Jack russell terrier iFokus

Jack russell terrier

Etikettfoder
Läst 2983 ggr
lella71
0

Byta foder????

Hej alla!

Har använt "Doggy" torrfoder till min lilla Foxie då hon fick det på kenneln. Men nu har jag läst en massa att det inte är bra foder så funderar på att ev byta men frågan är till vadå? Har läst en massa men det är så krångligt att kolla upp allt. Nån som har något förslag som inte är hutlöst dyrt men ändå bättre än "Doggy"?

Tacksam för svar!

Elcyion
0

Det beror väl på vad du klassar som hutlöst dyrt? De flesta färskfoder är bättre än torrfoder. Satsa på ett med så lite spannmål som möjligt. Vill man använda torrfoder är min stående rekommendation Standardt. Jag tycker helt enkelt att det är det mest prisvärda fodret på marknaden. Men har din hund bara gått på Doggy och liknande foder, får du räkna med att magen kan bli stenhård och att han går ner i vikt under övergångsperioden.

Jag bytte på min förra hund från James Wellbeloved till Standardt. Hon rasade i vikt och blev stenhård i magen. Men så fin hon blev när kroppen hade anpassat sig till det nya fodret. Vi gjorde precis som vanligt, ändå gick hon upp ca. 2 kg i muskelmassa! Det är enormt mycket vikt på en greyhound.

Medarbetare på jack russel terrier

Toto11
0

Jag har hört att om man satsar på ett bra foder (som oftasrt är dyrare) så blir hunden lätt mättare, dvs. äter mindre för att bli mätt. Detta blir ju då lika billigt som att köpa det billigare alternativet. Det dyrare är dessutom godare (?)

Hör gärna med fler :P våran hund tycker inte om Hill's, däremot helt frälst i Royal Canin. Sen är det en Jack Russell så en 10 kg foder räcker i någon månad =)

I slutändan så är det någon hundralapp som skiljer årsvist =)

Elcyion
0

Ett dyrare foder innehåller (oftast) mindre skräp = hunden behöver mindre mängd foder för att få i sig alla de ämnen som de behöver. Som ett exempel. Jag hade en daghund här för några år sedan. Jag hjälpte hennes ägare tills hon hittade ett nytt hem (vilket var planen hela tiden). Där styrde pengar väldigt mycket. De köpte ett billigt foder på mataffären som hon inte åt. Jag hjälpte dem att hitta ett annat foder. Inköpskostnaden gick upp med 50-100%, men månadskostnaden för att utfodra hunden gick inte upp.

[Empisen]
0

Magnussons, lätt att få tag i (finns i coop-affärer) och är inte allt för dyrt.
Orkar man hålla på med färskfoder skulle jag rekommendera Vom Og Hundemat.
Själv blandar jag, torrfoder (Iams) med färskfoder.

tnoet
0

Jag gillar också Magnussons, fast kör inte med det bara för att det är så mycket spannmål i. Testar Carrier nu. Det är också svenskt, fast även spannmålsfritt. De ligger i samma prisklass.

Är det någon som har testat Tello förresten? Det är jag lite nyfiken på.

Hannasjessie
0

Jag kör på Royal Canin. Fodret må ha fått mycket skit och kritik. Men det fungerar på min hund, hon älskar det! :)

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

Elcyion
0

#5 Carrier är väl inte spannmålsfritt? Jag tittade på tillverkarens hemsida och alla foderna innehåller något av följande spannmål: ris, korn eller majs. Ofta både två och tre av dem i samma foder. Tello har ännu mer spannmål.

Jag håller dock med dig om Magnusson. Det innehåller alldeles för mycket spannmål för min smak.

Toto11
0

#6 Vad för skit och kritik har Royal Canin fått? Min hund älskar deras foder också.

Elcyion
0

#8 Min mening om RC är att de har ett oförtjänt gott rykte.

De (tillsammans med Hill´s) har nått sin status som "bästa märket på marknaden" genom mördande marknadsföring och inte pga sin kvalité.

Hannasjessie
0

#8 Många säger att det är dåligt och tillverkas på fel sätt. Att de inhåller mycket skit helt enkelt. I alla fall vad jag uppfattade när jag skrev om det på facebook. Men jag trivs med fodret i alla fall, och kommer ge det till alla min hundar!

Mvh Hannasjessie. :)

| - Russellbus.se
| - Agility, Lydnad, Rallylydnad, Viltspår_ 

tezzla
0

jag gillar olivers och taste of the wild, kör just nu taste of the wild plus färskfoder på mina

tnoet
0

#7 Åh, jag formulerade mig dåligt. Jag menade vetefritt! Inte spannmål. Ibland går fingrarna lite för snabbt. Men då vet jag att jag i alla fall inte behöver bry mig om Tello! :)