trimma eller klippa
hej
jag undrar hur gör ni andra som har en stävhårig/broken/raggig jrt.
jag vet ju att dom "ska" trimmas, och jag har trimmat min tik hela tiden. ¨
men sen har flera personer sagt att det går lika bra att klippa och sen kamma loss underullen. till saken hör att min tik inte direkt uppskattar att bli trimmad :(
ja jag har hört att pälsen blir "förstörd" och att den inte står emot väta lika bra, dessutom har jag förstått att om man väl börjat att klippa så e det "kört" sen finns det ingen återvändo.
jag kan tillägga att jag är inte intresserad av utställning så för den delen kvittar det .
så hur gör ni med era hundar, vad tycker ni e fördel/nackdel ?
nu gäller det

Jag har hört att man ALDRIG får klippa en russel. JAg rycker bara mina som behöver det
svårt svårt.
Hunden mår ju inte dåligt av att klippas men vet inte. Du menar maskinklippning nu va? Tror inte det är en bra idé alls.
Jag trimmar min lite då och då och ser till att hålla hår borta frpn insiktet och intima delar med sax.
Måste du ha en trimmad russell? Går lika bra med en furminator om du frågar mig =)
Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!
medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus
Inom agilityvärlden finns det rätt gott om rakade jack russells. Oftast är det hundar som ändå inte skulle ha en chans på utställning och där ägarna inte ser någon mening med att lägga tid/pengar på att rycka hunden.
Jag är lite delad. har man en hund med bra päls så vhar jag svårt att se anledningen. Min yngsta har en underbar broken päls som står emot smuts och väta jättebra och som är enkel att trimma. När man tar bort ett lager finns det alltid ett nytt redo under :-) Honom lär jag aldrig raka oavsett hur det blir med uställning.
Men min andra är jag tveksam till att fortsätta rycka. Han har en världelös sträv päls som fort blir lång och locklig men ändå inte står emot någon alls, smutsen bara fastnar. När man rycker honom är han alltid smått hysterisk för att han är så håröm och sen blir han dessutom nästan kal fläckvis. Så honom kanske jag rakar ner nästa gång istället, för hans egen skull!
hej igen. ja jag menar maskinklippning.
jag e oxå tveksam till detta eg, men har en hund med raggig påls som växer sej riktigt lång fort. hon har alltså inte en sträv päls där det sticker ut lite längre strån lite här å där, utan en rejäl "raggig" lång päls.
jag har ju varit på trimm med henne 2-3 ggr per år sen hon va unghund, denna procedur tar ca 1.5 - 2 timmar.
som jag uppfattar det så gör det faktiskt ont på henne, hon är väldigt lätthanterlig i alla andra situationer , ex klovård , bad, borstning, tandborstning osv, så när hon vid trimmning stretar för att komma undan, vrider sej som en mask å e allmänt olycklig så……
kan tilläggas att så fort trimmaren slutar att rycka å ex bara borstar lite eller klappar så e hon glad å villig att stanna på trimbordet.
jag har en furminator å jo den får väl med sej lite hår men inte så att hon på något sett ser mer trimmad ut, utan bara lite mer välkammad.
kan tilläggas att pälsen står inte emot särskilt mkt smuts å väta , inte som på en strävhårig, utan precis som smileymalin säger mer mjuk , lite vågig å som lera å våt sand "sugs" fast i .
jaha så e det , så svårt att bestämma sej eftersom jag "vet" att man inte ska klippa jrt eg å att om man börjag klippa så måste man fortsätta.
finns det ingen här inne som klipper eller har klippt å som har goda eller dåliga erfarenheter av detta ??
nu gäller det
jag har kompisar som maskinklipper 3 av sina hundar sen ett par år tillbaka (jack russells). Hundarna ser ju lite komiska ut när dem är precis nyklippta men så fort det kommit ut lite päls ser man ingen direkt skilland på dem och såna som är trimmade.
#5 tack, tycker du att dina kompisars hundar verkar bli blötare/frusnare?
har du kännt nån skillnad på deras pälsar?
e dom (dina kompisar) nöjda å glada över sitt beslut att börja klippa ?
nu gäller det
Nä, inte mer än vad min egna med dålig päls är som nytrimmad ;-) Är det riktigt kallt har dem ju täcke men den har mina också :-)
Det jag kan tycka med både dem här hundarna och många andra jag ser på tävlingar är att vissa blir lite mjukare i pälsen och eventuellt lockiga. Fast dem har ju tät och fin päls i övrigt så för hundar med dålig päls (som din och min ena) tror jag faktiskt det kan bli bättre!
Mina kompisar är jättenöjda och tycker helt klart att jag ska börja raka min äldsta.
Jag brukar raka min tik som är broken.
Tycker det fungerar väldigt bra faktiskt.
Eftersom hon har väldigt tjock päls på ryggen och lite hudproblem, där pälsen är som tjockast, tyckte jag att det skulle va bäst att raka. Huden blir hemskt irriterad när jag rycker. Problemen vart bättre efter jag börjat rakat henne.
Jag ser inga nackdelar med det.
Kanske att pälsen inte står emot smuts och väta lika bra.
Medarbetare på Sphynx iFokus
Hej ni alla som tvekar inför att maskinklippa era russlar.
Jag har haft russell i över tio år nu och trimmat dem för att alla sagt att man förstör pälsen, vilket stämmer till viss del. Har både sträva o, brokenpälsade hundar som trimmats så länge jag ställt ut dem och sedan har de blivit klippta. Har nu bara en 2½åring som jag fortfarande trimmar för att jag inte vet om jag ska ställa henne mera. Hon är även så lättrimmad och tycks faktiskt gilla det, och då spelar det ju ingen roll om jag fortsätter trimma henne! Den andra tiken klipper jag för att hon hatar att trimmas och det tar skitlång tid ca 4 timmar, hon är broken med massor av päls. Min tanke är då som så att varför plåga en hund som inte gillar att bli trimmad oavsett orsak (rädsla, håröm eller nått annat) när det är så mycket enklare att klippa dem. Ska man inte ställa ut dem så har det ju ingen betydelse om pälsen blir mjuk och får mindre motståndskraft mot smuts. Det är ju bara att ha täcke när det regnar och blir kallt. Jag har även valpköpare som tränar o, tävlar agility som klipper sina tre russlar. De tycker att det är smidigt. De har också täcken till dem när det behövs.
Hoppas att ni inte längre tvekar att ta till maskinen om ni tycker det är det bästa alternativet.
Kram på er alla!
// Janette
Det jag inte förstår, är VAD det är som gör att pälsen blir förstörd om den klipps. Jag har sett den åsikten på massor av ställen på internet, men än så länge har ingen kunnar berätta VARFÖR det är så.
Det får mig att undra om det är samma typ av "sanning" som att tikar bör få en kull med valpar innan de kastreras?
Medarbetare på jack russel terrier
Jag tror det är för att man kapar det döda håret, istället för att rycka loss det så att det kommer nytt naturligt så sitter det gamla kvar.
Jag har ingen aning?
Mvh Hannasjessie. :)
jag tackar för alla svar å åsikter, nu gäller det bara att bestämma sej ;)
jag undrar precis som # 10 hur det kan komma sej att pälsen blir förstörd ?
det växer ju ut nya hårstrån hela tiden.
ha en underbar höst allesammans !
nu gäller det
Såhär säger SKK:
"Den behöver också trimmas. Man ska inte klippa rasen. Klipper man av de döda hårstråna istället för att rycka bort dem med rötterna, blir pälsen porösare och absorberar väta och smuts. Det gör att hunden fryser mycket fortare i regn och blötsnö."
Jag har hört att den sträva pälsens strån är ihåliga, och det är väl antagligen därför de suger åt sig mer smuts om man klipper av toppen så det är öppet in i strået.