Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettallmänt
Läst 3645 ggr
Frida B
0

Frågor!

Hej! det ska eventuellt flytta in en svartvit jack russelhane här om tre veckor(hanär ett år) och jag har lite frågor…

hur brukar era jrt fungera med andra hundar (främst hanar)?

är det någon skillnad på strävhåriga, släthåriga och broken jrt?

gillar dom att bada? ^^

skäller dom mycket (av era egna erfarenheter, allstå inte faktamässigt)?

tävlar/tränar ni med era jrt?

är det någonting speciellt jag ska tänka på när vi får hem honom?

tack för svar! :D

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinaK
0

Vad kul att ni kanske ska få en ny familjemedlem Glad

Min jack russell hane fungerar bra med dom flesta hundar han mött, men här tror jag att det handlar om hur man uppfostrar sin hund. Har du frågat nuvarande ägarna/uppfödaren hur den hunden ni eventuellt ska ta över fungerar med andra hundar?

Ja pälsvårdsmässigt är det skillnad, strävhåriga och broken ska trimmas. Jag trimmar min strävhåriga ca 2 gånger om året. Men då är han riktigt lurvig när han trimmas. Man kan trimma lite allt eftersom. Dom släthåriga kräver minimal pälsvård skulle jag vilja säga.

Om dom gillar att bada är individuellt, fråga ägaren/uppfödaren om just den hunden ni kanske ska ha gör det Glad Min jack russell gillar att bada, och vet flera av samma ras som gillar det.

Min skäller bara vid vissa tillfällen, när det knackar på dörren, på vissa hundar och vissa människor (detta är något vi tränar på såklart) Men han skäller inte i tid ioch otid.

Undrar du något mer så fråga Glad

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

lil-sis
0

Min JRT fungerar med alla hundar, det gjorde han innan han blev kastrerad också.

Enda skillnaden är ju pälslaget och hur de sköts.

Min avskyr att duscha men plaskar gärna i pölar där han bottnar.

Min skäller när han ser andra hundar (inte alltid men det är bara det han skäller på).

Vi tränar mest vardagslydna och rally, kommer ev att tävla lite rallylydnad.

Toto11
0

Min valp fungerar bra med alla hundar. Är mer eller mindre försiktig när han hälsar beroende på vilken hund det är. Människor går han fram till, men låter sig aldrig klappas av de (kan det bero på vår uppfostran mån tro?)

Jag har aldrig sett honom bada när han med mig, men däremot har han självmant hoppat i sjön när han var med min lillasyster…duscha tycker han illa om, samma sak när man torkar honom med handduk. Men han låter sig hållas, man fick ju rikligt med belöning ;)

Skäller andra hundar mot honom skäller han tillbaka. Vissa hundar han möter kan han börja morra, varför vet jag inte. Ser han fåglar utanför fönstret skäller han, eller om han hör "konstiga" ljud. Vi får alltid stopp på skällandet, så fort han skäller ryter vi åt honom så han "försvinner" inte. Jag tror han skulle skälla mer om vi inte hade sagt åt honom som vi gör nu. Han skäller mycket sällan samt att vi säger åt honom också.

Vi ska på vår första utställning på lördag =) jag vill låta honom prova grytjakt, spår och sök, agility, weightpull…vi får se hur det blir. Först ska han växa till sig ordentliga muskler och ben innan vi anstränger de haha

Första gången han kommer hem så ska han nog få lite lugn och ro att utforska hemmet. Så är det ju iofs med alla djur och även människor ;)

[Empisen]
1

**Hur brukar era jrt fungera med andra hundar (främst hanar)?
**
I koppel fungerar det sällan, är han lös går det oftast bra. I stort sätt samma sak med tikar.

Är det någon skillnad på strävhåriga, släthåriga och broken jrt?
På själva pälsen, ja. Inte mentalt om det är det du syftade på Flört

**Gillar dom att bada? ^^
**
Hugo älskar att bada, men det skiljer sig självklart från individ till individ.

**Skäller dom mycket (av era egna erfarenheter, allstå inte faktamässigt)?

**Nja, min hane kan vara lite skällig, men min kompis's tik skäller nästan aldrig. Så samma sak där, beror på individen.

**Tävlar/tränar ni med era jrt?
**Tävlar gör vi inte, tränar gör vi däremot. Lydnad, sök, trix m.m.

**Är det någonting speciellt jag ska tänka på när vi får hem honom?
**Jag hoppas ni är ordentligt pålästa, och vet hur mycket jobb en terrier innebär.Lugn och ro dem första dagarna, låt honom komma in i er vardag. Sedan kan du börja bygga upp en fin kontakt mellan er.
Skulle kunna babbla på här men lättare om jag får en fråga FlörtLycka till passar jag på att önska också Glad

Frida B
0

tack för alla svar!

#3 lycka till på utställningen! :)

#4 haha vi kan nog inte vara mer pålästa, iaf inte jag… har läst allt om den här rasen känns det som ^^

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Empisen]
0

#5 Kanon! Då kommer du inte bli besviken Glad

Är han reggad i skk eller jrtc?
Någon bild du kan visa? Oskyldig

Frida B
0

#6 haha ;) jag vet inte riktigt, hans ägare har inte skrivit det ännu… nej tyvärr inte ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinaK
0

Hur går det? Blir det någon vovve för er? Glad

Frida B
0

tyvärr så kom det fram att han bodde allt för långt bort, men vi letar fortfarande :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

LinaK
0

Okej, men är det fortfarande aktuellt med en jack russell? Glad

Frida B
0

#10 japp, passar oss utmärkt tycker vi så en jrt blir det :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)