollar internet och inser plötsligt att kaffesump är jättefarligt för hundar!!! och typiska symptom är oro och flämtningar.

Panikslaget ringer vi jourveterinär som bekärftar att kaffesump är livsfarligt! Koffeinförgiftningen kan leda till hjärtstopp.

Nu är det så idiotiska att vi har tre olika jourkliniker ca 2 timmars resväg bort, men ingen närmare. 2 timmar är lång tid för en förgiftad hund!!!!

Men nu var det en helt fantastisk veterinär här i stan som svarade på sin hemtelefon och var beredd att åka till sin klinik och ta emot oss en sen söndagkväll. Så i flera timmar har vi nu varit där, Tobi har fått dricka kol för att motverka förgiftningen, han har blivit övervakad och hans skräckslagna matte och husse har fått höra lugnande ord ;-)

Tillslut kunde vi åka hem igen och nu är det bara hålla koll som gäller! jag kommer garanterat inte sova något inatt. Vill kunna övervaka prinsen varenda sekund!

Min fina lilla älskling! Så många tårar jag har gråtit inatt av skräck för att förlora dig.

Toto11
0

Först blev man så orolig när man började läsa inlägget. Lillprinsen blir säkert bra snart, annars skulle ni nog inte blivit hemsläppta! Tack alla snälla veterinärer som ställer upp så sent en söndagskväll.

Massor av rosor till hjälpsamma människor och självklart krya-på-dig kram till sötaste Tobi!

LinaK
0

Åh nej sån hemsk natt ni verkar ha haft.

Himla skönt att det gick bra nu och att er kille är välbehållen.

Man slutar aldrig förvånas över vad hundar kan äta, hur gott kan kaffesump vara egentligen? Förvånad

Sånna veterinärer som ni gick till är värda SÅ mycket, det är dom som verkligen bryr sig om hundar och är beredda att rycka ut trots ledighet.

Hoppas Tobi kryar på sig nu!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SmileyMalin
0

Idag är han pigg och glad ;-) Det behöver gå 24 timmar innan faran är helt över men det verkar inte Tobi hålla med om! han anser sig nog fullt frisk.

Men det känns märkligt att kaffe/kaffesump  nästan aldrig står med på listor över mat som är giftig för hundar, trots att det är stor risk att hundar får hjärtstopp och dör av det!!!! Hade vi vetat om det hade vi ju såklart åkt in direkt!

tezzla
0

skönt att allt gick bra! det finns inget vättre än att oroa sig för sin 4benta vän!

Elcyion
0

Vad skönt att allt verkar gå bra!

Medarbetare på jack russel terrier

em.nord
0

skönt att alllt gick bra! Och att ni tog det på allvar, inte alla som gör det =/

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg