Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 4534 ggr
[Highonbluetomorrows]
2

Frågor till JRT-ägare :)

Hej allihop!

1. Ni som äger en jack russel, vad var det som gjorde att ni köpte just den rasen framför andra raser?
  2. Ungefär vad sysselsätter ni er med under en vanlig vecka (mån-sön)? Är det någon särskild aktivitet man bör/måste syssla med för att hunden ska vara nöjd?
  3. Vad är rasen bästa och sämsta egenskaper?

Skulle vara trevligt om ni svarade. :)

Toto11
1

1. Vi hittade en annons om leveransklara valpar i Stockholmstrakten så vi åkte dit och tittade och kom hem med en extra familijemedlem =) Kriterierna var att hunden inte skulle vara så stor. Som fullvuxna kommer de i en stor människobebis format vilket är mysigt =P fina, söta och snygga..ja vi var rentav ytliga när vi valde.

2. Vi går ganska långa promenader (?), ca 1+ timma varje dag, sen en massa små promenader då han fortfarande är liten. Letar godis i gräset, kastar pinnar på vägen, gör lite kommando träning på promenaden (som stanna, gå över, gå framför, koppelträning mm). Nu när det är regnigt är vi hemma och kastar tennisbollar t.ex.

3. Den enes fördel kan vara den endres nackdel =) du kan ju läsa på rasbeskrivningen hur en jack russell är. De är aktiva, vill gärna vara med på allt som händer utomhus och i hemmet. Lär sig tricks snabbt. Har för mig att det är en frisk ras, fast vår valp har varit ganska känslig men men :P

Jag tror alla raser kan vara tålmodiga. Vi gjorde som så att han fick vänta längre och längre på sitt godis (om man nu har en matmotiverad hund) eller leka med en leksak och sedan låta hunden vänta ett tag innan man leker igen =)

LinaK
1

Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan Glad

1. Valde rasen för att vi ville ha en liten hund som klarade av det mesta i fysisk aktivitet, en hund som inte är rädd att prova på nya saker och aktiviteter. Sen hade en arbetskamrat till mig en kull med valpar, och hon hade en strävhårig hane till salu. Tiken till valparna är underbar så det var lite därför jag valde valp just i denna kull.

2. Aktiverar inte min jack russell dagligen då jag personligen tycker det är viktigt med vilodagar. Men vi brukar träna lydnad och agility några gånger i veckan (agility oftast 1 gång och sen lydnad lite utöver det) Sen aktiverar jag honom med godissök/tricksträning och lite annan sådan mental aktivering. Det tycker jag är viktigt att man förstår om man är intresserad av denna ras, att den kräver främst mental aktivering och inte SÅ mycket fysisk.

Visst rasen klarar av i princip hur mycket fysisk aktivering som helst, men jag skulle säga att den mår bäst av att få tänka. Spår/sök, lydnad, agility, freestyle ja det mesta passar faktiskt en jack russell. Vissa säger att rasen är svåra att träna för att dom har sin egna vilja och är så envisa. Men enligt mina erfarenheter så är rasen väldigt måna om att vara sin ägare till lags. Min jack russell tränar när helt JAG vill, och han är alltid på g att göra något roligt Glad Men som svar på din fråga så tycker jag att man bör tänka på att ha någon aktivitet som man tycker är rolig som kman utför någon gång i veckan. Detta är ingen sällskapsras enbart, utan det är en hund som gillar att arbeta. Sen spelar det inte så stor roll vad man väljer för aktivitet då en jack russell för det mesta hänger med på det mesta.

3. Rasens bästa egenskaper: modiga, sällskapliga, arbetsvilliga, glada, humoristiska (hittar ofta på massa knasiga saker) väldigt roliga, livliga och alerta.
Rasens sämsta egenskaper: Kan uppfattas som lite pratiga/skälliga, vissa har alltså lite lätt till skall (såklart träningssak men ja) vissa individer kan ha lite låg stresströskel kan jag tycka, allergibesvär hos flera individer som inte verkar bekomma uppfödarna inom rasen speciellt mycket. Annars hittar jag inga mer sämre egenskaper Flört

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Empisen]
2
  1. **Ni som äger en jack russel, vad var det som gjorde att ni köpte just den rasen framför andra raser?
    **Det var en olyckshändelse, haha Glad Nej men, vi hade inga planer på valp och definitivt inte Jack russell.
    Men ångrar mig inte ett dugg, han är det finaste jag har.
    Däremot skulle jag nog inte skaffa en russell igen, bara för att Hugo är världens finaste är jag inte överfötjust i rasen i helhet, om jag kan uttrycka mig så? Hoppas du förstår vad jag menar.

2. Ungefär vad sysselsätter ni er med under en vanlig vecka (mån-sön)? Är det någon särskild aktivitet man bör/måste syssla med för att hunden ska vara nöjd?

Det är väldigt olika! Men långpromenader och aktivering blir det alltid. Kan vara allt från godissök inomhus till spåra ute i skogen.

Jag tror faktiskt inte man behöver syssla med någon speciell aktivitet så, men träna hjärnan och motionera måste russelln få göra, visserligen behöver alla raser det, men kör man ingen sport så får man tänka på att göra hunden riktigt trött, för att undvika otrevliga hyss från hundens sida.

Jag kör själv ingen sport med Hugo, men ersätter det med annat. Har han inte fått jobba på ett tag så märker jag det.

3. **Vad är rasen bästa och sämsta egenskaper?
    **Hmm, dem är riktiga clowner, hittar på allt möjligt kul.
    En hund som alltid är redo att jobba, väldigt lättlärda.Det jag upplever som både negativt och positivt är dels deras otroliga självständiga sida, allting ska dem klara själva, envisa som attan. Och det krävs stor motivation för att dem ska vilja jobba tillsammans med dig.Sen har dem dagar då allting du lärt dem är som bortblåst, kan inte, vill inte Glad Bomull i öronen..Haha, nu blev det nästan mer negativt här.. Men dem är underbara hundar, och då talar jag efter min egen individ, har träffat hemska individer av den här rasen allt för många gånger..
    Men vet du vad en jack russell innebär, och en terrier i överlag, så kommer du inte bli besviken Flört