Passar den till mig?
Hej! Detta är första gången jag kikar in här. Andledningen att jag kikar in är för att få reda om mer om just jack russell terrier. Mamma tycker att den skulle passa mig som vill hålla på mycket inom de virse sake som har med hunderit att göra. Jag har en stor hundvana och mamma är väldigt kunnig, då jag hört att det tydligen ska vara vanligt att jrt'n blir aggressiv(?).Men det handlar ju såklart om individen men alla jag pratat med har avrått mig att köpa en då jag är så liten och de tror att det blir för mycket för mig. Sen vet jag många som skulle kunna hjälpa mig om det behövdes.
Jo nu undrar jag om en jack russell skulle passa. Jag vill ha en hund med mer krut i sig och som är liten och lätt att ta med sig. Sen är det ju lättare tycker jag med liten hund då vi inte har så stort inomhus. Men stor tomt. Men det är ju det att om det regnar ute vill man ju inte direkt gå ut i skogen, eller träna agility. Så jaag undrar kan en jack russell vara lugn en hel dag? Med lite lätt hjärngympa inomhus.
Jag kan erbjuda en hund:
2-3 timmars motion (promenader)
Aktiv träning inom agility, freestyle, lydnad, three ball, fly ball, freespe (stavning) och jag vill gärna testa att spåra.
Träffa andra hundar samt träna mycket med andra
Mycket social träning och hjärngympa
Sen kommer vi ju göra allt till en lek i början! :)
Men samtidigt är jag rädd för en sak, om en terrier inte vill så vill den verkligen! :(
Nu vill jag höra vad ni tycker, passar en jack russell en 12 årig tjej som har höga ambitioner? Eller bli det för mycket?
Tipsa gärna om en kennel också! Om ni inte vill skriva ut den här kan ni PMa..
Berätta gärna om er jack russell terrier också.
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Jag tror absolut en Jack russell skulle passa.
Det du skrev om att russelln lätt blir aggressiv håller jag dels med om, men jag skulle inte valt ordet "aggressiv", jag ska förklara, som jag uppfattat det så är hanarna väldigt självsäkra, dem tror att dem är störst, bäst och vackrast (har själv en sådan pojke, och han är kastrerad). Dem backar inte om en annan hund muckar gräl.
Men samtidigt så får man se till så att uppväxten blir så bra som möjligt, mycket möten med snälla hundar i alla storlekar!
Så jag skulle inte säga att dem lätt blir aggressiva, utan att dem är väldigt självsäkra. Och det är någonting man får vara beredd på.
Däremot är tikarna mycket coolare tycker jag, dem har inte det där behovet av att vara störst och "dominera" alla andra.
Nu pratar jag efter mina erfarenheter!
Om jack russelln klarar en vilodag beror väl på, är hunden van att köra 24/7 varje dag så tror jag självklart att det blir svårare. Men har man "vilodagar" redan från valp så är det inga problem. Min kille klarar det, men vi kör inga sporter eller liknande. Så för han är en spårning i skogen väldigt utmattande.
Och ja, terriers är envisa. Vill dem inte, ja då vill dem inte. Men har du en bra grundlydnad så underlättar det. Dem har sina dagar då dem har bomull i öronen. Men det får man leva med
Jag har väldigt svårt för att formulera mig, så du får ursäkta otydligheter. Fråga om du undrar över något 
Tack så mycket, det låter ju som en hund för mig. Om det nu blir aktuellt så blir det en tik.
Kan man göra så här?
Valpstadiet!
Att på en viss dag i veckan tex måndag och torsdag är det en tråkig dag. Som det är mycket lungt.
Vuxen!
Och då är det bara en dag som är ledig?
Eller blir det konstigt?
Hur lär manin på- och av knappen ?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
För oss blev det som en bonus =P
Vi har hade valpen hos mormor o morfar under dagarna och så kom han hem till oss på kvällarna och helgerna. Hos mormor o morfar fick han snällt ligga i sin korg, då blev det ca 3-4 timmar åt gången, sedan blev han rastade och sedan in i korgen igen. Väl hemma blev det fullt ös med bus o lek =) Under dagen av och på kvällen var knappen på ;)
Tipset från vår uppfödare med vår första hund. Man uppfostrar hundar precis som barn. Konsekvent är nyckelordet.
Valpar sover mycket första perioden de kommer hem. Våran "däckade" på soffan efter en 10 min promenad. Ibland kan man sitta framför datorn och surfa runt i en timma (eller nått annat) medan valpen ligger bredvid, och lär sig ta det lugnt =P Finns nog många många andra sätt
En viktig grej som jag gjort med mina hundar sedan valp är att sitta ryggsäck. Efter massor av bus/träning så sätter du hunden mellan benen och stryker den på bröstet (haha, låter lite perverst, men du förstår vad jag menar)..
Det lugnar hunden och efter den övningen så betyder det ta det lugnt.
Så det kan fungera som en slags av/på knapp.
#2 Ja jag tycker det låter bra, jag har dagar då vi kör bara lätt hjärngympa inomhus, och det fungerar jätte bra.
Tycker du fått bra svar här
Tycker det verkar som om rasen skulle passa dig, bara du vet vad det är du har i kopplet och du verkar ju ha en väldigt bra och vettig syn på hundar överlag
Och ja en jack russell kan vara lugn en hel dag bara man lär den det från början, och det verkar du ju också ha tänkt på.
Min kille har inga problem med flera vilodagar, han blir bara lite loj men sen är det fullt ös igen när vi väl sätter igång igen
Fråga gärna om du undrar över något annat!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Är det svårt att ha den lös? Hur lär man den att vara lös med störning? Har dom starka jaktinstinkter? Förstärker jag som om jag spårar?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Dem har väldigt starka jaktinstinkter, jag har kört lösträning med Hugo sen han var valp men han jagar efter fåglar, harar och andra djur.
Jag tror inte att spår skulle förstärka, tvärt om tror jag det är en bra sak att ersätta jakten med..
För på något sätt måste dem få utlopp för sin jaktinstinkt.
du har fått bra svar =) kan ju tillägga att trots allt jobb jag haft med TEddy så ångrar jag inget! Man kan inte ha en bättre hund!
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Jag läste många böcker om hundar när vi skaffade vår valp!
Ta korta promenader fyllda av aktiviteter. Du vill att hunden ska följa dig och inte tvärtom när ni är ute (!) så gå runt på gatan och stanna upp och låtsas "hm…intressant kotte" och peta på den med foten, ta några grässtrån, titta ner i brunnen o stampa (skrämde slag i vår valp tihi..), bland blomrabatterna osv osv…sen får du en förväntansfull valp som undrar vad för kul du nu kommer hitta på och följer vartenda steg du tar. Allting är ju nytt får de! Då har du chansen att lära valpen en hel del saker då han/hon aktivt tar kontakt med dig =) Ibland händer det att valpen glömmer bort dig eller undersöker någonting kul så kan du gömma dig bakom det närmaste stället. Då lär hunden sig att hålla uppsikt över dig. Aldrig leta efter hunden aktivit, det är hunden som ska hålla koll på sin ägare, inte tvärtom!
Nu är vår valp, rättare sagt numera tonåring (6mån) i trotsåldern och vill inte göra som man exakt säger. Då är det bara att lära om igen och göra en själv intressantare än omgivningen :P
Memea Mohlin skriver bra böcker. Inkallning av Memea Mohlin har hjälpt mig mycket =)
Lycka till!
#6 Min jack russell är inte alls svår att ha lös, han har inte jaktinstinkter när vi är utomhus. Han spårar nästan aldrig i skogen, ibland kan jag se ett rådjur längre fram och tänker att han då ska ta upp spåret på det när vi väl kommit fram till platsen. Men det gör han aldrig.
Och nej du förstärker inte jaktinstinkterna om du spårar, snarare tvärtom då hunden då får utlopp för sina instinkter. Spår är jätte bra aktivitet för en jack russell.
Jag har tränat inkallning JÄTTE mycket med min jack russell, och massvis med kontaktövningar vilket har gjort att han är väldigt fäst vid mig. Han har aldrig stuckit ifrån mig och håller sig i närheten av mig.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack för era svar! :D
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Många som har svarat med jag svarar själv också!
Tror absolut att en Jack Russell skulle passa dig/er!
Är själv 12 år och har bara bra att säga om Jack Russells. Vi (min familj) hade en på foder (eller egentligen prov eftersom det var tänkt att köpa men funkade inte pga allergi) under vintern 2010/11 och det var den bästa vintern i mitt liv!
Har aldrig förut träffat en så lojal, social och trevlig hund. Klart att den var envis och hispig men blev det för mycket klickade vi på "knappen" och han slutade direkt. Det blev många långa och mysiga promenader och många bollar som försvann i skogen ovanför vårat hus.
Han gick lös ofta och han höll sig alltid nära oss. Däremot om han såg någon hare eller liknande tog instinkterna verkligen över!
Skulle säkert gå att spåra "av" honom lite men eftersom han inte var våran gick vi aldrig med i någon klubb, dock tränade vi agility på vårat landställe.
Det märks verkligen att de vill träna också. Sigge (som den hette) satte huvudet på sned och gnydde när han inte förstog.
Att vila en dag går helt okej bara de får mycket aktivitet innan. "Våran" hund anpassade sig bra till vad vi gjorde. Eftersom vi var så aktiva sov han i princip hela tiden när vi var inne.
Dock blir de ganska "galna" när de inte får den motion de behöver. Men hjärngympa funkar definitivt för att trötta ut dem om man bara kan fixa någon tillräckligt svårt för dem.
Det där med att om den inte vill så vill den inte är väl sant till viss del. Det är så terriers är men ALLT är såklart olika för alla olika individer. Dock är det inte ofta de inte vill!
Tycker verkligen att du/ni borde skaffa en, du kommer (förhoppningsvis) inte ångra det!