Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettövrigt
Läst 3516 ggr
Conut
0

Döv hund?

Är nyfiken om de här, om någon har en döv hund? :)

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

Maja2
0

Jag fick hem min hund för en vecka sedan, dock inte en JR, utan en podencoblandning. Hon verkar vara döv. Ska göra hörseltest i Juni.

Conut
0

På vilket sätt verkar hon vara döv? :)

För att visa, att man inte alls blev rädd när man hoppade till, kan man hoppa upp och ner ett par tre gånger liksom för att motionera sig.

Maja2
0

Hon reagerar inte ett smack på ljud helt enkelt.

Conut
0

provat m riktigt högt ljud? :P Min förra hund var lite mer hörselskadad än döv. Den vi har nu är stendöv kan man säga! :)

Maja2
0

Riktigt högt? Hon reagerar inte på dörrklockan, de andra hundarnas skall, klapp i händerna, visslingar, rop … visst kan det finnas frekvenser jag inte kommer upp i , men vet inte förrän jag gjort fullständigt hörseltest.

Conut
0

Hon kan vara döv ;) Testa med att använda teckenspråk till henne? :)

Maja2
0

#6 Eh… ja, men jag måste först lära henne handsignaler

LinaK
1

Maja2: Visste du detta innan du fick hem henne?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Conut
0

Ja, som att sitta osv, kolla in http://www.spreadthesign.com/se/ (klicka på sverigeflaggan)

Den första döva hunden köpte vi när den var en valp, den förstod oss väldigt bra osv pga lärde sig teckenspråk tidigt och den vi har nu kom till oss när den var 4år och den var mest som ja språklös eller hur ska man säga de på ett rätt sätt :P

Maja2
0

#8 Nej, det visste jag inte

Maja2
2

#9 Jag har tänkt jobba precis som jag jobbar med de andra hundarna :)  De andra klickertränar jag. Sally ska jag träna så att jag använder tummen upp, istället för klicket. Sen bestämmer jag bara vilka handsignaler jag vill ha till olika moment.

LinaK
1

#10 Okej, hoppas det går bra på hörseltestet ni ska göra. Lycka till med henne!

Conut
0

#11 gör så ;)

Maja2
0

#12 Jag är nästan helt säker på att hon är döv, men kanske hon hör NÅN frekvens. Spelar egentligen mindre roll. Är hon döv så tränar jag henne därefter :)  Tack!

LinaK
0

#14 Det fixar du nog alldeles galant Glad Du verkar så duktig med dina hundar och hur du tränar dom.

Elcyion
0

Jag vet inte om det skulle hjälpa, men det finns någon form av vibrationshalsband som du kan använda till en hund som är döv (dålig hörsel). Jag vet om en kvinna som har använt ett sådant, och hon lärde in att signalen betydde att hon ville något.

Medarbetare på jack russel terrier

Maja2
0

#16 Japp, har läst om dessa, och det kan bli aktuellt, så man kan ha hunden lös :)

Conut
0

tycker att de där m vibrationshalsband behövs inte för vi har den där döva hunden lös hela tiden :)

Maja2
0

#18 Kanske är individuellt, jag vet inte. Men det Kan bli aktuellt för min del, vad vet jag . jag har bara haft hunden en vecka och hon är ca 9 månader gammal. Vi får se helt enkelt .

Conut
0

jo precis :) fast de kan vara bra på något sätt kom jag på ;)

Maja2
1

#20 Ja, nog kan jag se fördelar med ett sånt, eftersom en döv hund inte hör trafik osv.

Conut
0

exakt! :)

sommar12
4

Hej! jag har en hund som föddes döv. vi har varit hos veterinären och fått detta bekräftat. det går  super bra! vi har varit på valpkurs med hörande hundar utan problem.

det finns några saker man bör tänka på- hur du väcke hunden..- håll handen framför nosen så hunden känner din doft innan du stryker längst huvudet för att inte skrämma. - dyk inte upp plötsligt bakom- kom från sidan.

efter valpkursen har vi blivit bättre på ögonkontakt och hon söker ögonkontakt hela tiden. detta är en fördel när vi är ute och går och hon är lös. hon vill hela tiden hålla koll på var jag är! till hösten ska jag gå en antijakt kurs, där lär man hunden att inte springa iväg då det kommer spännande djur i skogen.

Att ha en döv hund är som vilken hund som helst! och man använder somma tecken som andra hörande hundar. sen kan du hitta på egna. jag klappar händer när hon gjort något bra tex!

ha en toppen sommar :)

Conut
0

#23 de låter jättebra :) Den döva hunden vi har nu vaknar inte om vi lägger handen framför nosen, så vi måste väcka henne precis som vi gör med människor, alltså lägger handen på axeln något så, hon är en hund som ÄLSKAR att sova :)

Maja2
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Min hund vaknar inte heller när man håller handen framför nosen, utan man måste röra henne.

Conut
0

Vilken söt hund du har! :D Ibland vaknar hon inte om jag rör henne, hon är nästan som en tonåring haha