Passivitetsteäning
Har en jrt på snart 14 veckor som Har jättesvårt för det här med passivitet, några tips på Övningar?
Så här gjorde jag på en hund som jag hade hemma tillfälligt för att lära honom att koppla av:
1. Började med att lägga godis i hans säng när han såg det (för att locka honom att gå dit frivilligt). Kliickade när han visade intresse för sängen, för att efterhans öka kriterierna till att han skulle ha minst 1 tass i sängen.
2. Nu hade hundens intresse för sängen ökat, och jag passade på att lägga godis i sängen när han inte såg (för att locka honom att kolla i den på vinst och förlust). Klickade på samma kriterier som innan.
Kombinerade 1 och 2 ett tag.
3. Nu är han intresserad av sängen, och tycker att den är positiv. Nu höjdes kraven ännu mer. Från att minst en tass skulle vara i sängen, höjdes det till minst 2 tassar, sedan 3 och till sist alla 4.
4. När det känns som att hunden har förstått poängen med att ha alla 4 tassarna i sängen, är det dags att få hunden att vila. Alla tecken på att han vill stanna kvar (tex sitta, lukta i bädden, gå ett varv som för att lägga sig…) ska belönas. Efter hand brukar de flesta hundar lägga sig ner för att testa om det ger en belöning. Fortsätt att jobba på det tills hunden anser det självklart att den måste ligga ner innan den för en belöning.
5. Här håller du inne belöningen i 1-2 sekunder när hunden lägger sig ner. Du vill inte belöna läggandet i sig, utan att hunden ligger kvar. Fortsätt belöna med ojämna intervaller så längen hunden ligger kvar.
6. Tunna ut belöningarna tills de till slut är helt borta.
Det här känns antagligen som jättemycket, men det är inte så farligt. Jag avlastade en kompis när hon var höggravid och hade en av hennes hundar här. Han kunde inte ta det lugnt för 5 öre om han inte fick lov att ligga på dig. Fick han en leksak inomhus var jag rädd för att han skulle ha sönder ett fönster. Han jagade sin svans inomhus.
På den veckan han var här, kom vi till steg 5. Nu hade jag möjlighet att vara hemma hela tiden med honom (vilket iof var nödvändigt då stressen gjorde att han inte gick att lämna ensam hemma) och jag hade konstant med mig klicker och korv när jag var vaken.
Skulle din hund inte var inklickade kan du prova att ge hunden en lugn aktivitet som tex ett ben eller kela/massera för att få den att gå ner i varv.
Medarbetare på jack russel terrier